مهر نوشت:<BR>

 قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لاریجانی از ابتدا موافق استیضاح وزیر اقتصاد بود اما در طول هفته نظرش تغییر کرد گفت: موضوع رای اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد را می توان به عنوان پایان دادن به دعواها و همکاری جدی و مثبت دو قوه دانست.
حسین نجابت در سومین نشست از سلسله جلسات تقوای جمعی در خصوص پیش بینی غلط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد تورم 48 درصدی بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: ما بر اساس یکسری مدل های استاندارد این پیش بینی را انجام داده بودیم.
اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
* پیش بینی ما در خصوص اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها بود نه این طرحی که ناقص اجرا شده است.
* پرداخت یارانه نقدی در طرح هدفمندی یارانه ها کار اشتباهی بود . اطلاعات و آمار اشتباهی در خصوص مصرف سوخت و افزایش بهره وری داده می شود که برای ما در مرکز پژوهش ها قابل قبول نیست.
*میزان بهره وری در کشورمان نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم یافته است. اینکه گفته می شود میزان مصرف سوخت کاهش یافته اشتباه است. شاید مصرف بنزین در ابتدا به خاطر افزایش قیمت کم شده باشد اما بعداز مدتی به حال اول خود بازگشت.
*میزان واردات کشور امسال 64 میلیارد دلار بوده است. ما منطبق با اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها آمار 48 درصد تورم را مطرح کردیم اما این طرح هنوز کامل اجرا نشده است.
اقدام مرکز پژوهش ها در خصوص تغییر نظام ریاستی به پارلمانی
* برداشت بنده این است که نظر رهبر انقلاب از طرح این موضوع به این شکلی که رسانه ها به آن پرداختنتد نبوده است.
* مدل نظام سیاسی ما با وجود سه قوه مستقل یک نمونه خوب در بین کشورهای دنیا است. برخی فکر کردند با تغییر مدل ریاستی به پارلمانی دعواهای دولت و مجلس پایان می یابد که این تلقی اشتباهی است.
استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس
*آقای لاریجانی از ابتدا موافق استیضاح بود اما در طول هفته نظرش تغییر کرد.
*دعوای میان دولت و مجلس خسته کننده است. در این دعوا ها دو طرف مقصر بودند وموضوع رای اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد را می توان به عنوان پایان دادن به این دعواها و همکاری جدی و مثبت دوقوه برشمرد.
*افق دید رهبر انقلاب در خارج از مرزها و در میدان لولو و التحریر و حمایت از بیداری اسلامی در منطقه است البته با توجه به موضوعات فرعی و جزئی در داخل کشور؛ به نظر رهبر انقلاب وحدت کارکرد داخلی ندارد، بلکه در صورت عدم وحدت و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ، موجی از نا امیدی در بین مردم انقلابی منطقه اتفاق می افتد.
 
* نسل ما در ابتدای سال های 57 با مطالعه کتاب هایی از انقلاب کوبا و سایر کشورها الگوی مبارزاتی خود را کسب می کرد. امروز ما 30 سال از مردم کشورهایی که به تازگی انقلاب کرده اند جلو هستیم و لذا آنها الگوی خود را جمهوری اسلامی قرار خواهند داد.
گزارشات مرکز پژوهش ها جانب دارانه نیست
* بنده مدت هاست که در مرکز پژوهش ها کار میکنم و تا به حال هیچ اعمال نظر جانب دارانه ای در گزارش های کارشناسی از سوی رئیس این مرکز ندیده ام.
*یکی از مهمترین اقدامات مرکز پژوهش ها در مجلس هشتم ا اصلاح و تغییر بیش از 50 درصد برنامه پنجم توسعه بود. در این موضوع هم رئیس مجلس و هم روسای کمسیون ها اذعان داشتند که این تغییرات اساسی و مفید بوده است.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =