شادی لودگی نیست بلکه احساس رضایت دورنی است که فرد بتواند با اراده و اختیار انتخاب وعمل کند.

در میزگرد بررسی علل شاد نبودن در جامعه ایرانی که در کافه خبر برگزار شد، فرید براتی سده روانشناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: همانطور که می دانید یک بخشی از شادی جنبه وراثتی دارد. اما بخش زیادی از آن به شرایط کاری و محیطی مربوط می شود. یک بخش دیگر هم مطابق تحقیقاتی که در خارج از کشور انجام شده عوامل ارادی است که فرد انتخاب می کند تا انجام دهد.
او با بیان اینکه به قدری در جامعه استرس وجود دارد که فرد نمی تواند شاد باشد گفت: مثلا در خیابانهای تهران نمی توان با این همه نرده و و حصار که وجود دارد شاد بود ،چون وقتی فرد احساس کنترل کند محدود می شود همین موضوع در خانواده هم تاثیر می گذارد.
به عقیده براتی در بحث شادی فردی باید به این موضوع هم اشاره کنم که افراد به ویژه نیاز دارند که شاد باشند و به دنبال شادی بروند و اگر نتوانند درست حرکت کنند به سمت شادی های کاذب می روند.بنابراین متاسفانه در جامعه ما هیچ چیزی در عرصه عمومی جایگزین نشده است.

به گفته او شادی لودگی نیست بلکه احساس رضایت دورنی است که فرد بتواند با اراده و اختیار انتخاب وعمل کند: هرقدر فرد بتواند کارهایی که متناسب با توانمندیهایش باشد را انجام دهد بیشتر احساس شادی درونی کند اما در مدرسه،اداره و دانشگاه این طور نیست.
متن کامل این میزگرد را می توانید اینجا بخوانید.
23247

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    6 1
    شما بفرماييد اين احساس شادي كجا وجود دارد ؟
  • فردعادي IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    6 1
    اين احساس شادي كه مي فرماييد كجا وجود دارد ؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    8 1
    نه تورو به خدا، می خواستین با این اوضاع و احوال مردم احساس شادی هم داشته باشن؟!!
  • کرمانشاه US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    10 2
    موافقم
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    8 1
    چه جالب که بالاخره فهمیدید آقای دکتر! نه تنها شادی نیست بلکه ترس از ابراز شادی و از همه مهمتر روش های شاد بودن رو هم بلد نیستیم.
  • س ا ر ه US ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    7 1
    وقتی آینده ی شغلی نداشته باشی معلومه که احساس شادی نمیکنی.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    7 1
    ببخشید مگه شادی کجا وجود داره که حالا شما از مدرسه و دانشگاه نام می برید . اگه جایی رو میشناسید که شادی واقعی و از ته دل در اون وجود داره لطفاً جار بزنید تا همه ازش استفاده کنند . با اینهمه معتاد و در گیری های خانواده ها با این درد بی درمون که توی جون مردم انداختند ، سالهاست که دیگه هیچ کس طعم شادی رو نچشیده