مقایسه قدرت شگفت انگیز دندان های وحشتناک کروکودیل و تی رکس! / عکس

کدام جانوران زنده و منقرض شده قوی‌ترین نیروهای گزش را دارند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، نیرویی وجود دارد که عضلات و استخوان‌های فک بالا و پایین هنگام گاز گرفتن حیوان ایجاد می‌شود. حیواناتی که نیروهای نیش قوی دارند معمولاً مشکلی برای شکار طعمه‌های در حال مبارزه‌اند، ندارند. برخی از شکارچیان حتی قادر به شکستن طعمه با وجود پوشش سخت آن‌ها هستند.

از میان تمام موجودات زنده امروزی، تمساح آب شور قوی‌ترین نیروی نیش شناخته شده را دارد. نیروی فک آن 16460 نیوتن را ایجاد می‌کند. هر چیزی که در آرواره‌های یک تمساح آب شور قرار می‌گیرد، در طول نفس کشیدنش در معرض نیروی شدید قرار می‌گیرد.

تی‌رکس و کروکودیل؛ رقبایی که قدرت گاز آن‌ها فرای تصور است!/ عکس

دو رقیب وجود دارند که می توانند تمساح آب‌شور را به چالش بکشند و احتمالاً بتواند آن را شکست دهند، اما نیروهای گاز گرفتن آنها در یک محیط زنده اندازه گیری نشده است زیرا این حیوانات شکارچیان آبزی هستند. در صورت تایید، قوی‌ترین نیروی نیش می‌تواند نیروی گزش اورکا باشد که توسط انجمن کوسه هلندی، ۸۴۵۱۶ نیوتن تخمین زده شده است، سپس نیروی گاز گرفتن یک کوسه سفید بزرگ که با توجه به مدل‌های کامپیوتری مورد استفاده در مطالعه‌ای که در سال 2008 در مجله جانورشناسی منتشر شد، حدود 18000 نیوتن است.

در میان جانوران منقرض شده، تی رکس ممکن است پادشاه بوده باشد، با نیرو فکی 35000 نیوتن. زمانی که از حدود 68 تا 66 میلیون سال پیش زمین را زیر پا گذاشت.
کوسه بزرگ مگالودون از 15 میلیون تا 3.6 میلیون سال پیش با نیروی نیش تا 182200 نیوتن دریاها را به وحشت انداخت. با این حال، هنوز سوالاتی در مورد اینکه آیا کوسه می تواند دایناسور را شکست دهد وجود دارد. جک تسنگ، زیست شناس و استادیار زیست شناسی یکپارچه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، توضیح داد که قرار گرفتن آنها در برابر یکدیگر دشوار است زیرا فک های کوسه و دایناسور انواع و تعداد دندان های متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید:

دندان‌دان‌ترین حیوان روی زمین کدام است؟

نیروی گاز گرفتن را می‌توان به طور مستقیم یا غیرمستقیم اندازه گیری کرد. حیوانات زنده می‌توانند یک نیروسنج را گاز بگیرند، به این ترتیب دانشمندان گزش شدید تمساح آب شور را اندازه‌گیری کردند. برای حیوانات زنده‌ای که دانشمندان نتوانسته‌اند به این روش آزمایش کنند، مانند اورکا و کوسه، نیروی نیش بر اساس آنچه در مورد ساختار بدن، شکل و نوع طعمه‌ای که شکار می‌کنند، مشخص می‌شود. اندازه‌گیری نیروی حیوانات منقرض شده سخت تر هستند. فقط استخوان‌های فک در جمجمه باقی می‌مانند، به همین دلیل است که محققان از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری برای بازسازی عضلات فک که مدت‌هاست تجزیه شده‌اند استفاده می‌کنند.

تی‌رکس و کروکودیل؛ رقبایی که قدرت گاز آن‌ها فرای تصور است!/ عکس

ساختن نیش قاتل

چندین ویژگی، از جمله قدرت سر و فک، نقش مهمی در این موضوع دارند. سر تی رکس به تنهایی قدرت خرد کردن استخوان را داشت است، اما دندان‌های چاقویی نیز داشت است. با این حال، اگر از دانیل هوبر، استاد و رئیس مطالعات محیطی در دانشگاه تمپا در فلوریدا، بپرسید، یک عامل بر همه عوامل دیگر غالب است. او معتقد است اندازه بدن تنها عامل مهم در تعیین نیروی گاز گرفتن است. هوبر دریافته است که اندازه یک شکارچی بر همه چیز غلبه می‌کند، از جمله عرض سر تا قدرت زره بدنی، مانند طعمه. عضلات مجاور فک که مسئول بستن استخوان های فک هستند بسیار مهم هستند. او بر این باور است اندازه‌ها و موقعیت‌های این کشنده‌ها را می‌توان به‌طور تکاملی تغییر داد تا میزان نیروی ماهیچه‌ای را که می‌توان به نیروی گاز گرفتن منتقل کرد، به حداکثر رساند.

طبق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پادشاه دایناسور احتمالاً تی رکس نمادین آرواره‌های قدرتمندی داشت است. هوبر می‌گوید: وقتی تیزی دندان‌هایش را در نظر بگیریم، تخمین‌ها از نیروی گاز گرفتن دایناسور به فلک می‌کشد. اما بخشی از این نیروی کل نه تنها از نیروی گاز گرفتن، بلکه از فشار اضافی بایت وارد شده توسط آن دندان های تیز ناشی می‌شود. به طور کلی، هرچه نوک دندان تیزتر باشد، نیروی بالقوه بالقوه با توجه به نیروی ورودی یکسان عضله بیشتر می شود، زیرا هر چنین نیرویی در نوک دندان متمرکز می شود.

همه حیواناتی که نیروی گاز گرفتن آنها بسیار زیاد است، بسیار بزرگ و دندان‌دار نیستند. بعضی‌ها حتی شکارچی هم نیستند. طبق مطالعه سال 2019 که در مجله Proceedings of the Royal Society B، فنچ زمینی بزرگ گالاپاگوس شدیدترین نیروی گاز گرفتن را نسبت به اندازه خود دارد. این پرنده تنها حدود 33 گرم وزن دارد، اما منقار آن می تواند مهره ها و دانه های سخت را با نیروی 70 نیوتن بشکند، به این معنی که بر اساس این مطالعه، قوی ترین نیروی گاز گرفتن را نسبت به اندازه بدن خود دارد. این به فنچ 320 برابر تی رکس قدرت گاز گرفتن می دهد.

227321

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1746677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =