۰ نفر
۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷

گداهای تهران، از کارمندان رسمی دولت بیشتر درآمد دارند. آنها بیشتر در شمال شهر دیده می شوند و غیر بومی هستند

امید سلیمی بنی: پایتخت بی در و دروازه ایران، شگفتی، بسیار دارد. از جمله اینکه اعلام شده گداهای این شهر، از کارمندانش پولدارترند.
پیش از این نیز خبرهایی از شاهکار گداهای پولدار ایرانی منتشر شده بود. از جمله مدیرکل بهزیستی یکی از استانهای شمالی، اعلام کرده بود گدایی با درآمد میلیونی را شناسایی کرده اند که دو نفر برای حمل و نقل او استخدام شده اند.
اکنون رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر می گوید قریب به اتفاق گداهای تهران، بیشتر از کارمندان رسمی دولت، درآمد دارند.
این در حالی است که بخشنامه مالی امسال، حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر کارمندان دستگاه‌های اجرایی به میزان سه میلیون و چهارصد وده هزار (3.410.000) ریال و حداکثر حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر این قبیل کارمندان هفت برابر حداقل حداقل حقوق تعیین شده است.
به بیان دیگر، اگر حداقل میزان دریافتی کارمندان را حداقل 600 هزار تومان در نظر بگیریم، گداهای تهران، روزانه بیش از 20 هزار تومان کاسبند.
به همین دلیل است مرتضی طلایی در جلسه امروز شورای شهر اعلام کرد 90 درصد گدایان از کارمندان رسمی درآمد بالاتری دارند. به گفته طلایی، 75 درصد متکدیان جمع آوری شده از سطح شهر از توان کاری برخوردار هستند و تنها 10 درصد آنها سن بالای 51 سال دارند و 90 درصد آنها از حقوق کارمندان رسمی درآمد بالاتری دارند.
یعنی اکثر شاغلان در صنف گداهای تهران، دارای بدنی سالم و جوان و همچنین پردرآمد هستند، حداقل از کارمندان دولت، بیشتر درمی آورند.
به گفته طلایی، مناطق شمال شهر تهران، دارای بیشترین تعداد متکدیان هستند. به گزارش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پایتخت، بیشترین تکدی گری در مناطق 1، 3، 2 و 5 رخ می دهد.
 

گداهای خارجی، گداهای شهرستانی
پیش از این نیز مسئولان شهری پایتخت، از حضور متکدیانی که اکثر آنها از شهرستانهای دیگر به تهران می آیند، اظهار ناراحتی کرده بودند. محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه 80 درصد گداهای تهران، بومی نیستند، کمک به آنها را اشتباه دانسته بود.
علاوه بر گدایان ایرانی غیر تهرانی که در این شهر بی در و دروازه مشغول کسب و کار هستند، گزارشهای مفصلی از حضور متکدیان خارجی، به خصوص پاکستانی، بنگال و هندی منتشر شده که در آن، گداهای بیگانه با ترفندهای مختلفی، قصد گرفتن وجوه از مردم را داشته اند.
 

زنان خیابانی، بیشتر در شمال شهر
طلایی همچنین از حضور زنان خیابانی در مناطق 1، 2، 3 و 6 خبرداده و می گوید در این مناطق، به طور میانگین از سایر مناطق تهران، بیشتر دیده می شوند.
هر چند نمایندگان مردم تهران در شورا، درباره تعداد این زنان، گزارشی نداده اند، ولی به گفته طلایی، مشکلات ناشی از طلاق و وضعیت معیشتی نابسلامان زنان بی سرپرست در شیوع این پدیده، تاثیر گذاشته است.

مطابق قانون، رسیدگی به امور مربوط به ساماندهی گداها و زنان خیابانی بر عهده نهادهای حمایتی مانند بهزیستی است، ولی شهرداری تهران در سالهای گذشته با ایجاد گرمخانه ها، برای جمع آوری این اشخاص از خیابانها، اقداماتی را انجام داده است. مسئولان شهرداری می گویند با وجودی که مسئولیتی در این باره ندارند، بعضا مشاهده شده بی خانمانها و متکدیان در مراکز نگهداری متعلق به شهرداری، 3 سال، می خورند و می خوابند.
47/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    1 0
    اقرار یک گدا :بخوام بچسبم به کار روزی 50 هزار تومن.با این حساب ما ول معطلیم