فرودگاه جده این روزها با چهار برابر ظرفیت خود کار می‌کند چون حجاج بیش از 50 کشور از طریق این فرودگاه به کشور‌شان بازمی‌گردند.

به گفته مسئولان فرودگاه جده، با پایان ایام تشریق و آغاز عملیات انتقال حجاج به کشور‌شان، روزانه 60 هزار و 500 زائر بیت‌الله‌الحرام از طریق فرودگاه جده به میهن خود بازمی‌گردند. تاخیرها سرگردانی برخی زائران و کاروان ها را به دنبال داشته است تا جایی که سه شنبه شب زائرانی که پروازشان مشمول تاخیر شده بود ساعاتی را در لابی هتل محل بعثه مقام معظم رهبری گذراندند.
حمید حبیبی‌تنها، رئیس دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عربستان به تشریح آخرین وضعیت عملیات انتقال حجاج ایرانی به کشور عزیزمان پرداخت. به گفته حبیبی‌تنها، حداقل تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان برابر 12 ساعت است و تأخیر پرواز بازگشت حجاج از فرودگاه جده به ایستگاه پروازی مشهد به 20 ساعت هم رسیده است.
رئیس دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری می‌کند، با بهتر شدن وضعیت جوی در ایران مشکلات تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج نیز کاهش پیدا کند. در ادامه گفت و گو با حبیبی‌تنها می آید:
 
وضعیت تأخیر در پروازهای انتقال زائران از فرودگاه ایران به عربستان چگونه بود؟
پروازهای انتقال زائران از ایران به عربستان با کمترین تأخیر انجام شد. به طوری که متوسط تأخیر در حد 5 دقیقه اعلام شد و زائران به سهولت و آسانی به عربستان آمدند.
 
گزارش‌ها از فرودگاه جده حاکیست تأخیر پروازهای بازگشت حجاج از حد دو سه ساعت هم گذشته و بعضاً به 20 ساعت رسیده است. ریشه این مشکلات در کجاست؟
از اولین روز بازگشت حجاج ایرانی به کشور، شلوغی فرودگاه جده و کمبود امکانات در آنجا باعث تأخیر 6 تا 8 ساعته در پروازهای بازگشت حجاج شد که این تأخیرات هنور هم ادامه دارد. متأسفانه با مشکلات جوی که در برخی نقاط کشورمان ایجاد شده است پروازها از ایران هم نتوانستند به موقع در فرودگاه جده بنشینند. همین باعث شده که تاخیر در پرواز بازگشت حجاج به 20 ساعت هم برسد.
 
یعنی حجاج 20 ساعت در فرودگاه جده منتظر می‌مانند؟
خیر، این حجاج عزیز را در مکه مکرمه پذیرایی می‌کنیم و این عزیزان به جده اعزام نمی‌شوند. وقتی هواپیمای مربوطه در فرودگاه جده نشست، نسبت به اعزام حجاجی که انتقال‌شان به ایران با آن هواپیما انجام می‌شود اقدام می‌کنیم. اگر پرواز زائران ایرانی پس از اعزام‌شان به جده با مشکل روبرو شود، چنانچه زائران بیش از حد معمول در فرودگاه معطل شوند آنها را به هتلی که در جده پیش بینی کرده‌ایم اسکان می‌دهیم تا زائران در فرودگاه جده سرگردان نباشند.
 
بارهای تعدادی از کاروان‌های حجاج ایرانی با پرواز حجاج به ایران منتقل نشده و ظاهراً هنوز هم به ایران نرسیده است. سرنوشت این بارها چه شد؟
مشکلی که در ابتدای عملیات بازگشت حجاج ایرانی به کشورمان بوجود آمد در مورد بارهای حجاج بود. متأسفانه بخشی از قسمت‌های فرودگاه جده، علی‌رغم مکاتبات قبلی اجازه ندادند بار زائران 16 کاروان همراه پرواز این زائران به ایران منتقل شود. به احتمال زیاد هواپیمای باربری ایران‌ایر و ماهان به عربستان می‌آیند تا این بارها را به تهران منتقل کنند.
 
بر اساس تماس‌های زائران با نشریه "زائر"، تحویل بار زائران در فرودگاه جده زمان قابل توجهی می‌گیرد و در افزایش ایستایی زائر در فرودگاه جده دخیل بوده است. برای کاهش ایستایی زائران در فرودگاه چه تدابیری دیده شده است؟
چند روزی در زمینه ارسال بار زائران مجبور شدیم بارها را به وسیله خود زائران انتقال دهیم یعنی بار زائر توسط خود زائر در فرودگاه تحویل داده شد. تلاش‌مان این بود که وقتی درب کاروان، بار از زائر گرفته می‌شود، بار در ایران تحویل زائر شود و دیگر افراد کهنسال مجبور نباشند بار را همراه خود در فرودگاه حمل کنند. متاسفانه این ایده در اولین، دومین و سومین روز از عملیات بازگشت حجاج انجام نشد. تا اینکه یکشنبه 22 آبان ماه با جلب موافقت مسئولان مربوطه در کشور میزبان مقرر شد  وقتی بارهای ماهان و ایران‌ایر از کاروان تحویل گرفته می‌شوند، در مرکزی در مکه دپو شوند و همان‌جا از ایکس‌ری عبور داده شده و سپس پلمپ شوند و برای بارگیری در هواپیما به فرودگاه جده منتقل شوند. به این ترتیب دیگر زائر ایرانی مجبور نیست بارش را همراه خودش در فرودگاه ببرد و بار را خودش تحویل گیت بار دهد. این تدبیر در کاهش ایستایی زائران در فرودگاه جده خیلی تأثیر دارد.
/2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =