پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 بیش از 115 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری فراموشی مبتلا خواهند شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، کارشناسان بریتانیایی می گویند تبعات جهانی روند گسترش بیماری های آلزایمر و دیگر انواع بیماری فراموشی (dementia - دمانس) دست کم گرفته شده است.

بر اساس گزارشی که توسط دانشگاه کینگز کالج در لندن تهیه شده است، تا سال 2050 بیش از 115 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری فراموشی مبتلا خواهند شد.

این پیش بینی، 10 درصد بالاتر از برآوردی است که در سال 2005 عمدتا بر اساس آمار به دست آمده از جنوب آسیا و آمریکای لاتین صورت گرفت.

موسسه بریتانیایی انجمن آلزایمر در واکنش به گزارش دانشگاه کینگز کالج اعلام کرد اطلاعات جدید "عظمت چالش پیش رو" را نشان می دهد.

مشکلات نگهداری از افرادی که به بیماری فراموشی دچار هستند تنها یک مسئله اجتماعی نیست و به واسطه فشار رو به افزایشی که بر روی جمعیت شاغل و دستگاه بهداشتی کشورها می گذارد، تبعات اقتصادی مهمی نیز دارد.

پژوهش انجام شده، بخشی از "گزارش جهانی آلزایمر در سال 2009" است که توسط موسسه "Alzheimer's Disease International" تهیه شده است و در آن شمار افراد مبتلا به فراموشی تا سال آینده میلادی 35 میلیون نفر تخمین زده شده است.

بر اساس پژوهش جدید شمار افراد مبتلا به این بیماری در هر 20 سال دو برابر خواهد شد، در سال 2030 به 65.7 میلیون نفر می رسد و در سال 2050 به 115.4 میلیون نفر در سراسر جهان بالغ خواهد شد.

در ایران هم، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، شمار مبتلایان به آلزایمر در میان افراد مسن را 252 هزار نفر (معادل شش درصد از جمعیت چهار میلیون و 200 هزار نفری سالمندان ایران) برآورد کرد و گفت بارسنگین مراقبت از سالمندان بار سنگینی بر دوش دولت خواهد گذاشت که "به صورت نجومی و تصاعدی بالا می رود."

خانم دستجردی نرخ افزایش شمار مبتلایان به آلزایمر در ایران را یک نفر در هر ده دقیقه اعلام کرد که به این ترتیب سالانه به اندازه حدودا 20 درصد تعداد مبتلایان فعلی به جمعیت مبتلایان به آلزایمز افزوده خواهد شد و در طی پنج سال عملا شمار بیماران آلزایمر در ایران را دو برابر خواهد ساخت.

این نرخ رشد، چهار برابر نرخ جهانی رشد بیماری های فراموشی است.

افزایش شمار سالمندان در جهان
افزایش در شمار مبتلایان به فراموشی به دلیل افزایش عمر متوسط افراد در سراسر جهان باعث نگرانی های گسترده ای شده است.

پیشرفت در شرایط بهداشتی و تغذیه بیشترین تاثیر را در کشورهای فقیرتر خواهد گذاشت و در نتیجه جمعیت افراد مسن به سرعت افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر محاسبات اینطور نشان می دهند که بیش از نیمی از تمام مبتلایان به فراموشی، ساکنان کشورهای فقیر، یا کشورهای با درآمد متوسط هستند، اما تا سال 2050 دو سوم مبتلایان از این کشورها خواهند بود.

به علاوه پژوهش جدید نشان داده که در برخی نقاط جهان، نسبت افراد مسن مبتلا به فراموشی بیشتر از رقمی است که پیش بینی شده بود.

پروفسور مارتین پرینس از دانشگاه کینگز کالج درباره شرایط کنونی مقابله با فراموشی گفت: "سرمایه گذاری در تحقیقات علمی، درمان و مراقبت از مبتلایان به این بیماری با تبعات این بیماری بر روی بیماران، پرستاران و نظام های بهداشتی و اجتماعی کاملا نامتناسب است."

بی‌بی‌سی نوشته که موسسه "Alzheimer's Disease International" کشورهای مختلف جهان را در تدوین برنامه های مقابله با تبعات این بیماری، به پیروی از الگوی استرالیا فرانسه، کره جنوبی و بریتانیا فراخواند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =