هزاران مصری روز جمعه در قالب یک تظاهرات بزرگ جدید به میدان تحریر هجوم بردند و خواستار پایان حکومت نظامیان شدند.

جیلان زایان
هزاران مصری روز جمعه در قالب یک تظاهرات بزرگ جدید به میدان تحریر هجوم بردند و خواستار پایان حکومت نظامیان شدند، اعتراضاتی که تنها چندروز پیش از برگزاری اولین انتخابات از زمان برکناری حسنی مبارک با مداخله شدید وخون بار مواجه شده و وارد هفتمین روز خود می شود.
تیتر نسخت روزنامه مهم و معتبر الاهرام مصر این است : جمعه آخرین فرصت... یا ثبات یا هرج و مرج"
دعوت به تظاهرات جدید زمانی از راه رسید که شبکه های تلویزیونی گزارش دادند که نخست وزیر پیشین کمال الجنزوری مجددا به این سمت منصوب شده است.
هیچ مقام مسئولی در مصر این خبر را تایید نکرد اما الاهرام در وب سایت خود گزارش داد که جنزوری برای رهایی کشور از این وضعیت این پیشنهاد را پذیرفته است.
کمال الجنزوری 79 ساله نخست وزیر جدید مصر از نخست وزیران پیشین و از اقتصاددانان کهنه کار این کشور است اما بعید به نظر می رسد انتخاب وی نیز بتواند باعث رضایت درخواست های گسترده برای تغییر مسیر کشور در جهت یک حاکمیت دموکراتیک شود .
شورای عالی نیروهای مسلح حاکم بر مصر که ماه فوریه پس از سرنگونی حسنی مبارک قدرت را در این کشور به دست گرفت روز جمعه اعلام کرد جنزوری را مامور تشکیل کابینه جدید کرده است . انتخاب جنزوری به عنوان نخست وزیر جدید مصر یک هفته پس از درگیری های مرگبار در قاهره و دیگر استان های این کشور به منظور درخواست برای پایان یافتن حاکمیت نظامی در مصر صورت گرفت .
به هرحال به عهده گرفتن سمت نخست وزیری در مصر در شرایط کنونی نوعی نوشیدن جام زهر است زیرا تظاهرکنندگان تاکید دارند هر نخست وزیری که قدرت را بطور کامل از حاکمان نظامی مصر به دست نگیرد باید سرنگون شود .
شورای عالی نیروهای مسلح مصر روز سه شنبه استعفای عصام شرف نخست وزیر سابق این کشور را پذیرفت . جنزوری که بین سال های 1996تا 1999 در دوران حسنی مبارک خدمت می کرد یک کارشناس اقتصادی و از طراحان اصلی اصلاحات بازار آزاد در مصر به شمار می رود که سال 1991 آغاز شد .
شبکه های تلویزیونی خصوصی روز پنجشنبه خبرهایی را درمورد انتخاب جنزوری به عنوان نخست وزیر جدید مصر منتشر کردند که انتقاد تظاهرکنندگان در میدان تحریر قاهره را درپی داشت .
عبدالله احمد دانشجوی بیست و دو ساله مصری گفت: فکر می کنم جنزوری در دوره خود محبوب و موفق بود اما دوره وی تمام شده است و دیگر اینگونه نیست .
یحیی حمد از تظاهرکنندگان در میدان تحریر گفت: جنزوری آدم خوبی است اما تظاهرکنندگان در این میدان او را نمی خواهند . جنزوری که متولد دوازدهم ژانویه سال 1933 در استان منوفیه است از وفاداران مسلم مبارک بود . اما وی پس از سرنگونی مبارک درپی قیام مردمی در مصر ، خود را نامزد آینده انتخابات ریاست جمهوری در این کشور معرفی و از این طریق تلاش کرد از مبارک فاصله بگیرد .
خبرگزاری فرانسه 25 نوامبر/ ترجمه : رضا رضایی

261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =