تاکنون چهره های زیادی درباره حضور هواپیماهای قطری در ایران، اظهارنظر کرده اند. برخی مخالفند و می گویند این کار یعنی "ترکمنچای دوم"، برخی نیز می گویند کیفیت در پروازها تضمین می شود

امید سلیمی بنی: صنعت گردشگری، در بخش حمل و نقل هوایی، یکی دو هفته است تکان خورده، دلیل آن هم زمزمه های حضور رقیب تازه نفسی است که می آید تا در مواجهه با هواپیماهای 35 ساله ایرانی، قاپ مسافران را بدزدد.
این موضوع، امروز جدی تر از هر زمان دیگری، مطرح شد، چون برخی از نمایندگان مجلس گفته اند موافق حضور مشروط هواپیماهای قطری در پروازهای داخلی ایران هستند. ولی دلیل تمایل مسئولان برای حضور قطر ایرویز در ایران چیست؟
شاید حوادث اخیر هواپیماهای ایرانی از جمله فرود بوئینگ بدون چرخ در مهرآباد در 26 مهرماه گذشته، چکیدن بنزین از بال هواپیمای ایران ایر در کوالالامپور و یا ترکیدن لاستیک هواپیمای ایرانی در فرودگاه هیثروی لندن دلیل این تمایل باشد.
هر چه که هست، وزارت راه ایران با شرکت هواپیمایی قطر وارد معامله شده تا 70 پرواز در آسمان ایران، توسط این شرکت انجام شود.
حرف و حدیثهایی که درباره حضور هواپیماهای خطوط هوایی قطر (Qatar Airways) در هفته های گذشته بلند شده، از سخنان وزیر راه گرفته تا نامه پرسوز و گداز شرکتهای هواپیمایی داخلی، نشان می دهد موضوع، کوچک و زودگذر نیست.
این چنین که پیداست وزارت راه نمی‌خواهد جزییاتی از تفاهمنامه‌اش با قطر را به رسانه‌ها بدهد. اما آن‌طور که از برآشفته شدن ایرلاین‌ها برمی‌آید اوضاع بر وفق مراد هر که باشد به نفع شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیست‌‌. آنها نمی‌خواهند در خوان گسترده جابه‌جا کردن مسافر شریک داشته باشند‌‌.
این در حالی است که مدیر بازرگانی قطر ایرویز به خبرآنلاین گفته اصلا قرار نیست این شرکت پروازهای داخلی در ایران را برقرار کند. به گفته عطارزاده، در حال حاضر هفته ای 21 پرواز از شهرهای تهران، مشهد و شیراز به دوحه انجام می شود و مجوز افزایش این پروازها به 70 پرواز در هفته، صادر شده، ولی توان این شرکت، تنها افزایش پروازها به 52 پرواز در هفته است.
 

دولت: مشکل ایرلاین های داخلی با قطریها حل شده
با وجود اعتراضات فعالان حمل و نقل هوایی داخل به حضور قطرایرلاین در ایران، مدیران دولتی می گویند مشکل این شرکتها با همکار عرب شان، حل شده است.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم تجلیل از هوشنگ شهبازی، خلبان فرود بدون چرخ بوئینگ در مهرآباد می گوید: "شرکت‌های ماهان، هما و آسمان که بیشتر جابه‌جایی‌ها را انجام می‌دهند و در جلسه تفاهم با طرف قطری بوده‌اند، مخالفتی ندارند‌‌‌. "
علی نیکزاد با بیان اینکه هواپیماهای قطری در صورت ورود به کشور فقط در مسیر‌های داخلی به کار گرفته می‌شوند، از قیمت بیشتر بلیط آنها، سخن گفت: "به دلیل اینکه این هواپیماها سوخت را با قیمت بین‌المللی لیتری (700 تومان) دریافت می‌کند، قیمت بلیت آنها 25 درصد بیشتر از هواپیماهایی خواهد بود که قیمت سوخت 400 تومان پرواز می‌کنند‌‌‌. "
 

قطریها، تنها 2 درصد سهم دارند
ولی واقعیت صنعت حمل و نقل هوایی در ایران نشان می دهد در صورتی که 70 پرواز هفتگی قطر، به طور کامل اجرا شود، تنها 2 درصد از توان پروازی کشور اشغال خواهد شد.
برخی از کارشناسان معتقدند توان خطوط هوایی داخل، به راحتی می تواند این 2 درصد را جبران کند و نیازی به حضور رقیب خارجی در این عرصه نیست.
یک کارشناس حمل و نقل هوایی در این خصوص معتقد است: «تمامی پروازهای ایرانی در یک هفته 3 هزار و 500 پرواز است و فعالیت 2 درصدی ایرلاین‌های قطری به معنای انجام 42 پرواز در هفته توسط این ایرلاین‌ است. در نتیجه آیا حضور و استقرار این ایرلاین در کشور ضروری است؟"
به گفته "علیرضا بحیرایی" ورود و فعالیت ایرلاین‌های قطری مشکلات عمده‌ای را برای ایرلاین‌های داخلی به همراه دارد؛ از جمله عدم استقبال مسافران از پروازهای داخلی و بی اعتمادی آنها به ایمنی هواپیماهای فعلی خطوط هوایی، و تداوم بیکاری خلبانان و نیروهای مستعد و متخصص حمل و نقل هوایی از آن جمله خواهد بود.
در جدول زیر، برخی اظهار نظرها درباره پروازهای قطری در ایران و موضع اشخاص درباره حضور قطریها در خطوط هوایی ایران، مطرح شده است:
 

نام

عنوان/سمت

موضع

خلاصه اظهارات

علی نیکزاد

وزیر راه و شهرسازی

موافق

قطری‌ها خواهان افزایش پروازها به فرودگاه‌های ایران شده‌اند. من اعلام کرده‌ام که این امر را قبول ندارم و در صورتی اجازه افزایش تعداد پروازها داده می‌شود که هواپیماهای قطری در مسیرهای داخلی پرواز کرده و سپس به دوحه پرواز داشته باشند.در غیر این صورت ورود هواپیماهای قطری به کشور را قبول نخواهم کرد. آنها نیز به طور متقابل به ما اجازه پرواز بیشتر می‌دهند.در حال حاضر سه شرکت آسمان، ماهان و هما 75 درصد پروازها را انجام می‌دهند و معتقدیم اگر هر کشور خارجی از کشور خودش بخواهد وارد کشور ما شود و مسافران خارجی را جابه‌جا کند در صورتی قبول می‌کنیم که در مسیرهای داخلی نیز پرواز کنند.

عبدالرضا موسوی

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی

مخالف

قطعا با ورود قطری‌ها مخالفیم‌‌. برخی تیشه به دست گرفته‌اند و ریشه صنعت هوایی کشور را می‌زنند‌‌. با آمدن هواپیماهای قطری مطمئن باشید صنعت هوایی ایران در مسیر نابودی می‌افتد‌‌. کاری که آقایان قصد انجام آن را دارند واگذاری حاکمیت ملی است و دقیقا همان کاری است که با بستن عهدنامه ترکمنچای بر کشورمان آوردند‌‌. هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهند یک شرکت خارجی پروازهای داخلی یک کشور را انجام دهد مگر آنکه آن کشور خودش صنعت هوایی نداشته باشد‌.

کاظم حجازی

 

عضو کمیسیون عمران

 

موافق مشروط

ورود هواپیماهای قطری به پرواز‌های داخلی باید در چارچوب مقررات باشد، و اگر این امر در راستای قوانین سازمان هواپیمایی باشد و به آسایش مسافران بیانجامد، مجلس با اجرای آن موافق است. در صورتی که وزارت راه و شهرسازی بتواند در اجرای این موضوع با مقولات مترتب این مسئله که در قانون لحاظ شده است، به نحو احسنت عمل کند قطعاً مانعی برای اجرای این کار نخواهیم داشت. وجود شرکت‌های هواپیمایی خارجی در مسیر‌های داخلی ایران بحث‌های کیفی و محتوایی موضوع است، در مجلس آنچه مهم است این است که قانون در بحث‌های اجرایی مدنظر مدیران اجرایی قرار گیرد. در باب نظارت مجلس، اگر وزیر راه و شهرسازی بتواند با لحاظ کردن قانون راهکاری را به انجام برساند که به ارتقاءبخشی خدمات حمل و نقل هوایی به مسافران بینجامد و نیز آسایش مسافر هم فراهم شود منوط به رعایت تمامی قوانین و مقررات حمل و نقل هوایی، این امر از نظر مجلس ممنوعیت نخواهد داشت.

محمدرضا حسین نژاد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس

مخالف

طرف های ایرانی و قطری برای ارایه سرویس های پروازی در مسیرهای داخلی کشور به توافق نرسیدند از این رو شرکت های دیگری برای ارایه این سرویس ها مورد توجه قرار خواهند گرفت. بنا به گفته منابع موثق، توافق نهایی با شرکت هواپیمایی قطر انجام نشده است و هواپیماهای قطری از لیست شرکت‌های خارجی متقاضی برای پرواز در آسمان ایران خارج شدند. بنابراین مذاکره با شرکت‌های خارجی دیگر برای واگذاری بخشی از پروازهای داخلی به طور حتم ادامه خواهد داشت و فعالیت‌های جدی دیگری در زمینه کاهش فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پیگیری می‌شود.

شهریار افندی زاده

معاون وزیر راه

موافق

مقرر شد شرکت های هواپیمایی مانند قطر ایرلاین که علاقمند به فعالیت در داخل کشور هستند، بتوانند با سوخت 700 تومان به فعالیت بپردازند و به دلیل قیمت سوخت می توانند تا حداکثر 25 درصد افزایش قیمت بلیت داشته باشند. امیدواریم با این اقدام به توان شرکت های هواپیمایی داخلی افزوده شود، شرکت قطری تنها از طریق شرکت های ایرانی می تواند به فعالیت ادامه دهد. توافقنامه ها انجام شده و زمان عملیاتی شدن آن از طریق شرکت های هواپیمایی یا وزارت راه  و شهرسازی اعلام می شود.

عبدللهی‌فر

قائم مقام شرکت هواپیمایی ساها

مخالف

مسئولان باید به عواقب این امر توجه کنند. این امر برای همه ایرلاین‌های داخلی مشکلاتی را به دنبال خواهند داشت و از آن جمله می‌توان به کاهش حقوق و مزایای خلبانان در این زمینه اشاره کرد؛ چرا که خلبانان باید طی یک ماه 65 ساعت پرواز کنند و با ورود این ایرلاین‌ها نه تنها تقاضای سفر با ایرلاین‌های داخلی کاهش می‌یابد، بلکه خلبانان ایرانی هم دارای مشکلاتی می‌شوند.

فرهاد پرورش

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی

موافق

فعالیت شرکت های هواپیمایی خارجی از جمله قطر در خطوط داخلی ایران، صرفا تحت نام و نظارت شرکت های هواپیمایی ایرانی میسر است. طبق قوانین بین المللی، شرکت های هواپیمایی خارجی نمی توانند در خطوط داخلی سایر کشورها فعالیت کنند، مگر آن که شرکت های مذکور بپذیرند فعالیت شان کاملا تحت نظارت شرکت های هواپیمایی آن کشور باشد. هم اکنون شرکت هواپیمایی قطر که به طور عمده در عرصه بین المللی فعال است بر آن است تا از فرصت پیش آمده و تقاضای سفر در ایران استفاده کرده و در خطوط داخلی فعال شود.اما اجرایی بودن یا نبودن این تقاضا باید بررسی شود

فرهاد فزونی

 

رئیس انجمن متخصصین صنعتی ایران

 

مخالف

 

در مقابل واگذاری این بازار بزرگ از هواپیمائی قطری چه امتیازاتی گرفته ایم؟ بخوبی می دانیم که این دست و دلبازی نه تنها برای هواپیمائی قطری در داخل ایران درآمد سرشاری حاصل خواهد نمود بلکه انتقال مسافرهای ایرانی از طریق هواپیمائی قطر به اقصی نقاط دنیا را نیز افزایش خواهد داد. بنابراین هواپیمائی قطر دو سره منفعت خواهدکرد. شایسته است وزارت راه وشهرسازی اعلام نماید که چه نصیب ایران خواهد شد؟

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    26 5
    اگر مردم بخواهند با دل و جان هزينه بليط شركت قطري را بدهند ، ديگر چه مي گوييد... شايد از خطرات پرواز با هواپيماهاي فرسوده ايراني نجات پيدا كنيم. شديد كاسه داغ تر آش، و براي حفظ امنيت حاضرند با هواپيماهاي مدرن با هزينه بالاتر پرواز كنند. بايگاني نكنيد نظرم را .........
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    24 5
    تا باشه از این قراردادها باشه ، جاییکه سلامتی مردم مطرحه باید بیشتر بفکر بود
  • بدون نام PL ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    27 3
    خدا کند در دیگر صنایع هم برای صنایع داخلی که یکه تازی می کنند و اصلا به فکر بهبود کیفیت خود نیستند مانند صنایع خودروسازی و فولاد و قطارهای مسافربری و پست و مخابرات و ..... رقیب خارجی پیدا شود تا کمی هم به خودشان بیایند
  • باز هم ناشناس IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    30 4
    امنيت جان مردم در پروازها از نظر آقاي فزوني امتياز محسوب نشده ، ايشان دنبال امتياز از اين قرارداد هستند. چه امتيازي بالاتر از اين كه مردم با خيال راحت پرواز كنند... شايد براي شما مهم نيست و امتياز محسوب نمي شود.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    5 13
    واقعا سایت شماست که به عمد نظرات مثبت رو می گذاره یا مردم واقعا راضی اند به این ننگ بزرگ. اصلا همچین تصوری از هم وطن هام نداشتم
    • ساشا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
      3 0
      شرط میبندم که شما یک جوری در اینکه بازار هواپیمایی ایران در انحصار چند تا شرکت داخلی انحصارگر با ناوگان قراضه شان باشد، ذی نفع هستید.
  • منصور US ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    2 2
    سلام . بنده به دليل موقعيت شغلي مدام بين تهران و مناطق نفت خيز جنوب در حال سفرم و آرزو داشتم در اين 5 سال يک بار با خيال راحت در يک هواپيماي به درد بخور سفر کنم . تعداد پروازهايي که در اين مدت به دليل نقص فني تاخير داشتن يا وسط مسير برگشتن مهرآباد يا اصلا بليط گير نياوردم خيلي زياده . در ضمن ظرفيت هوايي کشور ما خيلي بيشتر از توان ايرلاينهاي داخليه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    6 2
    انشاء الله این امر محقق شود و مسافران از دست یک عده خود خواه و بی انضباط و بی مسئولیت راحت شوند مگر بده که سوار هواپیمای خوب بشویم و با خیالی راحت به مقصد برسیم یا اینکه تا مقصد چند کیلو وزن کم کنیم دم آقای وزیر راه گرم و دستش درد نکنه و خواهشم میکنم که بازهم رقیب بیاورند متشکرم