برگزاری المپیاد جهانی زبان چینی به میزبانی دانشگاه تهران؛ دیپلماسی عمومی دانشگاه در مناسبات راهبردی چین و ایران

معاونت بین الملل دانشگاه تهران نوشت: سفیر چین در ایران با تقدیر از دانشگاه تهران به جهت میزبانی این رویداد جهانی مربوط به زبان و ادبیات چینی، گفت: انجام این امر موجبات تعمیق بیش از پیش مناسبات مشارکت جامع راهبردی بین چین و ایران را فراهم آورده و افزایش روز افزون اعتماد راهبردی و متقابل دو کشور را در پی خواهد داشت؛ در عین حال چنین رویدادهایی نمایانگر سطح عالی توافق بین دو کشور در تحقق "پیکره مشترک سرنوشت جامعه بشری" و ابتکاراتی چون «ابتکار تمدن جهانی» است.

مرحله نهایی المپیاد جهانی زبان چینی روز گذشته (چهارشنبه – ۱۷ خرداد) به میزبانی دانشگاه تهران با موفقیت برگزار شد.

در جریان این مراسم که با حضور مسئولان دانشگاه تهران، سفیر و رایزن فرهنگی چین در ایران، متخخصان زبان و ادبیات چینی در کشورمان و علاقه مندان به زبان و فرهنگ چین در ایران در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حامد وفایی، دبیر المپیاد و رئیس ایرانی موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران در سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران در این نشست همکاری مثبت معاونت بین الملل دانشگاه تهران، سفارت چین در ایران و موسسه کنفسیوس را عامل اصلی برگزاری این المپیاد در کشورمان دانست و به بیان قوانین رقابت ها برای حاضران و شرکت کنندگان در این مسابقات پرداخت.

وفایی اعلام کرد: پس از برگزاری مراحل مقدماتی مسابقات در دانشگاه های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، اصفهان و تهران از هر دانشگاه چهار برگزیده به دبیرخانه المپیاد در دانشگاه تهران معرفی و روز چهارشنبه فینال این رقابت ها در حوزه ایران با سه آزمون کتبی، سخنرانی روی صحنه و اجراهای هنری در دانشگاه تهران برگزار شد.

وفایی همچنین اظهار داشت: در سال های اخیر همزمان با رشد چین در عرصه های مختلف و افزایش تاثیرگذاری بین المللی این کشور در نظام بین الملل آموزش زبان چینی در سراسر جهان و از جمله ایران با استقبال قابل توجه مواجه شده و برگزاری این المپیاد در ایران و حضور قابل توجه دانشجویان کشور در آن نمایانگر شکل گیری تحرکی در این زمینه در کشورمان است.

این استاد دانشگاه تهران همچنین افزود: سال گذشته نیز المپیاد زبان چینی در ایران به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شده بود که به جهت فراگیری ویروس کرونا این رقابت ها به صورت مجازی انجام شد و مسابقات سال جاری نخستین برگزاری حضوری این رقابت ها در ایران بوده است.

پس از سخنان وفایی، رقابت رسمی شانزده برگزیده کشور در این رقابت ها در حضور تماشاگران آغاز شد و دانشجویان برگزیده دانشگاه های کشور پس از ارائه سخنرانی های سه دقیقه ای خود، به ارائه نمایش های هنری با موضوع "یک جهان، یک خانواده" که شعار مسابقات سال جاری بود پرداختند.

پس از استراحت کوتاه حاضرین، هیات هفت نفره داوران که متشکل از روسای گروه های زبان و ادبیات چینی دانشگاه های تهران، اصفهان، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، مازندران و رئیس چینی موسسه کنفسیوس و یکی از متخصصان دانشگاه چینگ خوآی پکن بود، به بررسی کارنامه رقابت کنندگان پرداخته و رای نهایی را در خصوص برگزیدگان مسابقات اعلام کردند.

چانگ خوآ، سفیر چین در این در بخش دوم این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: به نمایندگی از سفارت چین در ایران برگزاری موفق بیست و دومین دوره المپیاد جهانی زبان چینی (پل زبان چینی) مرحله نهایی در حوزه ایران را تبریک عرض کرده و از دانشگاه تهران و موسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران به عنوان برگزارکنندگان مشترک این دور از مسابقات قدردانی می نمایم.

وی افزود: برگزاری المپیاد جهانی زبان چینی برای دانشجویان جهان (موسوم به پل زبان چینی) تا به امروز مسیری ۲۲ ساله را طی نموده است. موضوع محوری مسابقات امسال پل زبان چینی، «یک جهان، یک خانواده بوده که در واقع نمایانگر تحقق ساخت مفهوم "پیکره مشترک سرنوشت جامعه بشری" است که از جانب رهبر چین، جناب آقای شی جین پینگ مطرح شده است.

چانگ خوآ گفت: اکنون از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد؛ در این مدت دو کشور در زمینه‌های مختلف برای منافع متقابل و کسب نتایج برد-برد همکاری های نزدیکی داشته‌اند و به الگویی از مبادلات دوستانه برای کشورهای جهان تبدیل شده اند که این امر خود نمونه ای کامل از ساخت جامعه ای با آینده ای مشترک برای بشریت است.

وی ادامه داد: با تلاش ها و حمایت های صورت گرفته، دانشگاه تهران برای دومین بار مرحله نهایی مسابقات المپیاد جهانی زبان چینی در حوزه ایران را با موفقیت برگزار کرده است و البته لازم به ذکر است که امسال نخستین باری است که این مسابقه به صورت حضوری  در ایران برگزار می‌شود.

این دیپلمات چینی ساکن تهران اظهار داشت: طبعا انجام این امر موجبات تعمیق بیش از پیش مناسبات مشارکت جامع راهبردی بین چین و ایران را موجب شده و  افزایش روز افزون اعتماد راهبردی و متقابل دو کشور را در پی خواهد داشت؛ در عین حال چنین رویدادهایی نمایانگر سطح عالی توافق بین دو کشور در تحقق "پیکره مشترک سرنوشت جامعه بشری" و ابتکاراتی چون «ابتکار تمدن جهانی» است. 

وی با تقدیر از دانشگاه تهران افزود: این فعالیت فرهنگی همچنین نتیجه  تلاش تلاش مشترک اساتید و دانشجویان دانشگاه هایی است که ارائه دهنده رشته زبان و ادبیات چینی در ایران بوده و آرزوی مشترک چندین ساله همه ما را محقق کرده است.

سفیر چین در ایران همچنین گفت: زبان، تبلور خرد بشری و پل شناخت متقابل و ارتباط جان های مردم در سراسر جهان است؛ زبان همچنین بهترین کلید جهت شناخت یک کشور می‌باشد. امید است تمامی شرکت‌کنندگان در این رقابت ها و همه دوستداران زبان چینی، این زبان را  به مثابه یک پل در نظر داشته باشند، پلی برای نزدیک شدن به چین، "پلی برای دوستی" چین و ایران؛ "پلی تمدنی" برای درک چین و انتشار فرهنگ آن و "پلی برای صلح" و در آغوش گرفتن جهان و حفاظت از آرامش دنیا. 

پس از سخنان سفیر چین در ایران، سید محمد مرندی، معاون بین الملل دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و برگزاری المپیاد جهانی زبان چینی به میزبان دانشگاه تهران را اقدامی مهم در راستای شناخت متقابل دو کشور ایران و چین از یکدیگر توصیف کرد.

مرندی با بیان خاطراتی از شکل گیری مطالعات چین در ایران افزود: روزگاری در ایران افراد آشنا به زبان و فرهنگ کشور چین به تعداد انگشتان دو دست نبودند اما امروز شاهد برگزاری این رویداد با حضور دانشگاه های مهم کشور هستیم و حضور متخصصان ایرانی آشنا به زبان چینی و کارشناسان چین شناس کشور در دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه تهران، نمایانگر اهمیتی است که کشور ایران برای مناسبات خود با چین قائل است.

معاون بین الملل دانشگاه تهران همچنین از برگزار کنندگان این المپیاد قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با تداوم همکاری مثبت دانشگاه های کشور با همتایان چینی و حمایت سفارت چین در ایران، روند همکاری های متقابل ایران و چین در حوزه های علمی - پژوهشی گسترش و تعمیق یابد.

پس از سخنان سفیر چین در ایران و معاونت بین الملل دانشگاه تهران، وفایی، دبیر المپیاد به اعلام اسامی برگزیدگان این دور از رقابت های نهایی حوزه ایران پرداخت و اعلام کرد قهرمان و نائب قهرمان این مسابقات برای رقابت با دیگر چینی آموزان برجسته جهان به رقابت های جهانی چین اعزام خواهند شد.

از جمله موارد قابل توجه در این مراسم حضور چهار ساعته سفیر چین در دانشگاه تهران و تعامل با دست اندرکاران المپیاد و برگزیدگان این رقابت های بین المللی در تهران بود.

 آیتی، معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمره ای، معاون آموزش دانشگاه تهران، شهیدی، نماینده موسسه دهخدا دانشگاه تهران، عبدالمجید اسکندری، مدیرکل اداره روابط بین الملل دانشگاه تهران، جو زی هائو، رایزن فرهنگی چین در ایران از دیگر مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

در پایان مراسم وفایی، دبیر المپیاد برگزیدگان این دور از رقابت ها را به شرح زیر اعلام کرد و این افراد با حضور روی صحنه و دریافت دیپلم افتخار شرکت در مسابقات، لوح تقدیر و جوایز مورد تقدیر قرار گرفتند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1775478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =