به مناسبت دهمین سال درگذشت ساموئل خاچیکیان، مراسم تجلیل از این کارگردان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، این برنامه به پاس زحمات ساموئل خاچیکیان در سینمای ایران اول آبان ماه از سوی باشگاه ورزشی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
 
در این مراسم پوران درخشنده، علی ژکان و واروژ کریم مسیحی درباره خاچیکیان سخنرانی می‌کنند. پخش  دو فیلم مستند به کارگردانی علی ژکان درباره خاچیکیان از دیگر بخش های این مراسم است.
 
ساموئل خاچیکیان در سال 1302 در تبریز از والدین مهاجر ارمنی به دنیا آمد. سومین فرزند خانواده اش بود و به دلیل وجود یک کتابخانه بزرگ در خانه پدری و علاقه به موسیقی در خانواده، به این زمینه‌ها گرایش پیدا کرد. او در نه سالگی نخستین شعرش را سرود. این شعر با نام «زندان» در روزنامه آلیک چاپ شد. او در 14 سالگی در نمایش سویل در تبریز بازی کرد و پس از آن هشت نمایشنامه نوشت و اجرا کرد.
وی پس از فارغ‌التحصیلی از رشته روزنامه‌نگاری، کار خود را به عنوان کارگردان آغاز کرد. پس از نقل مکان خانواده اش به تهران از موسسان انجمن تئاتر ارامنه در تهران بود و با افرادی چون آرمان و آرامائیس آقامالیان همکاری داشت. با دعوت ساناسار خاچاطوریان تهیه کننده سینما فعالیت سینمایی را آغاز کرد و نخستین فیلمش را با نام «بازگشت» در 1331 ساخت.
«شب نشینی در جهنم»، «دلهره»، «ضربت»، «بلوف»، «مردی در آیینه»، «چاووش»،«عقاب‌ها» و «یوزپلنگ» از جمله ساخته‌های این کارگردان هستند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    البته در فیلم "شب نشینی در جهنم" و در عنوان بندی آن اشاره میشود کارگردان ، موشق سروری است. با این حال همگان میدانند که این خاچیکیان بود که سروری را هدایت میکرد