توضیح اسلامی درباره افتتاح چند طرح هسته‌ای در اصفهان

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که افتتاح خط تولید نیمه صنعتی گاز هگزافلوراید تلوریم، یک زنجیره ارزش فوق‌العاده و تبلور عینی اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش خبرآنلاین، محمد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح و راه‌اندازی چند طرح در سایت هسته‌ای اصفهان گفت: امروز خط تولید نیمه صنعتی گاز هگزافلوراید تلوریم راه‌اندازی می‌شود. این گاز ماده اصلی ورودی برای تولید ید ۱۳۱ است که برای تشخیص و درمان تیروئید استفاده می‌شود. ما حدود ۲۳۰ ایزوتوپ پایدار داریم که فرایند جداسازی آن موجب می‌شود انواع و اقسام مواد مورد نیاز در بخش صنعتی و پرشکی را تولید کنیم.

وی ادامه داد: در یک عملیات تحقیقاتی فشرده و توسعه صنعتی طی یک سال این کار انجام شده است و ظرفیت تولید امروز در یک پایلوت نیمه صنعتی نیاز کشور را پاسخ می‌دهد و می‌توان البته این خط تولید را گسترش داد تا جنبه صادراتی هم پیدا کند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین از بتن ریزی راکتور ۱۰ مگاواتی در اصفهان خبر داد و گفت: این اولین پروژه راکتور ۱۰ مگاواتی است که صد در صد با توان داخلی ساخته می شود و سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده و امروز بتن ریزی آن انجام می‌شود. ما طبق برنامه جلو می‌رویم و امیدواریم در زمان‌بندی مشخص شاهد راه‌اندازی این راکتور باشیم.

اسلامی اظهار کرد: در بخشی از سایت اصفهان، مرکز آموزش و پژوهش هسته‌ای طراحی کردیم که فاز نخست آن امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. الان در اصفهان سه راکتور هسته ای داریم و چهارمین آن در حال ساخت است و از این منظر این مرکز می‌تواند یکی از قطب‌های هسته‌ای در این منطقه محسوب شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مرکز را به عنوان یکی از مراکز مورد نیاز خود برای توسعه آموزش تایید کرده و ان‌شاءالله بتوانیم از این مرکز برای کمک به دانشگاه‌های کشور و تربیت نیروی انسانی مورد استفاده کنیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =