17 درصد ایرانی ها چاق هستند البته حدود نیمی هم اضافه وزن دارند.

امید کریمی: بسیار اعلام شده که چاقی عامل انواع بیماری ها مثل دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان است. هراس از این بیماری ها در کنار هنجارهایی در جامعه که چاقی را نمی پسندد، باعث شده لاغری دغدغه بسیاری از مردم باشد. اما لاغری به همین سادگی ها که بدست نمی آید؛ وزرش می خواهد و کم خوری. راه میانبر هم البته بسیار گفته شده است؛ انواع داروهای لاغری که این روزها بسیار تبلیغ می شود و بسیار هم می گویند از آن پرهیز کنید. وزارت بهداشت در موارد مختلفی از مردم خواسته است که از داروهای تبلیغ شده در ماهواره، پرهیز کنند. اما در این سوی ماجرا، یک داروی ژنریک لاغری در ایران تولید می شود؛ ونوستات تنها داروی ضد چاقی در ایران است که ظاهرا از سوی وزارت بهداشت و دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی تایید شده است. دکتر فریبرز صادقی مسوول بخش مطالعات بالینی داروسازی ابوریحان می گوید ونوستات هرچند به شدت داروهای لاغری تبلیغ شده در ماهواره تاثیر ندارد، اما در عوض عوارض آنها را هم ندارد؛ عوارضی مانند اعتیاد به روانگردان ها.

 

- اضافه وزن و چاقی ابتدا به عنوان نازیبایی و سپس یک بیماری شناحته می شود. آیا واقعا چاقی همانقدر که گفته می شود می تواند تهدیدی برای سلامت فرد باشد؟
- شاید امروزه بسیاری از مردم چاقی و اضافه وزن را یک مشکل زیبایی تلقی کنند اما واقعیت این است که چاقی بیشتر از آنکه موضوعی مربوط به زیبایی باشد یک بیماری است. برخی تحقیقات جدید نشان می دهد که چاقی در دنیای امروز همانقدر قربانی می گیرد که سیگار. در ایران هم بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت شیوع چاقی در کشور 16 تا 17درصد و شیوع اضافه وزن 40درصد است. چاقی بیماری است که بر همه ارگان های بدن اثر دارد. چاقی از عوامل اصلی بروز بیماری های کلیوی، قلبی و عروقی، گوارشی ، عضلانی – اسکلتی ، سرطان و دیابت است. شیوع چاقی در جهان آنقدر است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در سال 2011 تعداد افراد دارای اضافه وزن از افراد گرسنه پیشی گرفته است.
 

- با این وضعیت بسیاری از مردم تلاش می کنند از طرق مختلف مشکل چاقی یا اضافه وزن خود را از بین ببرند به همین دلیل و همچنین تحت تاثیر تبلیغات مختلف به مصرف داروهای ضد چاقی روی می آورند. این داروها تا چه حد می تواند موثر باشد؟
- بدن همچون یک ظرف است که دارای ورودی و خروجی است. ورودی این ظرف غذایی است که می خوریم و خروجی آن فعالیت بدنی، مدفوع، ادرار و عرق است. برای لاغر شدن یا باید ورودی را کم کنیم و یا خروجی را افزایش دهیم. داروهای ضد چاقی وجود دارند که باعث لاغری آنی فرد می شوند. اما هیچ کدام از این داروها مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA ) نیستند. حتی بعضا این داروها بسیار خطرناک هستند و منجر به آزاد شدن موادی در بدن می شوند که بسیار زیان آور است. در داروهایی که این روزها در عطاری ها به فروش می رود و یا در ماهواره ها تبلیغ می شود اگرچه اطلاع چندانی از محتوای آن در دست نیست اما بیشتر از مواد روانگردان استفاده شده که باعث کاهش اشتها می شود. البته قبلا یک داروی دیگر هم به نام سیبوترامین وجود داشت که ضد اشتها بود اما عوارض قلبی و عروقی ایجاد می کرد و به همین دلیل ممنوع شد. تنها یک داروست که از سوی FDA مورد تایید قرار گرفته و ان داروی زنیکال و مشابه ایرانی آن ونوستات است.
 

- مکانیسم اثرگذاری این دارو چگونه است؟
- چربی مهمترین عامل چاقی میان گروه های مختلف مواد غذایی است. داروی ونوستات مانع جذب چربی مواد غذایی می شود. به این ترتیب بدن شروع به استفاده از چربی های داخلی خود می کند. و به تدریج کاهش وزن رخ می دهد.
 

- آیا استفاده از ونوستات به تنهایی می تواند باعث لاغری شود؟
- پزشکان معتقدند لاغری از سه راه صورت می گیرد تغذیه، ورزش و دارو که دارو نقش کمکی در این فرآیند دارد. بر اساس شواهد تحقیقاتی مورد اطمینان ترین دارویی که می تواند به این فرایند کمک کند داروی ونوستات است. این دارو اگرچه به شدت سایر داروهای غیر مجاز موجود در بازار که در مورد آنها تبلیغ شده باعث لاغری نمی شود اما تنها داروی مورد تایید دنیا است و نه تنها برای مقابله با چاقی موثر است بلکه مانع ابتلای فرد به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون نیز می شود. تحقیقات جدید در مورد این دارو نشان می دهد که مصرف طولانی مدت آن می تواند به طور موثر سبب کاهش چربی خون، فشار خون و فاکتور های خطر بیماری های قلبی شود. این دارو همچنین بر چربی های شکمی موثر است.


- همه افراد می توانند از این دارو استفاده کنند؟
- همه کسانی که چاقی ناشی از بیماری خاص ندارند می توانند از ونوستات استفاده کنند. البته حدود 90درصد چاقی ها هم ناشی از بیماری نیست. باید توجه داشته باشند که در کنار این دارو باید قرص های مولتی ویتامین هم مصرف شود زیرا ونوستات با جلوگیری از جذب چربی مانع جذب ویتامین های محلول در چربی نیز می شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =