فارس نوشت:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه افزایش سه‌برابری یارانه نقدی که دولت وعده داده، خلاف اندر خلاف و حرف بی حساب و کتابی است، گفت: دولت در سال جهاد اقتصادی وقت را تلف نکند و به فکر اجرای بندهای 7 گانه طرح تحول باشد. 

محمدرضا خباز در مورد اجرای 7 محور طرح تحول اقتصادی با هم افزود: طرح تحول اقتصادی دارای 7 محور بود که اگر 6 محور آن به درستی انجام شود،منجر به تحقق محور هفتم که همان افزایش بهره‌وری است، خواهد شد.


وی افزود:‌ دولت فقط بر روی محور هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرده و قانون‌گذار هم قانون آن را تصویب کرده، اما دولت به طور ناقص و نامناسب اجرا کرده و همان یک محور هدفمندی را کج‌دار و مریز اجرا کرده و جاهایی که اجرا شده، رضایت نسبی مردم را جلب کرده است.


خباز افزود: بخش دوم طرح تحول ساماندهی امور گمرکی است که قانون جدید گمرکی از سوی دولت به مجلس ارائه و توسط مجلس تصویب شد، محور دیگر اصلاح امور بانکی است که اگر لایحه آن به مجلس ارائه می‌شد، چه بسا اتفاق بزرگ اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی انجام نمی‌شد، چون در آن قانون روش‌های گشایش ال‌سی داخلی حل می‌شد و این اتفاق رخ نمی‌داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  تأکید کرد:‌ موضوع دیگر که باید انجام می‌شد، لایحه اصلاح امور مالیاتی، نظام توزیع و پول ملی است که باید ارائه شود و تا این مراحل اجرا نشود، افزایش بهره‌وری در اقتصاد رخ نخواهد داد.

وی تأکید کرد: سال جاری که به نام جهاد اقتصادی نامگذاری شده باید لوایح 7گانه طرح تحول به مجلس ارائه می‌شد و اصلاحات صحیح انجام می‌شد، تا به جهاد اقتصادی منجر شود.


خباز در پاسخ به این پرسش که برخی از مدیران دولتی می‌گویند برای اجرای محورهای دیگر طرح تحول نیاز به لایحه نیست و با دستورالعمل و آئین نامه اصلاح می‌شود،‌ گفت: ما هیچ اصراری نداریم که دولت سایر محورها را به صورت لایحه ارائه کند، بلکه اگر احتیاج به دستورالعمل دارد، طبق اصل 138 قانون اساسی دستورالعمل‌های دولتی برای تطبیق با قوانین باید به مجلس ارائه شود، پس هیچ تکلیفی برای دادن لایحه وجود ندارد.


* دولت در اجرای سایر بندهای تحول وقت تلف می‌کند


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دولت وقت را تلف می‌کند و این به نفع طرح تحول نیست و اگر برای اجرای بندهای طرح تحول نیاز به دستورالعمل دارد، سریع به مجلس اعلام کند.


*یارانه 45500 تومان از افزایش قیمت به دست نیامد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به یارانه 45500 تومان برای هر نفر گفت: این رقم واقعی نیست و دولت این همه درآمد از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به دست نمی‌آورد، بنابراین از منابع دیگر برخلاف قانون استفاد می‌کند که گزارش آن توسط دیوان محاسبات ارائه شده است.


خباز در پاسخ به این پرسش که چگونه دولت اعلام می‌کند یارانه‌ها را به 3 برابر افزایش می‌دهد، گفت: همان گونه که سخنگوی قبلی دولت گفت این هم از دروغ‌های 13 به شمار می‌رود، چون اگر دولت بخواهد یارانه را سه برابر کند، باید کل اعتبارات عمرانی را صرف پرداخت یارانه نقدی کند و این کار بسیار بدی است در حالی که باید قانون اجرا شود.

وی افزود: افزایش سه برابری یارانه‌ها امکان ندارد و نمی‌توان یارانه 45 هزار تومانی را به 130 هزار تومان افزایش داد، مگر اینکه قیمت مواد سوختی چند برابر شود مثلا بنزین 1000  تومان و گازوئیل 900 تومان شود که نه به مصلحت کشور است، بلکه خلاف قانون برنامه هدفمندی یارانه‌ها در ظرف 5 سال است.

وی تأکید کرد: اگر دولت کل بودجه عمرانی را صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم کند، خلاف‌اندرخلاف انجام داده و به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش یارانه نقدی به مردم حرف بی‌حساب و بی‌منطقی است.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید زیدی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    7 1
    ما که نفهمیدیم کی به کیه و چی به چیه فقط فهمیدیم که گرانی بیداد میکند
  • بدون نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    3 1
    همه بودجه را به حساب مردم بریزید بطوری که مردم اصل پول را برندارند ولی سود ان پول قابل برداشت باشد.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 0
    اقای خباز هنوز نمیدونند که چه تعداد خانواده از قبل همین یارانه امرار معاش میکنن البته نباید بدونند چون فقط تز سیاسی میدهند