با آغاز سال تحصیلی جدید باز هم بار سوم وزارت آموزش و پرورش دچار بی‌برنامگی و عدم حضور وزیری کارآمد در وزارتخانه شد. تاکنون این وزارتخانه در دو مقطع در دوره دولت نهم و این بار هم دولت دهم دچار این معضل شده است. به نظر می‌رسد که مسئولان مشکلات آموزش و پرورش را جدی نمی‌گیرند و این وزارتخانه پرمعضل با نداشتن وزیر روز به روز بر مشکلاتش افزوده می‌شود از طرفی دیگر شاهد هستیم که برای بار دوم است که از سوی دولت وزیری در همین روزهای نخستین سال تحصیلی به مجلس معرفی شده است که رأی اعتماد را کسب نکرده است.

 تبعاتی که چنین رویدادهایی با خود به همراه می‌آورد و جبران آن برای وزارت آموزش و پرورش سنگین خواهد بود اثرات روحی و روانی است که می‌توان از مخرب‌ترین تبعاتی دانست که در راستای بی‌وزیری این وزارتخانه باید منتظر آن باشیم. به هر حال در آستانه شروع سال تحصیلی جدید که 14 میلیون دانش‌آموز و حدود 2 میلیون نفر فرهنگی باشور و نشاط آماده کار هستند رأسی در این هرم نمی‌توان ملاحظه کرد و این برای جامعه فرهنگیان اصلاً خوشایند نیست. به نظر می‌رسد در آغاز شور و نشاط و بالندگی در این سال تحصیلی با نوعی سر خوردگی مواجه هستیم که تنها به خاطر عدم وجود وزیری کارآمد بر سر پست وزارت آموزش و پرورش است.

 با این حساب هم نمی‌توان معضلات را برای آینده این وزارتخانه به دقت پیش‌بینی کرد گرچه باور داریم با نبودن وزیری کارآمد در آغاز سال تحصیلی حتماً مشکلاتی در انتظار آموزش و پرورش است که به مشکلات دیگر افزوده می‌شود. در حال حاضر باید این وزارتخانه تا اول مهر سیاست‌های خود را تعیین می‌کرد و دیگر مدیران به راحتی به ادامه کار خود می‌پرداختند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر معاونت‌های این وزارتخانه با تردید بر این موضوع که اصلاً تا 2 ماه آینده بر سرکار خواهند بود یا نه به کار ادامه می‌دهند یعنی با دلسردی و شاید یأس!

 چرا که متأسفانه در بسیاری از مواقع دیده‌ایم با تغییر وزیری در یک وزارتخانه تا مدت‌ها ساختار وزارتخانه تغییر می‌کند که امیدوارم این‌بار با این تأخیری که پیش‌رو داریم این اتفاق رخ ندهد. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با تمامی پرسنلش با تردید‌ها و نگرانی‌هایی همراه است. احساس بلاتکلیفی در این وزارتخانه از جمله عواملی است که ساختار آن را با سستی همراه می‌کند. نابه‌سامان بودن وضعیت حق‌التدریسی‌ها، بلاتکلیفی نیروها برای جذب و استخدام، نابه‌سامانی خدمات آموزشی، از جمله مواردی است که نیروها را در وضعیت نگران‌کننده‌ای گذاشته است و همین بلاتکلیفی از توان شغلی آنها می‌کاهد.

 در راستای این دیدگاه می‌توان اظهار کرد که آموزش و پرورش روند کاری طبیعی را دنبال نمی‌کند و برخلاف حساسیت‌هایی که دارد و اهمیتی که داراست وزارتخانه‌ای است رها شده به حال خود و بدون برنامه‌ریزی. شاید در راستای دیدگاه سیاسی این وزارتخانه تغییرات چندانی را پیش‌رو نداشته باشد چرا که بر اساس اهداف دولت نهم که همان دولت دهم است، سیاست‌هایی را پیش‌رو دارد که در آینده خواهد داشت . بنابراین امید می‌رود وزیری بعد از این روی کرسی وزارت آموزش‌وپرورش می‌نشیند وزیری باشد وحدت بخش و التجام‌دهنده که بیش از این این وزارتخانه با مشکل روبه رو نشود و بعید به نظر می‌رسد وزیر آینده بخواهد تغییراتی در سطح کلان آن هم در ابتدای کار بدهد در حال حاضر به نظر می‌رسد که این وزارتخانه علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری هنوز جایگاه خود را در دولت پیدا نکرده است و از اهمیت چندانی بر خوردار نیست. همان‌طور که می‌دانید افق 1404مهمترین رکن نظام است که بر اساس آن قرار است به تولید علم و نیروهای متخصص و متعهد پرداخته شود ضمن آنکه مقام معظم رهبری تأکید کردند که کانون پرورش استعدادها و مباحث علمی باید در آموزش و پرورش شکل گیرد. امیدواریم دولت دهم با در نظر گرفتن این بینش‌ها در آموزش و پرورش تغییراتی مثبت را در راستای رونق علم ودانش ایجاد کند و به این بی‌سامانی‌ها پایان دهد.

 نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =