2600 آینه نیروگاه گماسولار با متمرکز کردن پرتوهای خورشید در برج نیروگاه، بخار لازم برای چرخاندن توربین 19.9 مگاواتی این نیروگاه را فراهم می‌کنند، اما این نیروگاه بدون نور خورشید هم کار می‌کند!

نیروگاه گماسولار در نزدیکی سویا، اسپانیا واقع شده و با 2600 قطعه آینه تخت که در زمینی به مساحت 185 هکتار قرار گرفته‌اند، پرتوهای خورشید را در نوک برج متمرکز می‌کنند. این انرژی خورشیدی عظیم، مخلوط نمک نیترات سدیم و پتاسیم را داغ کرده و به دمای 565 درجه سانتی‌گردا می‎رساند. نمک داغ با انتقال حرارت به دیگ بخار، بخار فوق‌داغی تولید می‎کند که باعث چرخاندن توربین و درنهایت تولید 19.9 مگاوات انرژی الکتریکی می‎شود.
به گزارش نیوساینتیست، اما انرژی خورشیدی گردآوری‌شده توسط آینه‌ها معمولا بیش‌تر از مقدار لازم برای تولید بخار است، به همین دلیل، مخزنی برای ذخیره بخشی از نمک‌ها 565 درجه سانتی‌گراد تعبیه شده که پس از تاریکی وارد مدار می‌شود و باعث می‌شود بتوان تا 15 ساعت به تولید برق ادامه داد. این باتری نوآورانه، زمان تولید انرژی این نیروگاه را به 6500 ساعت در سال افزایش داده که 3 برابر زمان معمول در نیروگاه‌های پاک فعلی است.

در تابستان که زاویه تابش خورشید عمودی‌تر و طول روز طولانی‌تر است، نیروگاه می‎تواند بدون توقف به کار خود ادامه دهد، اما در زمستان‌ها که طول روز کوتاه و زاویه تابش مایل است، نیروگاه زمان کم‌تری پس از تاریکی می‌تواند فعال باشد. اما امکان جدید این نیروگاه در تولید برق پس از تاریکی که منطبق بر ساعت اوج مصرف انرژی الکتریکی (ساعت 19 تا 23) است و این بدان معنی است که نیروگاه‌های انرژی پاک هم می‎توانند در ساعت‌های اوج مصرف وارد مدار شوند و بخشی از این فشار مصرف را تحمل کنند.
شرکت توره‌سول که نیروگاه گماسولار را طراحی و ساخته است، هم‌اکنون در حال احداث دو نیروگاه خورشیدی دیگر با توان 50 مگاوات در جنوب اسپانیا است. این دو نیروگاه از آینه‌های سهموی استفاده می‌کنند و انرژی خورشیدی بیشتری را گردآوری می‌کنند. در این نیروگاه نیز از باتری مخزن نمک مذاب استفاده شده تا توربین‌ها تا 7.5 ساعت پس از غروب خورشید به فعالیت خود ادامه دهند. این دو نیروگاه از 1 ژانویه 2012 به شبکه برق اسپانیا متصل خواهند شد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    52 11
    آیا این انرژی بهتر از نیروی اتمی نیست ؟ چرا کشور ما که دارای زمین های غیر قابل کشت است دنبال این انرژی را نمی گیرد بنظر من انرژی خورشیدی آینده بهتری خواهد داشت .
    • بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
      7 36
      دوستان اینقدر صریح اظهار نظر نکنن، نیروگاه خورشیدی در حالت کلی نیروگاه ارزانی نیست و متناسب با مکان جغرافیایی و حوزه ی اطراف و ... ، ارزیابی اقتصادی میشه
  • امین IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    38 11
    حالامابااینهمه آفتاب باید دنبال انرژی هسته ای !!! بگردیم
  • محسن IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    5 19
    انرژی خورشیدی آنقدرها زیاد به صرفه نیست که و توان تولید انرژی در آن به نسبت نیروگاه هسته ای نسبتی خنده دار است. ولی در عین حال کشورهای پیشرفته سعی می کنند از راه های مختلف برای مناطق مختلف و خاص از این نیروگاه ها استفاده کنند که البته در کشور ما هم می بایست شرایط این کار در استان هایی همچون، یزد، اصفهان، قم، سیستان، خراسان، هرمزگان، کرمان و بوشهر و فارس هم ایجاد شود ولی خوب مخارج و انتقال این انرژی به مرکز دردسرهای زیادی دارد که خیلی ها احتیاجی به استفاده از آن نمی بینند.
  • naimi IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    14 5
    انرژي پاك-هزينه كمتر - ... آيا كافي نيست
  • سینا IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    11 4
    با توجه به اینکه نیروگاه های خورشیدی در بهترین شرایط 1/4 نیروگاه اتمی برق تولید می کنه , شاید از نظر اقتصادی شادی مقرون به صرفه نباشه , ولی اگر نگاه به آینده کنیم (چیزی که کشورمان متاسفانه توجه نمی شه) کاملا به صرفه است مثل جایگزین کردن ماشین های هیدروژنی به جای بنزینی !
  • بدون نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    16 1
    انرژی مفت و بدون دردسر...........
  • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    13 2
    ایران برای استفاده از انرژی خورشید بهترین موقعیت رادارد. هر چند که ایجاد نیروگاه خورشیدی گران باشد ولی از نظر پاکی و کم دردسر بودن بهترین گزینه است.
  • Orkideh SE ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    8 3
    عزیزان توجه کنید که موقعیت ایران هم برای بهره برداری از انرژی باد و هم خورشیدی بهترین است. جنوب شرقی ایران تقریبا همیشه بادهای بسیار قوی دارد و کویرهای بلااستفاده ایران هم بهترین مکان برای نصب نیروگاههای خورشیدی است. ولی چرا انرژی هسته ای؟! در حالی که اروپا به فکر کم کردن و حتی تعطیل کردن نیروگاههای هسته ای است ....! کشور انگلیس با آن فضای کمش ببینید چه مساحتی را به انرژی بادی اختصاص داده و آلمان و اسپانیا هم همینطور و آلمان تا چند سال دیگر نیروگاه هسته ای را کلا جمع میکند.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    10 5
    10 سال دیگر باید التماس کنیم نفتمان را بشکه ای 20 دلار بخرند.
  • ارسلان IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    1 7
    واقعا" این اظهار نظر های کارشناسانه شما من را متحیر کرده ! نیروگاههای خورشیدی درست در زمان اوج مصرف که بیشترین نیاز به الکتریسیته وجود دارد، زمان استراحتشان است و این بزرگترین ایراد انهاست . این مدل نیروگاهی هم که در تصویر دیدید، فضای بسیار زیادی اشغال میکند . عاقلانه این است که همزمان از تمامی روشهای تولید الکتریسیته استفاده کرد و هر کدام را در منطقه ای که بیشترین و بهترین کاربرد را دارند باید ساخت . استفاده ترکیبی و همزمان از این منابع تجدید پذیر میتواند موثر باشد . توربین های بادی با طراحی مدرن و بازدهی بالا، صفحه های خورشیدی نسل جدید با بازدهی بالا و ابداع روشهای جدید باید در دستور کار باشد .
    • DHH IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
      3 3
      حالا تو چرا داری خودتو میکشی؟