به دعوت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و دانشگاه UCLA هشت فیلم ایرانی با حضور دست‌اندرکاران آن در آمریکا به نمایش درمی‌آید.

خبر: گروهی برگزیده از سینماگران ایرانی اواخر هفته جاری راهی آمریکا می‌شوند تا به دعوت آکادمی اسکار و دانشگاه UCLA در آمریکا حضور داشته و در جلسات نمایش فیلم‌های ایرانی و دیگر برنامه‌های فرهنگی حضور پیدا کنند.

پس از آنکه اسفندماه سال گذشته هیأتی عالی‌رتبه از نمایندگان آکادمی اسکار به دعوت خانه‌سینما به ایران آمدند، فیلم‌های خود را به نمایش گذاشتند و به تماشای فیلم‌های ایرانی نشستند، حالا، گروهی از سینماگران مطرح ایرانی به آمریکا سفر خواهند کرد تا همچنان ارتباط سینمای ایران با یکی از برترین نهادهای سینمایی در سطح بین‌الملل ادامه داشته باشد.

محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه‌سینما یکی از این افراد است، و دیگر سینماگران با توجه به فعالیت‌های خود در سینما و به عنوان نماینده‌ای از نسل‌های مختلف سینماگران گزینش شده‌اند. رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا میرکریمی، مجتبی راعی، علیرضا رئیسیان، امین تاریخ، فاطمه معتمدآریا، فرهاد توحیدی و مجتبی میرطهماسب دیگر ایرانیانی هستند که در این سفر حضور خواهند داشت.

ذر میان هیأتی که به عنوان نمایندگان آکادمی اسکار به ایران آمده‌اند چهره افراد شناخته شده و تراز اولی در سینما همچون سیدگینس، رئیس وقت آکادمی، فرانک پیرسن، نویسنده فیلمنامه‌های «لوک خوش‌دست» و «بعدازظهر نحس»، فیل رابینسن، کارگردان فلیم «سرزمین رؤیاها» و آنت بنینگ، بازیگر نامزد اسکار، دیده می‌شد که سینماگران ایرانی نیز با همین تناسب انتخاب شده‌اند اما در این میان جای خالی یکی از فیلمسازان نسل اول سینمای ایران همانند، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و بهرام بیضایی خالی به نظر می‌رسد.

مهمترین بخش برنامه سفر ایرانیان، نمایش فیلم‌های ایرانی و برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار است. به گزارش وب‌سایت رسمی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، هشت فیلم ایرانی در پنج جلسه نمایش داده می‌شود و برنامه‌ها از سالن جیمز بریجز در UCLA آغاز و در سالن لینوود دان آکادمی در هالیوود به پایان می‌رسد. اولین برنامه روز جمعه 9 اکتبر ساعت 19:30 به وقت محلی در سالن جیمز بریجز آرشیو فیلم و تلویزیون UCLA با نمایش فیلم «به همین سادگی» برگزار می‌شود و به دنبال آن جلسه نقد و بررسی با حضور رضا میرکریمی کارگردان فیلم برگزار می‌شود.

دومین جلسه نمایش فیلم‌های ایرانی شنبه 10 اکتبر ساعت 19:30 به نمایش فیلم مستند «بانوی گل سرخ» ساخته مجتبی میرطهماسب اختصاص دارد که درباره شاهیندخت صنعتی معروف به «بانوی گل سرخ» است. در این جلسه فیلم «به نام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا نیز با حضور او نقد و بررسی می‌شود. «سفر به هیدالو» مجتبی راعی یک‌شنبه 11 اکتبر ساعت 19 پخش می‌شود و به دنبال آن راعی درباره فیلم خود بحث می‌کند.

چهارمین برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی پنج‌شنبه 15اکتبر ساعت 19 در سالن لینوود دان آکادمی در هالیوود برگزار می‌شود. در این برنامه فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی به نمایش درمی‌آید و به دنبال آن جلسه بحث با حضور امین تارخ بازیگر فیلم برگزار می‌شود. «پرونده هاوانا» دیگر فیلمی است که در این برنامه پخش می‌شود و سپس علیرضا رئیسیان کارگردان و فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس درباره این فیلم صحبت می‌کنند.

آخرین برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی هم به نمایش دو فیلم «گیلانه» و «7:5 دقیقه» اختصاص دارد. این برنامه جمعه 16 اکتبر ساعت 19 در در سالن لینوود دان برگزار می‌شود. رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان «گیلانه» و فاطمه معتمد‌آریا بازیگر درباره این فیلم بحث می‌کنند و جلسه نقد و بررسی «7:5 دقیقه» هم با حضور محمدمهدی عسگرپور کارگردان و فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس برگزار می‌شود.

براساس صحبت‌هایی که در زمان حضور نمایندگان آکادمی اسکار در ایران مطرح شده بود، بازدید از دو کمپانی بزرگ فیلمسازی، بازدید از پشت صحنه ساخت یک فیلم و بازدید از موزه‌ای که شامل پوسترهای فیلم‌های سینمایی است، از دیگر برنامه‌های گروه ایرانی در این سفر است.

سیدگینس، بعد از حضور در ایران در مصاحبه‌های متعددی به این مسئله اشاره کرد که برای قضاوت و صحبت در مورد سینمای ایران باید در ایران حضور داشت و مردمان این سرزمین را از نزدیک دید، بر اساس همین تأثیرات حضور در ایران است که در سایت آکادمی اسکار فیلمسازی در ایران چنین معرفی شده است: «فیلمسازی در ایران که کشور شعرا و قصه‌نویسان است، تاریخی طولانی و چشمگیر دارد. اجتماع بزرگ و به خوبی تثبیت‌شده سینماگران ایرانی که اکنون در تهران و جاهای دیگر فعال هستند، هم به لحاظ تکنیکی مهارت دارد و هم از نظر سبک روایی. همین ویژگی‌هاست که باعث شده سینمای ایران مورد توجه تماشاگران باشد و در جشنواره‌های سینمایی در سراسر دنیا مورد تقدیر قرار بگیرد. در همین حال، فیلمسازان جدید و ساختارهای روایی متفاوت در سینمای ایران در حال شکل‌گیری است.»

انتظار می‌رود با حضور نمایندگان ایرانی در میان اعضای آکادمی اسکار، وضعیت مناسب‌تری برای معرفی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی که نماینده ایران در اسکار هشتاد و دوم است، به وجود آید. نمایندگان آکادمی اسکار زمانی که اسفندماه به ایران آمدند از «درباره الی» استقبال گسترده‌ای کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =