روزنامه تهران امروز نوشت:

خودروهای شاسی بلند یا اسپرتیج در کشور مشتری‌های خاص خود را پیدا کرده است و هر روز هم به تعداد اسپرتیج سوارها اضافه می‌شود. به لطف ورود خودروهای وارداتی از قبیل هیوندای، تویوتا و سوزوکی به کشور هم تنوع در خرید چنین خودروهای خوش‌قامتی بیشتر شده و دست متقاضیان را برای انتخاب خودرو شاسی بلند باز گذاشته است. البته نباید فراموش کرد که این خودروها در بازار داخل، قیمتی بالا دارند و از حیث قیمت تقریبا یک سر و گردن از دیگر خودروهای داخلی و وارداتی بالاترند. از همین رو مشتری‌های خودرو اسپرتیج در بازار خودرو ایران معمولا افراد قشر مرفه یا متوسط رو به بالا هستند. اصلا منظور این نیست که چنین خودروهایی برای اقشار مرفه تولید می‌شود بلکه، وضعیت خاص بازار خودرو کشور چنین خطوطی را برای قیمت خودروها تعریف می‌کند.

این در حالی است که در دیگر کشورها، مخصوصا کشورهای آمریکایی و اروپایی، خودروهای شاسی بلند جدید، قیمتی مناسب دارند و بنابراین قشر متوسط یا حتی متوسط رو به پایین جامعه هم می‌تواند لذت راندن خودرو اسپرتیج را تجربه کند. همچنین تنوع در انتخاب خودروی اسپرتیج در این کشورها بسیار بالاست و گاه تعدد خودروهای شاسی بلند باعث سردرگمی خریداران می‌شوند. البته نباید فراموش کرد که خودروهای اسپرتیجی هم هستند که به صورت سفارشی برای قشر مرفه ساخته می‌شوند و قیمتی نجومی دارند اما چنین وضعیتی به هیچ عنوان عمومیت ندارند و بازار خودرو این کشورها پر از خودروهای اسپرتیج با قیمت مناسب است. در این گزارش کوتاه سه خودرو اسپرتیج پرفروش در کشورهای آمریکایی و اروپایی را معرفی می‌کنیم.



نیسان Cube: طراحان شرکت نیسان در تولید این خودرو خلاقیت‌های بسیاری به خرج داده‌اند. خطوط بدنه این خودرو بسیار کم و ساده است اما به هیچ عنوان کسل کننده نیست و ظاهری کارتونی و جذاب دارد. چراغ‌های جلوی باریک و کوچک این خودرو حالتی مرموز و در عین حال جذاب به این خودرو بخشیده است. نیسان Cube توانایی جایگیری 7 مسافر را دارد و در قسمت عقب آن هم فضایی برای بار تعبیه شده است. همچنین صندلی‌های این خودرو قابل برچیدن است و در مواقع لزوم می‌توان صندلی‌های عقب را از خودرو بیرون آورد. این خودرو در آمریکا قیمتی حدود 15 هزار دلار یا 19 میلیون تومان دارد.



Scion xB: شاید بار اولی باشد که چشمتان به نام چنین خودرویی می‌خورد اما مسلما اگر ظاهر آن را ببینید برایتان بسیار دلنشین خواهد بود. مدیران این شرکت آمریکایی این خودرو شاسی بلند را بسیار تکنیکی و مدرن می‌دانند. با احتساب دو ردیف صندلی عقب توان جایگیری 9 نفر را دارد. کسانی که این خودرو را خریداری کرده‌اند اذعان می‌کنند که سواری این خودرو بسیار دلنشین و راحت است و رانندگی با آن به هیچ عنوان خسته کننده نیست. همچنین امکانات جانبی این خودرو رانندگی را ساده می‌کند و مانیتورها و امکاناتی که برای مسافران تعبیه شده است برای آنها هم سواری خوبی همراه می‌آورد. اگر قیمت این خودرو را ذکر کنیم حتما بسیار تعجب می‌کنید. قیمت این خودرو چیزی حدود 16 هزار دلار یا 20 میلیون تومان است.



دوج کالیبر: اسم خودرو دوج برای ایرانی‌ها قطعا نامی آشناست اما این خودرو هیچ شباهتی به خودرو دوجی که ایرانی‌های دهه 50 و 60 با آن آشنا هستند ندارد. ظاهر این خودرو اسپرتیج شرکت دوج کمی شبیه به بنزهای شاسی بلندی است که تا به حال دیده‌ایم. در عین حال خطوط طراحی بدنه این خودرو کمی از بنز بیشتر است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همچنین این خودرو طوری طراحی شده که هم خودرویی سرعتی- مسابقه‌ای به‌نظر بیاید و هم خودرویی قدرتی. سیستم کنترل دیجیتالی که در این خودرو تعبیه شده است امکان تعویض حالت رانندگی را در اختیار راننده می‌گذارد. بنابراین می‌توان در جاده‌های پرپیچ و خم و کوهستانی، حالت سنگین را برای این خودرو انتخاب کرد. پشت صندلی‌های عقب هم فضایی برای بار تعبیه شده که می‌توان از آن به‌عنوان محلی برای سوار کردن مسافر بیشتر استفاده کرد. قیمت این خودرو 17 هزار دلار یعنی برابر با 21 میلیون تومان است.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    " وضعیت خاص بازار خودرو کشور "!!!خوب چرا منافع خودروسازی باید تفاوت طبقاتی و تبعیض ایجاد کنه در جامعه؟خیلی از مشکلات جامعه به خاطر همین گرانی هاست مثلا شمال شهر جنوب شهد ماشین ایرانی ماشین خارجی؟!!طوری کردین که ملت تصور می کنند هدف از به خلقتشان تلاش و از راه و یا بی راه برای رسیدن به این دو مقوله است که برای برخی یه عمر زمان می بره
  • بدون نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    وقتی خودروسازی انحصاریه همین میشخه بد نیست بدانید هیچکدام از خودروهای واردادتی بجز بنز و بی ام وه بالای 20 هزار دلار قیمت ندارند بعد داخل کشور از 35 تا 90 میلیون بفروش میرسند بنظر شما کاسبیه بدیه!!!!!!!!!!!
  • بیداری IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    وقتی واردات خودرو سودش از تولید خودرو برای دولت بیشتر است دیگه آیا اجازه تولید به کسی میدهد؟
  • بدون نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    امیدوارم نسل آینده ایران بتوانند از این امکانات و تکنولوژیهای مدرن استفاده کنند،نسل حاضر به احتمال زیاد این آرزو را به خود به گور می برند،زیرا حریف غول انحصار نمی شوند!!! نسل حاضر فقط می توانند این خوردرو هارا تماشا کنندکه زیاد هم خال از لطف نیست، وصف العیش نصف العیش
  • بدون نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    3 0
    می شد به جای توضیح و شرح قیافه ماشین ها عکسی از هریک می گذاشتید .
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    باید به این نکته دقت کرد که ارزش پول ملی ما بطور کاذب با است. بخاطر همین هست که با دلار کنتر ل شده دولتی قیمت این خودرو ها در مقایسه با قیمت تومانی آنها بدون اخذ مالیات پایین است.
  • بدون نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    Crossover Utility Vehicle خوروی شاسی بلند است که به صورت مخفف CUV گفته می شود . اسپورتیج یکی از سری مدل های شاسی بلند شرکت خودروسازی کیا است و این اسم قابل تعمیم به خودروشاسی بلند نیست.
  • پیمان CH ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    نکته حائز اهمیتش اینه که اسپورتیج رو 54 میلیون تومن به نمایندگی ها و نمایشگاهها میدن اونا هم 64 میلیون تومن به مردم میدم....هی وای من....
  • بدون نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    واقعا تعجب می کنم چرا خبر را با تصویر کامل نمیکنید. ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    گمرک اعمال شده به خودروهای خارجی به بهانه حمایت از خودروساز داخل، با انگیزه پر شدن خزانه و...
  • mehran CH ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    دوست عزیز اسپرتیج اسم محصولی کراس اوور از برند کیا هستش! شاید منظور شما کراس اوور ها یا اس یو وی های دورگه بیابانی-خیابانی بوده باشه!!! به هرحال برای نوشتن متنی تخصصی یا حتی نیمه تخصصی مثل این به حداقل مطالعه احتیاج است...
  • سید اصغر IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    دو تای اولی خیلی زشتن ولی آخری واقعا قشنگه
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    ای کاش عکس این خودرو ها رو هم میذاشتین.
  • مجیدپرسپولیسی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    من فکر کردم تحولی در آقایون ایجاد شده میخوان اسپرتیج 20میلیون به مسلمین بدهند !! اقاجان به فکر روآ باشید که هر ان جون یه انسانی در خطره!!
  • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    0 0
    اينا رو ميگين كه با اعصاب و روان مردم بازي كننين؟وقتي مردم ايران تو انحصار خودرو سازان بنجل داخلي هستن و اسير دست مسئولين وزارت صنعت و معدنن اونوقت با خوندن اينا مجبورن فقط حرص بخورن
  • آرش DE ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    2 0
    ما تو آبادان اين خودرو را با پلاك اروند 25 ميليون مي خريم.
  • بدون نام US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    وقتی پراید که امنیت دوچرخه ازش بیشتره 9 میلیونه نمیخوای این خودروها 100 میلیون باشن؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    2 0
    بهتر بود می نوشتید این خودروها داخل کشور چند در می آید؟ اول فکر کردم یک چیزی شبیه معجزه اتفاق افتاده ولی بعدا فهمیدم زرشک
  • رومینا US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    البته خداییش مردا پشت این ماشینها خیلی خوش تیپ میشن.خدا ایشالا به ماهم بده.اوناهم زحمت کشیدن عرضه داشتن مبارکشون باشه
  • بدون نام CA ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    2 0
    متاسفانه این خودرو ها که نام بردید هیچ کدام شاسی بلند نیستند. یه کم اطلاعات عمومی قبل از ترجمه با دیکشنری لازم است.
  • رضا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    خب که چی؟ میخوای مارو حرص بدی ، فعلاً که تو کشور ما با همین قیمتها هم یک عده سوار می شنو ما کارمندها هم همین قیمتارو باید بدیم یک مشت ماشین بی کیفیت سوار بشیم
  • ناصر IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    ما محکوم شدیم به استفاده از خودروهای دهه نود
  • soda A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    1 0
    مسولین بگن که این انحصار بالاخره کی تموم میشه بابا ما هم ادمیم.میخواهیم مسافرت امن داشته باشیم. البته با حقوق کارمندی
  • بیکار IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    1 0
    وقتی میگوییم چرا صنعت خودرو انحصاریه،بهانشون اینه که اگه واردات ازاد بشه،هیچکس خودروی داخلی نمیخره و بیکاری زیاد میشه و ...،ولی برعکس همین ادعا را در صنعت مرغداری داریم!!!با اینکه کشور ما از نظر تولید مرغ نزدیک خودکفایی رسیده،آقایان مرغ وارد میکنند و نتیجه اش ضرر کردن و به زندان افتادن مرغدارها میشود.!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    0 1
    از هر نظر که فکر کنید ما در کشور نیاز به یکی دوتا خودرو ی دودیفرانسیل ( شاسی بلند) خوب داریم به جای اینکه با این حرف ها دل همه را آب بیندازید بیاید سوزوکی ایران خودرو و پاجرو گروه بهمن را حداقل 80 تا 90 درصد در داخل تولید کنیم برای هر کدام حدود 800 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز هست از مدیران حرفه ایی و قوی این دو شرکت سوال کنید چقدر ما سرمایه گذاری نیاز داریم تا این خودرو را بتوانیم در داخل قطعه سازان ایرانی تولید کنند؟
  • بدون نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    1 0
    تا کی می خواهیم مونتاژ کنیم چرا یک خودرو اینطوری واقعا تولید نمی کنیم؟
  • بدون نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    1 0
    اینهایی که وارد کننده این ماشین هاهستند ( نماینده های این شرکها در ایران )، هیچ تعهدی به تولید ندارند؟
  • بدون نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    0 1
    چند درصد گراندویتارای ایران خودرو در ایران تولید می شود؟
  • بدون نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    1 0
    خبری از پاژروی بهمن نیست؟
  • saman IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    4 0
    در دسته بندی خودرو ها کلاسی با نام اسپرتيج نداريم! خودرو های مد نظر شما آف رود يا suv ناميده ميشوند! در ضمن خودرو نيسان cube يک مينی mvp است نه يک خودرو suv منبع: http://fa.wikipedia.org/wiki/نیسان_کیوب
  • بدون نام US ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    4 0
    ماشین های ساخت داخل هم از اینها بیشتر قیمت دارن!! یه فکری به حال خودروهای داخلی بشه، خودرو خارجی پیشکش
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    6 0
    نمی دانم چرا باید 75 میلیون ایرانی تاوان سود چند شرکت ناکارامد خودرو ساز را که توان بالا بردن کیفیت وکاهش بهای تمام شدهد را ندارند بپردازد.