تخلف اخیر 3 هزار میلیاردتومانی در نظام بانکی کشور، نگرانی های زیادی را در بین مسئولین و مردم به وجود آورده و افکار عمومی را تحت تاثیر قراداده است. این موضوع باعث شد تا شایعات و تحلیل‌های مختلفی در جامعه منتشر گردد.

مراکز و نهادهای اقتصادی از مهمترین ارکان یک کشور هستند که از جمله مهمترین آنها می توان از بانک مرکزی نام برد که متولی سیاست های پولی و اعتباری بوده و موظف به انجام وظایفی در این راستاست تا شرایط مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و در اجرای برنامه های مختلف اعم از برنامه های تثبیت و یا توسعه اقتصادی پشتیبان و کمک یار دولت‌ها باشد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد قانون پولی و بانکی کشور مصوب تیرماه 1351 به عنوان تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور موظف به نظارت و قانونگذاری برای موسسات فعال در بازارهای پولی از جمله بانک ها و موسسات اعتباری و هدایت فعالیت های آنها می باشد.
نظارت بر بانک ها وظیفه خطیری است که در تمام دنیا از طریق وضع قوانین و سیاستهای نظارتی و نظارت بر اجرای آنها در نظام بانکی کشور، منجر به جلب اعتماد جامعه می شود.
متاسفانه عدم نظارت لازم و کافی در سیستم بانکی در سال های اخیر صدماتی را به نظام بانکی وارد آورده است که تخلف مالی اخیر یکی از آنهاست. این مطلب زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که نظام بانکداری در دنیا در گذشته و هم اکنون با بهره گیری از فناوری های جدید سعی در تسهیل امور و نظارتی مستمر بر پایه فناوری اطلاعات (IT) نموده است.
استفاده از ابزار فن آوریهای جدید در سیستم بانکی که از آن به عنوان بانکداری الکترونیک نام می برند به سهولت می تواند باعث پیشگیری و جلوگیری از سوء استفاده های مالی و وقوع تخلفات متعدد گردد.
بارشد فناوری اطلاعات در کشور و فراگیر شدن آن در سالهای اخیر، می بایست ساز و کارهای مناسبی در عرصه ی بانکداری الکترونیک توسط دستگاههای مرتبط در بانک مرکزی تعریف می گردید و زمینه های رشد بانکها بر اساس تکنولوژی روز و با سیاستگذاری، هدایت و نظارت بانک مرکزی صورت می گرفت.
اما متاسفانه به دلیل ضعف برخی از مسئولین متولی فناوریهای جدید در بانک مرکزی، عدم توانایی لازم، استفاده از رابطه به جای ضابطه و رفیق‌بازی در انتخاب مدیران مرتبط به خصوص در شرکتهای مرتبط بانک مرکزی که متولی سروسامان دادن و اجرای پروژه‌های کلان بانکداری الکترونیک هستند، نبود تخصص لازم و کافی و دید مناسب در اجرای پروژه‌ها نه تنها ساز و کارهای لازم تعریف نشده است، بلکه برنامه ریزی مشخصی در جهت پیشرفت بانکداری الکترونیک صورت نگرفته و به امور زیربنایی توجه لازم نشده است.
در یک کشور متمدن در حال توسعه که تلاش می کند از گذشته خود درس گرفته و ابزارهای لازم را برای عدم تکرار اشتباهات فراهم کند، از متولیان فناوریهای جدید بانک مرکزی انتظار می رفت که با بهره گیری از تخصص، تعهد، استفاده از مدیران کارآشنا، ایجاد ساختارهای لازم، تقویت دانش فنی و ابزارهای نوین در همه زمینه ها از جمله "دستگاههای مرتبط به نظارت" اقدام به متحول نمودن بانکداری الکترونیک در کشور نماید.
شرکت های مرتبط با فناوری اطلاعات بانکی که متعلق به بانک مرکزی هستند نیز وضعی بهتر از اوضاعی که ترسیم شد ندارند. تعویض پی در پی مدیران، نبود معیارهای لازم برای انتخاب مسئولین ارشد و تصمیم گیر، عدم برنامه ریزی و توجه به مسائل بنیادی و زیرساختی و ... باعث شده است که انگیزه لازم برای نوآوری و خدمت رسانی به نظام بانکی به حداقل برسد. با توجه به وقوع تخلفات اخیر در شبکه بانکی و لزوم بکارگیری ابزارها و فناوریهای جدید لازم است .
لازم است مدیران مرتبط در بانک مرکزی با درک شرایط خطیر کنونی نسبت به اصلاح و بازنگری در رویه‌های انتخاب مدیران و اجرای صحیح و بهینه نظام جامع بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی اهتمام بیشتری ورزند تا در آینده شاهد وقوع اتفاقات مشابه در سیستم بانکی نباشیم.  
1717
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    2 14
    حالا هی بگید تقصیر احمدی هست.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
      3 0
      پس تقصير كي هست؟ مسلمان امريكا از 30 سال پيش تاكنون 2 رئيس كل بانك مركزي داشته و ما از زمان روي كار آمدن آقاي احمدي نژاد 3 تا ... اين فقط يك بعد قضيه هست ده‌ها مورد ديگر هم هست كه خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل
  • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    4 0
    دلشون می خواد که شرکت توشرکت ایجادبشه وبعد هم از طریق نرم افزارها اطلاعات راماست مالی کنند اگه تونستی بفهمی این بانک ها چندتا شرکت های مختلف دارند مردی ......به هرحال آشنا بازی
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    1 2
    هر چند مسائل گفته شده تا حدودي درست است اما مسائل کلان پولي مثل نرخ بهره، نرخ ارز و ... ارتباط تنگاتنگي با مديريت جامع و منسجم سيستم پولي دارد که اغلب موارد در اختيار بانک مرکزي نيست و اين عدم استقلال باعث شده سيستم بانکي نتواند سيستم پولي را بخوبي کنترل کند.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    4 0
    مگه بقیه ادارات و وزارت خانه ها چگونه اداره میشوند؟؟؟؟
  • آرش حميدي DE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    3 2
    با سلام ، من متن اين خبر شما رو خوندم بنده از کارکنان بانک هستم اين مطالب کاملا يه طرفه و کاملا از روي کينه ورزي شخصي هستش مطمئن باشيد کسي که اين مطالب رو تهيه کرده کسي هست که از اينجا رونده و از اونجا مونده است شما هم که بدونه مدرک و همينطوري اين مطالب رو چاپ مي کنيد کناه اونا رو با هاشون شريک شديد.
  • آرش حميدي DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    3 0
    با سلام مجدد بزرگواران من مطلبي رو يادم اومد که بهتره بيان کنم که پيگير موضوع باشيد چرا راجع به ارزي که به صرافان روزانه واگذار ميشه چيزي نمگن و شما چرا تحقيق نمي کنيد که چه مبالغي براي اينکه ارز رو به بانکها يا صرافي هاي خاص بدهند چيزي در ميان نيست خدا ميدونه روزانه درآمدشون از اين راه کثيف و حرام چقدره؟!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    0 0
    سیستم بی حساب و کتاب و اقتصاد دستوری در برابر اقتصاداثباتی (شایسته سالاری مردمی) همیشه بازنده و محکوم به فنا است و علم اقتصاد ان را ثابت کرده است ولی در جهان سوم همه چیز برعکس انجام می شود و نتیجه هم همان تایید نظریه در طول زمان است.
  • ناصر IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    0 0
    معنای تحلیلی را هم فهمیدیم! حداقل اسم تیم تحلیلگر ، نام موسسه تحلیلی ، اصل گزارش را هم می آوردید و به مستنداتی که براساس آن تحلیل صورت گرفته است هم یک اشاره ای می کردید.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    1 0
    آی تی IT الان مغز همه کارهای امروز دنیاست مگه می شه باهاش شوخی کرد و اینطوری دست کم گرفت !؟