تازه‌ترین تصاویر ارسالی Envisat حاکی از آن است که سطح یخچال‌های دائمی قطب جنوبگان در آستانه رسیدن به رکورد کمترین مقدار آن است که در سال 2007 / 1386 اتفاق افتاده بود و شاید از آن مقدار نیز فراتر رود.

به گزارش نیوساینتیست، در تصاویر ترکیبی ماهواره Envisat متعلق به آژانس فضایی اروپا، بخش آبی‌رنگ نشان‌دهنده جایی است که یخچال‌های طبیعی بیش‌از 80درصد از سطح قطب جنوب را فراگرفته است. این تصاویر که از 9 سپتامبر / 31 مرداد به این سو ثبت شده‌، با استفاده از رادار ASAR گرفته شده‌اند تا توده‌های ابر و تاریکی شب تاثیری بر این تصاویر نداشته باشند.

سطح یخ‌های شناور در آب‌های جنوبگان از سال 1979 / 1358 که رصدهای پیوسته ماهواره‌ای آغاز شده، پیوسته رو به کاهش بوده و کم‌ترین رکوردهای ثبت‌شده طی پنج سال گذشته اتفاق افتاده است. تخمین زده می‌شود کم‌ترین سطح یخچال‌های قطب جنوب در سال جاری به 4.33 میلیون کیلومترمربع برسد که فقط 170هزار کیلومترمربع بیشتر از کم‌ترین رکورد تاریخ (به سال 2007 / 1386) است.

این درشرایطی است که تحقیقات دانشمندان دانشگاه برمن آلمان که با استفاده از حسگرهای ریزموج مستقر در ماهواره آکوا متعلق به ناسا انجام شده، پیش‌بینی می‌کند سطح یخچال‌های قطب جنوب از رکورد 2007 نیز عبور خواهد کرد و امسال، پایین‌ترین رکورد مساحت یخچال‌های جنوبگان ثبت خواهد شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =