اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، با پشتوانه 128 سال تجربه و تلاش، به واسطه وظیفه ذاتی خود در ارائه خدمت به فعالان بخش خصوصی و نقش مشورتی اش در ارکان حاکمیتی، به اقتضای زمان و امکانات، تلاش کرده، تا ارتباط خود با ذی نفعان و نهادهای دیگر، در عرصه اقتصادی و اجتماعی را به بهترین شکل، برقرار نموده و توسعه دهد. <BR>

از لحظه تاسیس اتاق تجارت تا به امروز، که اتاق به عنوان با سابقه ترین نهاد مدنی و نیز در عین حال یکی از باسابقه ترین نهادهای اقتصادی کشور، در عرصه های مختلف اقتصادی، حضوری فعال دارد، مهم ترین وظیفه ای که به نظر می رسد اتاق همواره برای خود قائل بوده و به نوعی فلسفه وجودی اش را روشن می سازد، می توان در یک کلمه، "ربط" خواند. در واقع این تشکل تشکل ها و این پارلمان بخش خصوصی، علاوه بر "تشکل گرایی"، بیش از هر چیز، بر محور ارتباط می چرخد؛ ارتباطی که به واسطه اهمیت اقتصاد در فضای اجتماعی، از حیاتی ترین ملزومات رشد و توسعه به شمار می رود.
بدیهی است به واسطه ماهیت ارتباطی اتاق، باید ابزارهای متناسب با آن نیز به کار گرفته شوند تا این ارتباط، همواره به همه ذی نفعان، پوشش مناسب داده، بر روند اقتصاد کشور، در جهت توسعه ای پایدار و فراگیر، موثر واقع شود. تاثیر مثبت بر روند اقتصادی نیز مستلزم وجود ارتباطات موثر با اعضا، نهادهای مدنی و ارکان حاکمیتی است. این موضوع، سال هاست که به اشکال مختلف و با استفاده از ابزارهای متفاوت به کار گرفته شده اند؛ یکی از مهم ترین اقدامات اتاق در این زمینه، چاپ مجله اتاق تجارت بود که نخستین شماره آن در 15 آبان 1308، منتشر شد. اين نشريه، از معدود و اولین مجلاتی بود که به تبلیغ و معرفی محصولات، خدمات و کالاهای جدید و نوآوری‎های زمان خود می‎پرداخت. هدف اصلی آن، اشاعه فرهنگ صحیح تجارت در جامعه و ترقی و تعالی تجارت بوده است؛ به طوری که بررسی های اولیه این نشریه، نشان از آن دارد که در مدت کوتاهی به راهنمایی برای تجار ایرانی و محلی برای تحلیل مسائل مربوط به کسب و کار تبدیل شد.
با گذشت حدود 83 سال از انتشار مجله اتاق تجارت، در عین تغییرات فنی ای که در تداوم این نشریه اتفاق افتاده، ابزارهای ارتباطی جدیدی با ماهیت های فنی، گستره دربرگیری و سرعت انتشار متفاوت، در اختیار هستند و اتاق ایران نیز از آنان در جهت اهداف خود از آن بهره می جوید، اما هدف همان "ایجاد ارتباط موثر با ذی نفعان" است که ماهیت ارتباطی این تشکل بزرگ و فراگیر بخش خصوصی است.
در سال های اخیر و به خاطر اهمیت بیش از پیش توجه به بخش خصوصی کشور – که با ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی، به مرحله جدیدی وارد شد – و نیز، وظایف ناشی از آن که بر عهده اتاق ایران گذاشته شده، توجه به ابزارهای ارتباطی و توسعه این ارتباطات بیش از هر زمانی، ضروری است. تجربه گرانقدر 83 سال انتشار مداوم نشریه اتاق ایران، در تلفیق با نوآوری ها و اقتضائات زمان، باید در جهت مرجع سازی این نشریه بوده و هر فعال اقتصادی، با رغبت و شوق، منتظر انتشار آن باشد. چنین حرکتی مستلزم آن است که هر فعال اقتصادی، با مطالعه این نشریه، اطلاعات لازم را برای کسب و کار خود به دست آورده، از این گذر، ارزش افزوده ای، برای وی به همراه داشته باشد. یکی از اهداف تشکیل مرکز امور فرهنگی و نشر اتاق ایران، نیز افزایش توان منشورات اتاق در همین نوع خدمت رسانی ها بوده است. امید است تا از این طریق، در تحقق اهداف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در رشد شاخص‎های توسعه اقتصادی و اجتماعی، افزایش قدرت رقابت اقتصادی کشور در برابر اقتصاد کشورهای منطقه و جهان، ارتقاء جایگاه اعضاء در فعالیت‎های اقتصادی و نیز تغيير و اصلاح ساختار اقتصادي ايران است.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =