تیم کوک رابطه هم‌زیستی اپل و چین را ستایش کرد

زومیت نوشت: تیم کوک در مجمع توسعه‌ی چین حضور پیدا کرد تا از ۳۰ سال رابطه‌ی هم‌زیستی بین اپل و این کشور سخن بگوید.

تیم کوک رابطه‌ی «هم‌زیستی» اپل و چین را با وجود افزایش تنش‌های سیاسی و تجاری در بین دولت پکن و ایالات متحده ستایش کرده است. سخنان جدید تیم کوک در حالی مطرح می‌شود که اپل در سال‌های اخیر تلاش کرده است به مرور زمان از بازار چین فاصله بگیرد و بخشی از خط تولید را به هند و کشورهای دیگر ببرد.

این اولین بار از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا است که تیم کوک به چین سفر می‌کند. مدیرعامل اپل می‌گوید شرکت تحت مدیریتش امسال سی‌امین سالگرد حضور در این کشور را جشن می‌گیرد. در حال حاضر بخش اعظم آیفون‌هایی که مردم در سراسر دنیا استفاده می‌کنند، در کارخانه‌های چین ساخته می‌شوند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تیم کوک با حضور در مجمع توسعه‌ی چین گفت او و اعضای تیمش در اپل به‌دلیل فرصتی که برایشان فراهم شده است، بسیار هیجان‌زده‌اند. مجمع توسعه‌ی چین به‌نوعی جایگزین مجمع جهانی اقتصاد (اجلاس داووس) محسوب می‌شود. تیم کوک گفت: «اپل و چین باهم رشد کردند و این به‌نوعی یک رابطه‌ی هم‌زیستی بوده است.»

سه سال پس از سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت شی جین‌پینگ برای مبارزه با ویروس کرونا، اکنون شاهد برگزاری مجمع توسعه‌ی چین به‌صورت حضوری هستیم. افزون‌بر تیم کوک، چند نفر دیگر از مدیران ارشد آمریکایی نیز در این مجمع حضور پیدا کردند.

کاربران چینی غالبا نگاه مثبتی به برند اپل دارند و سالانه تعداد قابل‌توجهی آیفون می‌خرند. چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اپل است. رسانه‌های دولتی چین سفر تیم کوک به پکن را به‌صورت گسترده پوشش دادند و مدیرعامل اپل در بخشی از سفر خود به یکی از فروشگاه‌های حضوری اپل مراجعه کرد و با استقبال افراد حاضر در آن‌جا مواجه شد.

سفر تیم کوک به پکن در حالی انجام می‌شود که ۲۰۲۲ یکی از سخت‌ترین سال‌های فعالیت اپل در چین بود. سیاست کووید صفر که با تعطیلی‌های گسترده همراه شد، در فصل پایانی سال گذشته‌ی میلادی ضربه‌ی بزرگی به حجم تولید آیفون زد. پس از ۳٫۵ سال، درآمد فصلی اپل در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۲ افت کرد.

با وجود استقبال از تیم کوک در چین، شماری از کاربران در شبکه‌ی اجتماعی ویبو (نسخه‌ی چینی توییتر) از سیاست‌هایی که آمریکا در قبال شرکت‌های چینی دارد انتقاد کردند و حتی استقبال گرم از تیم کوک را نیز زیر سؤال بردند. همزمان با حضور کوک در پکن، قانون‌گذاران آمریکایی با طرح سؤالاتی سخت، مدیرعامل تیک تاک را که در کنگره حاضر شده بود نقره‌داغ کردند. تیک تاک با خطر مسدود شدن در ایالات متحده دست‌وپنجه نرم می‌کند.

تیم کوک در مجمع توسعه‌ی چین گفت: «ما عملیات زنجیره‌ی تأمین بسیار بزرگی در چین داریم و البته که فروشگاه حضوری نیز در این کشور باز کرده‌ایم.» تیم کوک در ادامه‌ی سخنانش گفت اپل میلیون‌ها توسعه‌دهنده‌ی iOS در چین دارد.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1747323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =