هر کس بپوشد اندازه‌اش می‌شود/ لباسی برای دنیای آینده

لباس بافتنی ۴ بعدی ساخت آزمایشگاه MIT نمونه ای از نوع جدیدی از لباس است که یک روبات می تواند به طور انتخابی آن را کوچک کند تا متناسب با فرد شود. این روبات می تواند این کار را در لحظه خرید و در همان فروشگاه انجام دهد.

به گزارش خبرآنلاین، این فناوری توسط تیمی در آزمایشگاه Self Assembly's MIT توسعه یافته است. این لباس به سبک چاپ ۴ بعدی تولید شده است. بعد چهارم در واقع فرآیند ساخت یک آیتم به شکل خود مونتاژ شونده در طول زمان است. این اولین تلاش آزمایشگاه Self Assembly در این زمینه نیست، زیرا قبلا رشته هایی از مواد چاپ شده با چاپ ۴ بعدی را به ارمغان آورده بود که وقتی در آب قرار می گرفتند به شکل های از پیش تعیین شده در می آمدند.

به نقل از همشهری‌آنلاین، در این لباس بافتنی ۴ بعدی، یک ماشین بافندگی صنعتی با کنترل کامپیوتری بافت یک تکه لباس را با یک نخ فعال ویژه شروع می کند. الیاف فعال به کار رفته در این لباس باعث می شود با گرما دادن با میزان معینی، لباس برای همیشه کوتاه شود.

پس از خرید، لباس "فرآوری نشده" روی یک مانکن لباس قرار می گیرد. بر اساس اندازه‌گیری‌های خریدار و سبک فرد خریدار، یک بازوی رباتیک از یک تفنگ حرارتی سفارشی برای گرم کردن استراتژیک لباس استفاده می‌کند و باعث می‌شود که پارچه در مکان‌های مناسب به اندازه کافی کوچک شود.

بسته به اینکه نخ فعال در آن نواحی چگونه توزیع می شود، پارچه منقبض می شود و ویژگی هایی مانند پنتوکس، پلیسه یا کمر بسته را ایجاد کند.البته به گفته توسعه دهندگان این لباس،‌ شستن آن در آب داغ نخ فعال را فعال نمی کند.

گفته می‌شود، اگر پوشنده از لباس به شکل فعلی خسته شود، می‌تواند آن را به فروشگاه بازگرداند تا ویژگی‌های جدیدی که توسط روبات اضافه شده است را دریافت کند. به این ترتیب، برای مدت طولانی تری نسبت به یک لباس معمولی برای خریدار ماندگاری دارد. این فناوری علاوه بر این باید میزان پارچه ای را که در صنعت نساجی به هدر می رود کاهش دهد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =