حدود دو سالی می شود که مسئولان وزارت کشور تصمیم گرفته‌اند ساختار اداری کشور در شهر تهران را متحول کنند آن ها می گویند شاید بتوانند از این طریق، خدمات مطلوب‌تری به 8 میلیون ساکنان این کلانشهر ارائه بدهند .<BR>

استاندار تهران دیروز گفته که قرار است شهر تهران به 12 فرمانداری تقسیم شود. تمدن دیروز گفته برای افزایش فرمانداریها در پایتخت یک سری الزامات و پشتیبانی های قانونی نیاز است که باید پیش بینی شود که هم اکنون در کارگروههای تخصصی وزارت کشور و دولت در حال مطالعه و کار کارشناسی است.
البته او این را هم اضافه می کند که: ما عجله و شتابی برای اجرای این طرح نداریم و تلاش می کنیم در صورت اجرا، این طرح مغایرتی با قانون نداشته باشیم. البته طرح اولیه آماده شده و پیشنهاد شد تا طرح پخته تر و کامل تر شود. هم اکنون کارشناسان استانداری تهران هم در کارگروههای تخصصی در وزارت کشور و هم در کارگروههای تخصصی دولت حضور دارند تا بند بند این طرح مغایرتی با قوانین نداشته باشد. البته اگر در حین بررسیها نیاز به قانون داشتیم حتما از مسیر دولت و مجلس برای این کار اقدام خواهد شد.
حدود دو سال پیش که این بحث مطرح شد مخالفت های جدی به دنبال داشت مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران سال گذشته  گفت: «این درست نیست که فرماندار انتصابی، شهردار هم باشد. هرچند می‌توان با تغییراتی در قانون، وظیفه فرمانداران را به شهرداران منتخب سپرد ولی عکس آن به صلاح نیست
وی همچنین گفت: «انتخاب فرمانداران منطقه‌ای در تهران بدون مصوبه مجلس نمی‌تواند صورت بگیرد وتا جایی که می‌دانم، نمایندگان ملجس هم موافق اینکه فرمانداران، شهردار هم باشند، نیستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید فاتحه شوراها و شهرداری‌ها را خواند
اما امسال  مهدی چمران با اعلام این که معتقد است تهران تنها به یک فرماندار نیاز دارد به خبرنگار مهر گفت: تهران تنها به یک فرماندار نیاز دارد و اگر قرار باشد بیش از یک فرماندار داشته باشیم 30 فرماندار باشد یا 11 تا فرقی نمی کند. ما با دو فرمانداری ری و شمیرانات مخالف بودیم اما افزایش آن به 11 فرماندار دیگر برای ما تفاوتی نمی کند.
وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این قانون فرمانداران باید مشکلات و مسائل خود را در داخل خود بررسی کنند و مانند این است که ما 11 کلانتری داشته باشیم.
برخی از هواداران مدیران کنونی شهرداری در مجلس نیز در همین راستا به موضع‌گیری پرداختند. در این میان می‌توان به اظهارات عبدالرضا مرادی عضو کمیسیون قضایی مجلس اشاره کرد که سال گذشته در گفتگو با خبر آنلاین گفته است: «با وجود تناقض‌های قانونی، دولت نمی‌تواند مدیریت شهری و اداره شهرها را برعهده بگیرد و این موضوع نه امکان قانونی دارد و نه امکان اجرایی
به گفته وی «قانون تقسیمات کشوری و قانون شوراها، محدوده هر شهرستان را مشخص و برای هر شهرستان یک فرماندار پیش‌بینی کرده است. انجام خدمات شهری نیز به عهده شهردار گذاشته شده است. به نظر نمی‌رسد دولت بتواند بدون وجود قوانین مستدل، ‌این قانون را انجام دهد و مدیریت شهری را برعهده بگیرد
خدمات بهتر ،سرعت بیشتر
در نقطه مقابل این اظهارات، وزیر کشور تأکید دارد انتخاب 12 فرماندار برای تهران به معنای تمایل دولت برای مداخله در تصدی‌گری مدیریت شهری نیست. نجار در همایش 400 فرماندار سراسر کشور در سال گذشته گفته بود: «این ایرادها به علت بی‌اطلاعی برخی افراد است. چرا که فرماندار، سیاست‌گذار کلانشهر است و شهردرای، یک دستگاه اجرایی و البته ارزشمند است. اگر این اقدام انجام شود، به تهران کمک می‌کند
یکی از دلایلی که وزیر کشور برای افزایش تعداد فرمانداری‌ها در تهران به آن اشاره کرده است. ارائه خدمات اداری بهتر به شهرندان و کاهش سفرهای درون شهری است. البته فرمانداری، پراداره چندان مراجعه‌کننده‌ای نیست ولی باتوجه به اینکه ساختار سایر اداره‌ها نیز تابعی از ساختار وزارت کشور است، این مسئله می‌تواند به افزایش دفاتر منطقه‌ای اداره‌های دولتی کمک کند. مطابق مصوبه مربوط به ساختار اداری وزارت کشور، حکم انتصاب رؤسای اداره‌های دولتی پس از تأیید فرمانداران صادر می‌شود. به همین دلیل فعالیت 12 فرماندار در محدوده شهر تهران می‌تواند سرعت تحولات اداری را افزایش دهد.
مسئله ای که اسماعیل کوثری از دیگر موافقان این طرح  هو به آن معتقد است و به مهر می گوید: تهران ویژگی های خاص خود را دارد. برخی از شهرها با 500 تا 600 هزار شهروند یک فرمانداری دارند اما برخی از مناطق تهران بیش از این تعداد جمعیت دارند که نیاز به بازبینی در ساختار فرمانداری شهر تهران احساس می شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با رد این که فرمانداران فعالیتهای مشابه شهرداریهای مناطق را انجام خواهند داد، می گوید: قصد موازیکاری یا کاهش اختیارات شهرداری در میان نیست. این طرح تنها به خاطر افزایش رضایتمندی مردم و رسیدگی سریعتر به مشکلات آنها است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقد است: تراکم جمعیت در تهران سبب شده زمان طولانی تری برای حل مشکلات شهروندان صرف شود که برای رسیدگی سریعتر این پیشنهاد مطرح شد.او تاکید می کند: بحث شهرداری نیست، بحث رده های حکومتی است و این که هرچه سریعتر به کارها رسیدگی شود.
تغییر در انتخابات مجلس
منتقدان توسعه فرمانداری‌ها می‌گویند این کار نظام انتخابات نمایندگان مجلس را دچار مشکلاتی می‌کند. عبدالرضا مرادی عضو کمیسیون قضایی در این خصوص می‌گوید: «در صورت تشکیل یازده فرمانداری در تهران، باید قوانین جدیدی تصویب شود. در آن صورت شاهد شکل‌گیری 11 شهرستان خواهیم بود و در انتخابات مجلس نیز مشکلاتی پیش می‌آید. از آن جمله که هر کدام از شهرستان‌های جدید، نیاز به یک نماینده خواهد داشت که این اتفاق هم، خود ایراد حقوقی دارد. سخنان این عضو کمیسیون قضایی در حالی بیان می‌شود که هم‌اکنون انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات و شهرری به صورت متمرکز برگزار می‌شود و و سی نماینده مشترک از این شهرستان‌ها راهی صندلی‌های سبزرنگ مجلس می‌شوند.
وحالا با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس چگونه می توان این تغییر و تحول را ایجاد کرد .

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    6 0
    خدمات بیشتر با سرعت بیشتر برای خود و خانواده محترمشان
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 1
    البته اگه نشه خدمات کمتر با سرعت کمتر بدست اوردن منافع بیشتر برای خانواده خود وهمسر