۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۴

روز گذشته اولین کشنده فراز پس از یک سال مقاومت پلیس، پلاک خود را دریافت کرد.

تا چند روز آینده نیز 499 دستگاه دیگر شماره خواهند شد و سپس وقفه‌ای سه ماهه برای بررسی وضعیت ایمنی این 500 دستگاه باعث توقف شماره گذاری می‌شود. فرآیند عجیبی که نتیجه یک سال رویارویی مستقیم و تند پلیس در برابر سازمان استاندارد و ایران خودرو دیزل است.

فراز هوو ارتقا یافته است که مسیری متفاوت برای اخذ شماره گذاری طی کرد. این کشنده در چند مرحله تاییدیه گرفت اما هر بار با مقاومت پلیس مواجه شد. در این مدت دانگ فنگ ارتقا یافته شرکت سایپا دیزل با نام البرز با قیمت کارخانه‌ای 80 میلیون تومان در بازار به 100 میلیون تومان رسید و در همین حال حدود دو هزار فراز در کف کارخانه ایران خودرو دیزل ماند که ضرری برابر با 100 میلیون تومان در روز به شرکت خودروساز تحمیل کرد.

در این مدت بارها سازمان استاندارد به عنوان متولی تایید خودرو از پلیس انتقاد کرد ولی پلیس فراز را همان هوو سابق دانست و از شماره گذاری امتناع کرد. این کشمکش یک ماه پیش با ورود کارگروه حمایت از تولید و تایید هیات دولت و تصمیم به شماره گذاری 500 دستگاه فراز تا حدودی حل شد.

حالا سه ماه تمام چشم‌ها به این 500 دستگاه فراز است که چندین بار تایید شده‌اند. اگر موضوع تصادفات آنها خبرساز نشود به این معنی خواهد بود که پلیس یک سال بی جهت در برابر شماره گذاری این کشنده مقاومت کرده و این تبعات سنگینی برای آنها خواهد داشت. از سویی در یک سال گذشته ضرر و زیان سنگینی متوجه ایران خودرو دیزل شده که می‌تواند تبعات حقوقی متوجه پلیس کند، از سوی دیگر در یک سال گذشته به دلیل عدم ورود این خودرو به بازار، دیگر کشنده چینی تفاوتی بیست میلیون تومانی در بازار به ضرر مصرف کننده نهایی تحمیل کرد اما از همه این‌ها مهم‌تر پروسه اخذ مجوز شماره گذاری خودرو بود که طی شد و سازمان استاندارد نیز تایید کرد اما مجری این کار یعنی پلیس از آن امتناع کرد و همین هویت قانونی استاندارد را زیر سوال برد. حالا باید سه ماه منتظر ماند. مقاومت یک ساله پلیس نشان داد آنها در این سه ماه به شدت این 500 دستگاه را رصد خواهند کرد. آیا آنها دوست دارند این خودرو در ایمنی شکست بخورد؟
/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرویز IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    4 4
    انشاءالله که منظور پلیس این نیست.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    15 0
    ديدين ايران خودرو فقط به فكر پر كردن جيب خودشه؟ مردم كيلويي چندن؟ هوو ادم بكشه كه بكشه چنتا نون خور كمتر
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    5 0
    اي کاش در کنار اين گزارش. آمار قتل و عامي که توسط اين اسباب بازي هاي برادران چيني به اهتمام خدمتگزاران مردم صورت گرفته هم داده مي شد....
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    6 0
    مطمئن باشید ایران خودرو چیزی رو ارتقا نمیده و اصلا حاضر به هزینه کردن در هیچ موردی نیست..قطعه کنیستر رو هنوز همه یادشونه که چطور ایران خودرو از روی خودروهاش دزدید و به حرف هیچ کس هم گوش نکرد!گرفتن تاییدیه استاندارد هم که تو این مملکت کاری نداره اون هم واسه شرکت بزرگی مثل ایران خودرو!راهکارش یکم پول خرج کردنه به اضافه یکم زدوبند سیاسی!!قضیه برنجهای الوده وارداتی یادتونه؟!چطور اداره استاندارد گلوی خودشو جر میداد که این برنجها الودست بکدفعه بعد از دو سه ماه اقایون اعلام کردند که این برنجها هیچ مشکلی ندارند و تمام مشکلاتشون یک دفعه برطرف شد!!حیف از مردم بینوای ایران که به خاطر سیاست غلط دولت از سوار شدن ماشینهای مرغوب و ارزان خارجی محرومند و مجبورند پول خود رو به جیب شرکت افتضاحی مثل ایران خودرو
  • سيامک IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    11 0
    من خودم تو صنعنت خودرو(قطعه سازی) هستم!به نظر من پليس خیلي کار خوبي ميکنه سخت گيری ميکنه!چون مسئولان وزارت صنايع .دولت و حتي مجلس که به فکر مردم نسيتن!اگه بودن با کم کردن تعرفه در حد 10-20 دصد اجازه نميدادن اين فرقون سازان وطني ماشينهای پرمصرف،بي کيفت،گران،قديمي و.... را به قيمت گزاف به مردم بد بخت بندازن! و با جون و مال مردم بازی کنن !چطور قيمت بنزين بين المللي باشه !ولي قيمت خودرو به قيمت جمهوری اسلامي؟