سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که سفر جلیلی به مسکو ارتباطی با هواپیمای جاسوسی آمریکا ندارد.

به گزارش خبر آنلاین روز شنبه معاون وزیر امورخارجه روسیه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در روسیه است. سفر جلیلی در سکوت رسانه‌‌ای انجام شد. سوال از دلایل سفر جلیلی به مسکو از نخستین مواردی بود که رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود به آن پاسخ گفت. وی در خصوص برخی ادعاها از سوی رسانه های غربی مبنی بر ارتباط سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو با موضوع هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی گفت: سفر جلیلی به مسکو ارتباطی با موضوع هواپیمای آمریکایی ندارد.
مهمانپرست همچنین گفت: سفر جلیلی به مسکو سفری است که بین مقامات کشورهای بزرگ ایران و روسیه برای رایزنی درباره روابط دو جانبه و منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد که کاملا طبیعی است. وی به نقش ایران در تحولات منطقه ای و جایگاه روسیه اشاره کرد و گفت: در روابط راهبردی انجام این سفرها طبیعی است که در سطوح بالا در چارچوب رایزنی این سفرها صورت بگیرد. انجام این سفر ارتباطی به هواپیمای جاسوسی آمریکا نداشته است.
اهم سخنان مهمانپرست را در ادامه به نقل از مهر بخوانید:
  • اینکه انگلیس درخواست کرده یک کشور اروپایی حفاظت منافعش در ایران را بر عهده بگیرد در رابطه با آن به لحاظ حقوقی مشکلاتی وجود دارد که باید بررسی شود.
  • در دوره ای که روابط به طور کامل قطع شود و یا موقتا محدود شود می توان از روش حفاظت منافع استفاده کرد اما جنبه حقوقی آن باید بررسی شود و تا ابعاد مسئله و موضوعات حاشیه ای آن مشخص نشود اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.
  • طبق مقررات بین المللی اگر قرار باشد دفتر حفاظت منافع تامین شود این باید توسط کشوری که می خواهد این کار را انجام دهد مستقیما به کشور پذیرنده اعلام شود.
  • ( در واکنش به اظهارات اوباما مبنی بر درخواست آمریکا از ایران برای پس دادن هواپیمای جاسوسی) به نظر می رسد آقای اوباما فراموش کرده است که به حریم هوایی کشور ما تجاوز شده و عملیات جاسوسی صورت گرفته و مقررات بین المللی نقض شده و در امور داخلی ما دخالت صورت گرفته است و در یک اقدام فرار به جلو به جای عذرخواهی و پذیرش جرمی که مرتکب شده اند این موضوع را عنوان کرده اند.
  • آمریکا باید بداند اقدامی که در نقض حریم هوایی کشور ما انجام داده می تواند صلح و امنیت جهانی را به خطر بیندازد و مسئولیت این کار متوجه دولت این کشور است.
  • سفر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی در راستای رایزنی بین مقامات دو کشور ایران و عربستان سعودی در راستای رفع سوء تفاهمات و موضوعات امنیتی بین دو کشور اعلام کرد.
17219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189179

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =