روزگذشته اریک هولدر، وزیر دادگستری ایالات متحده، اعلام کرد که یک ایرانی با تابعیت آمریکا به اتهام تلاش برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، دستگیر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، پس از سخنان وی، وزارت خارجه این کشور با صدور یک هشدار امنیتی در مورد سفر آمریکاییان به خارج، اعلام کرد که طرحی که خنثی شده "ممکن است نشانه تمرکز تهاجمی‌تر برنامه های حکومت ایران بر عملیات تروریستی، به خصوص علیه دیپلمات های کشورهای منتقد ایران باشد."
این سخنان با پوشش رسانه‌ای وسیعی در داخل و خارج آمریکا همراه بود و رسانه‌هایی خارجی موجی از اخبار و تحلیل‌ها را درباره این موضوع مخابره کردند. این خبر همچنین با استقبال عجیب رسانه ‌های فارسی زبان خارج از کشور مواجه شد. تلویزیون فارسی بی بی سی در بخش‌های مختلف خبری اقدام به انتشار فزاینده‌ این خبر کرد و صدای آمریکا هم در بخش‌های مختلف خبری خود تحلیل‌های متعددی را پیرامون این خبر به نمایش گذاشت. گزیده تیترهای رسانه های خارجی درباره این خبر را در جدول زیر می خوانید:
نام رسانه
تیتر خبر
دویچه وله
ایران به "طراحی توطئه تروریستی در آمریکا" متهم شد
رادیو فرانسه
متهم شدن ایران به توطئۀ ترور سفیر عربستان در واشنگتن و تکذیب تهران
رادیو فردا
آمریکا ایران را به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن متهم کرد
صدای آمریکا
جمهوری اسلامی ایران به دخالت در توطئه ترور در خاک آمریکا متهم شد
بی بی سی
آمریکا ایران را به تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن متهم کرد
العربیه
احمدی نژاد طرح ترور سفیر سعودی را طراحی کرده بود
البته مسئولان ایرانی این هجمه هماهنگ رسانه‌ای دیپلماتیک را پاسخ دادند. رییس مجلس، سخنگوی وزارت خارجه و نمایندگان مجلس در اینباره اظهار نظر کردند. نماینده ایران در سازمان ملل هم نامه‌ای به به بان کی مون نوشت و مراتب اعتراض ایران به این اتهامات را اعلام کرد.
البته ابن تنها اقدام ایران نبود. در پی طرح ادعای بی اساس مقامات آمریکایی منبی بر مداخله دو شهروند ایرانی در توطئه موهوم ترور سفیرعربستان در واشنگتن، کاردار سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این ادعا به وی ابلاغ شد. گزیده ای از واکنش های مقامات ایران به سناریوی موهوم آمریکا را در جدول زیر ببینید:
نام
عنوان
موضع‌گیری
علی لاریجانی
رییس مجلس شورای اسلامی
علی‌اکبر صالحی
وزیر امورخارجه
این یک سناریوی ناشیانه است و آن‌ها در آینده نزدیک به خاطر طرح این ادعا و اتهام‌ها عذرخواهی خواهند کرد.
رامین مهمانپرست
سخنگوی وزارت خارجه ایران
این گونه رفتارهای نخ نما که مبتنی بر سیاست های خصمانه و دیرینه محور آمریکایی - صهیونیستی می باشد نمایش مضحکی به شمار می رود که در راستای سناریوسازی های خاص و با اهداف تفرقه افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه تعقیب می شود.
محمد خزاعی
نماینده دائم ایران در سازمان ملل
کاظم جلالی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
آمریکا با یک اعتراض مردمی در کشور خود مواجه است که روز به روز در حال گسترش است بنابراین سعی دارد با ایجاد یک خط خبری جدید آنچه در این کشور می گذرد و اعتراضات مردمی را تحت الشعاع قرار دهد.
علی‌اکبر جوانفکر
مشاور مطبوعاتی رییس جمهور
این سناریوی ساختگی برای انحراف توجهات عمومی از مشکلات داخلی آمریکاست.
مصطفی کواکبیان
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
در رسانه‌های خارجی شیطان بزرگ اتهامات واهی و بی‌موردی را به جمهوری اسلامی نسبت دادند و فرد بی‌هویتی را نام می‌برند که می‌گویند قصد داشته سفیر عربستان در واشنگتن را ترور کند و در سفارت اسرائیل بمب‌گذاری کند.
مهدی سنایی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
 
البته این نخستین بار نیست که مسئولان آمریکایی، اتهاماتی از این دست را به ایران وارد می‌کنند. پیش از این بارها و به بهانه‌های مختلف مسئولان آمریکایی اتهاماتی را به ایران وارد کرده‌اند و از آن خوراک تبلیغاتی ساخته‌اند. جدول حاضر نمونه‌ای از سناریوهای مشابه در دوسال اخیر است:
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام SE ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    35 3
    همه نظر میدن غیر از رئیس جمهور؟ چرا آقای احمدی نژاد ساکت هستن؟
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
      4 1
      ارتباطی به ایشون نداره که! ایشون به کارای مهمتری مشغولن!ایران گردی و ایجاد 2.5 میلیون شغل تو 6 ماه و نرخ تورم تک رقمی و مهمتر از همه سخنرانی تو افتتاح چن باره پروژه ها!!
  • بدون نام MY ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    1 1
    خبر آنلاین لازم است به جدول فوق ارسال اسلحه به نیجریه و ترکیه هم اضافه کنید. با تشکر
  • بدون نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    2 0
    بر فرض محال كه ايران همچين ترور مسخره اي كه هيچ سودي براش نداره رو بخواد انجام بده چرا تو امريكا؟ ميتونست تو لبنان و عراق و سوريه يا تركيه ؟