گفت وگوی خبرآنلاین با پرویز فتاح، وزیر نیروی دولت نهم و رییس فعلی بنیاد تعاون سپاه

آذرجزایری: محبوبیت اش آنچنان زیاد بود که کسی حدس نمی زد در دولت دهم وی از وزارت برکنار شود.وی همیشه به گفتن خاطرات شیرین در مراسم ها و سخنرانی ها مشهور بود. با اینکه زمان سخنرانی وی همیشه بیشتر از دیگر مسوولان بود اما کمتر کسی از سخنرانی های وی احساس خستگی می کرد.البته محبوبیت وی تنها مربوط به مجلس و دولت نمی شد وی از جمله وزرای معدود احمدی نژاد محسوب می شود که توانست دل خبرنگاران را آنچنان به دست آورد که وقت رفتنش بسیاری از رسانه ها از وی به عنوان محبوب ترین وزیر دولت نهم یاد و البته از تصمیم احمدی نژاد مبنی بر برکناری این وزیر و معرفی مدیری جدید برای وزارت نیرو ابراز تعجب کردند.پرویز فتاح در حال حاضر رئیس بنیاد تعاون سپاه است و همواره از زمانیکه از سمت مدیریت وزارت نیرو برکنار شده تا کنون کارهای قابل توجهی کرده که همواره باعث شده مورد تقدیر کارشناسان و رسانه ها قرار بگیرد. حضور وی در مجلس برای کسب رای اعتماد برای نامجو در ابتدای دولت دهم و انتشار نامه ای برای حمایت مجدد از این وزیر برای جلوگیری از استیضاح وی از جمله کارهایی بوده که به نوعی برای اولین بار در تاریخ تکرار شده و البته به قول خودش در گفت وگو با خبرآنلاین که مشروح آن را در ادامه می خوانید" سنت شکنی" بوده است.
آقای فتاح شاید لازم باشد برای طرح اولین سوال از کنجکاوی خودم بپرسم.چرا آقای احمدی نژاد با وجود محبوبیت شما در دولت و مجلس، فردی دیگر را به عنوان مدیر وزارت نیرو در دولت دهم معرفی کرد؟
خب علت این را من نمی دانم.باید این سوال را از رئیس جمهور پرسید. البته به نظر من نباید دنبال علت گشت. چرا که یک روزی که کسی من را نمی شناخت احمدی نژاد من را به عنوان وزیر نیرو برگزید بنابراین همانطوری که یک روزی من را انتخاب کرد این اختیار و حق را دارد که در انتخابی دیگر من را انتخاب نکند. این حق را قانون به رئیس جمهور داده و به نظرم یک مساله طبیعی هم هست.
از اینکه دوباره انتخاب نشدید، رنجیده نیستید؟
نه اتفاقا؛ خدا آقای احمدی نژاد را خیر بدهد یک باری را از دوش من برداشته است.
اولین وزیری هستید که پس از برکناری از وزیر بعد از خود اینگونه دفاع می کنید.چرا؟

اینکه یک سنتی هایی در جامعه هست یا نیست که دلیل نمی شود که ما سراغ آن نرویم. بالاخره درست است که اینکار سابقه نداشته اما حالا شده سابقه!
من می خواهم بگویم ما وزیر بودیم جای ما یکی دیگر آمده و کارش را به درستی انجام داده است و ما هم آن را مطرح کردیم یک کار خارق العاده ای نیست من کار ساده ای انجام دادم.
نامه شما در راستای حمایت از مجید نامجو که اخیرا منتشر شده تنها به خاطر باور مدیریت مناسب در وزارت نیرو صورت گرفته است؟
من تکلیفم را انجام دادم روی انصاف و نیتی که خودم داشتم .همان کاری که به دلم بود و البته فکر می کردم درسته را به صورت نوشتار در آوردم و منتشر کردم.
به نظر شما این نامه نمایندگان را از استیضاح نامجو منصرف خواهد کرد؟
حالا اینکه چه تصمیمی گرفته خواهد شد اختیار آن در دستان مجلس نشینان است.
من وظیفه داشتم از تلاش وزارت نیرو و همکاران قبلی ام دفاع کنم. واقعا در تابستان امسال وزمستان گذشته به وظیفه خود خوب عمل کرده اند. به صورت کلی بگوییم در تامین آب و برق کشور واقعا مشکل خاص و عمده ای وجود ندارد. از انصاف نباید دور شویم مشکل وزارت نیرو الان بی پولی است.
یعنی شما معتقدید اگر کمبود منابع مالی وزارت نیرو برطرف شود تمام مشکلات وزارت نیرو حل خواهد شد؟
وزارت نیرو طی این سالها زیاد کار کرده بدهی بالا اورده است.بنابراین نمی توان گفت زیاد کار کردن جرم است.معتقدم حالا که وزارت نیرو زیاد کار کرده و تخته گاز جلو رفته باید از آن تشکر شود.باید از این مسوولان این وزارتخانه تشکر هم کرد و به جای زیر سوال بردن آنها منابع مالی آنها را تامین کرد.اگر پول به وزارت نیرو برسد و نامجو بتواند بدهی ها را بدهد وضعیت وزارت نیرو آرام خواهد شد . پیشرفت پروژه ها به حالت عادی باز خواهد گشت.مطمئنم نمایندگان هم همین را می خواهند.
فکر می کنید دلیل اصلی افزایش حجم بدهی های وزارت نیرو چیست؟
در یکسال اخیر این وزارتخانه با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها مواجه شده و درآمد وزارت نیرو در آب وبرق دست خودشان نمی آید می رود در خزانه این مساله دستشان را تنگ کرده و وزارت نیرو از نظر مدیریتی دچار چالش شده است.
این بدهی ها از زمان شما به وزارت نامجو ارث رسیده است؟
این بدهی ها قبل از من هم بوده است. اما به هرحال دولت پول طلبکاران را نمی خورد شاید برخی از دولت ها در پرداخت کندتر از دیگر دولت ها باشند اما بالاخره این بدهی ها پرداخت خواهدشد.
این واکنش های نمایندگان مجلس در خصوص استیضاح وزراء این روزها باعث نگرانی برخی از تحلیلگران و مسوولان کشور شده است فکر می کنید تغییر ساختارنظام سیاسی کشور می تواند کمکی به رفع این مشکل باشد؟
بنده در جایگاهی قرار ندارم که در این باره اظهار نظر کنم، اما به عنوان وزیر سابق نیرو معتقدم تغییر ساختار نظام ریاستی به پارلمانی به نفع دولتمردان است چرا که دیگر از حضور مداوم در مجلس پاسخ دادن به نمایندگان و تهدید به استیضاح راحت می شوند.
بنده هم در طول دوره مسئولیتم به 200 سئوال نمایندگان پاسخ دادم و همین موضوع را خدمت مقام معظم رهبری منتقل کردم که حضور وزرا در مجلس وقت آنها را می گیرد.به همین دلیل معتقدم مقام معظم رهبری به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودند و آن نکته تغییر ساختار نظام سیاسی بود.
/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =