دانشجویان دانشگاه BYU پس از هفت سال تلاش توانستند رکورد سرعت خودروهای الکتریکی کلاس E1 (زیر 499 کیلوگرم) را از آن خود کنند و حد بالایی 250.7 کیلومتر بر ساعت را بدست بیاورند.

ستاره سمائی: خودروی مستقیم‌رو (استریم‌لاینر) «الکتریک‌بلو» توانست رکورد 250.7 کیلومتربرساعت را از خود به جای بگذارد. این مقدار براساس میانگین سرعت‌های دو آزمایش کیفیت تعیین شده و این درحالی است که بالاترین سرعت ثبت‌شده در آزمایش 281.6 کیلومتربرساعت ثبت شد. این رکورد، نقطه پایانی است بر 7 سال تلاش دانشجویان BYU که توسط پری کارتر، استادیار تازه بازنشسته این دانشگاه سرپرستی می‌شد.

به گزارش گیزمگ، این خودرو ظاهری بلند و باریک دارد و چرخ‌هایش در وسط قرار گرفته تا مقاومت هوا را کاهش دهند؛ به همین خاطر است که الکتریک‌بلو در رده موشک‌های مستقیم‌رو جای گرفته است. دانشجویان BYU با استفاده از برنامه تونل باد در رایانه، بدنه این خودرو را مدل‌سازی و آن را به‌طور از فیبر کربن ساختند. این گروه معتقد است که عامل موفقیت این خودرو در کسب رکورد سرعت، ترکیب بدنه آیرودینامیک با باتری‌های فسفات آهن-لیتیوم است.
رکورد 250.7 کیلومتربرساعت الکتریک‌بلو، یک ثبت رکورد به حساب می‌آید و شکست رکورد نیست؛ چراکه تا پیش از این در کلاس سبک‌وزن E1 هیچ رکورد سرعت قانونی (گواهی شده توسط متخصصان) ثبت نشده بود! علتش هم این است که وسایل نقلیه الکتریکی به باتری‌های سنگین‌وزن متکی هستند و مهندسی خودروهای سرعتی که با محدودیت‌های وزنی کم‌تر از 498.9 کیلوگرم سازگار باشند، کار دشواری است. رکورد غیررسمی پیشین 209 کیلومتربرساعت بود و دانشجویان BYU سال گذشته سعی داشتند این رکورد را با سرعت 223.7 کیلومتربرساعت بهبود بخشند، اما خودرویشان در دور دوم آزمایش وارونه شد و با آسیب بدنه‌اش، نتوانست این دور را به پایان برساند.
برای واضح‌تر شدن این رکورد جالب است بدانید که الکتریک‌بلو، اختلاف بسیار کمی با رکورد 283.9 کیلومتربرساعت بر‌جامانده از موتور الکتریکی «ریچز-نلسون» دارد. همچنین تیم دانشگاه BYU توانسته رکورد آزمایشگاهی 260 کیلومتربرساعت TMG EV P001 را که در ماه آگوست/ مردادماه به ثبت رسانده بود، پشت سر بگذارد.
در این 7 سال حدود 130 دانشجوی BYU بر روی الکتریک بلو کار می‌کردند که حدود نیمی از آن‌ها به ساخت تکنولوژی‌های عمده مهندسی، 40 درصدشان به مهندسی مکانیک این خودرو و بقیه نیز در دیگر شاخه‌های علمی مشغول بودند.
53276

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م سی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    7 3
    ترجمه تیتر خبر اشتباه و گمراه کننده است. تیتر اصلی خبر این است: Student-built electric car sets world land speed record of 155.8 mph که نکته اصلی آن الکتریکی بودن آن است که در ترجمه اصلا ذکر نشده! کیفیت ترجمه شما (خبرآنلاین) افت کرده. نمی دانم به چه دلیل اما واضح است که همکارانتان وقت و دقت کافی برای ترجمه خبر نمی گذارند. با سپاس ...
    • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
      5 0
      با تشکر از نظر شما کاربر عزیز، عنوان خودروی الکتریکی بارها و بارها در متن خبر ذکر شده است. در مورد افت کیفیت مطالب هم لطفا دقیق‌تر توضیح دهید تا برطرف شود.