پس از اظهارات توهین آمیز فرج اله سلحشور درباره فحشا در بانوان هنرپیشه، رئیس کل دادگستری اصفهان از افراد فحاشی بین مردم خبر می دهد

مقامات قضایی می گویند توهین و افترا در بین مردم افزایش پیدا کرده و این را می توان از میزان پرونده هایی که در محاکم تشکیل می شود، دریافت.
این در حالی است که برخی از چهره های شناخته شده، علنا دیگران را در معرض شدیدترین توهینها قرار می دهند، نمونه آشکار آن نیز سخنان فرج اله سلحشور در هفته جاری است.
اما رئیس کل دادگستری اصفهان درباره افزایش این جرایم در بین مردم می گوید: "افزایش میزان پرونده های توهین مردم به یکدیگر، در برخی شهرستانها حتی از میزان جرایم مهمی مانند مواد مخدر و سرقت هم بیشتر شده است."
 غلامرضا انصاری در گفتگو با ایسنا تاکید کرده: "طی تیر و مرداد گذشته، 122 پرونده توهین به مقامات و ماموران رسمی در استان اصفهان تشکیل شده، ,والبته آمار کلی وقوع جرم توهین در این ماه‌ پنج هزار و 653 مورد بوده است."
رئیس شورای قضایی این استان می گوید: "مردم در دو ماه یاد شده، 11 بار به مقدسات توهین کرده اند و انتشار افترا و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین‌آمیز هم در این مدت 673 مورد بوده است."
در قانون مجازات اسلامی برای نسبتهای توهین آمیزی که درباره اعمال خلاف عفت باشد، مجازاتهای سنگینی مانند 80 تازیانه(حد قذف) پیش بینی شده است. همچنین ماده 145 قانون مجازات اسلامی، پیش بینی کرده: "هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود و دلالت برقذف نکند موجب محکومیت گوینده به شلاق تا74 ضربه می شود."
توهین، افترا و مجازات شلاق و زندان
ماده 697 قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد:"هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (74) ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد."
با این حال رئیس دادگستری استان تاکید می کند در دوماه گذشته نسبت به جرایم توهین، افترا و نسبت خلاف واقع با مجرمان برخورد شده، چون رسیدگی به این جرایم به صورت سریع انجام می گردد.
با این حال، قانون میان توهین به افراد عادی و مقامات رسمی، تفاوت قائل شده است. در صورت توهین، (حتی توهین مستوجب حد) فرد توهین شنیده، باید راسا برای شکایت به مراجع عارض شود، ولی در صورتی که طرف توهین، یک مامور دولتی یا مقامات رسمی و مسئولان باشند، علاوه بر امکان دادخواست از سوی آنها، مدعی العموم یا دادستان نیز می تواند پرونده جرم را بگشاید. با این حال، در مورد برخی از توهینها که باعث جریحه دار شدن عفت عمومی می شود، دادستان نیز می تواند اقامه دعوا کند. البته با وجود اعتراض ها در مورد سخنان فرج اله سلحشور هنوز خبری از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی داده نشده است.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    1 0
    عملکرد منفی .ازماست که بر ماست.