۰ نفر
۳ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۱

رسول جعفریان

مهم ترین اولویت در شرایط کنونی فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر مردم، و ایجاد اعتماد در میان آنان است.
افزایش تحریمها و تبلیغها علیه ایران به ویژه مباحثی که در باره تحریم بانک مرکزی و نفت و حتی جنگ امریکا با ایران می شود، در عین حال که می تواند یک اقدام جدی و دنباله دار و برنامه ریزی شده برای آینده باشد، در این برهه از زمان، عاملی برای تأثیر گذاری روی انتخابات مجلس ایران است. طبیعی است که این مسأله هم به لحاظ فضای سازی عمومی و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و هم به دلیل بالا رفتن فشارهای اقتصادی و آثار آن در جامعه، توده مردم را هدف گرفته و تلاش دارد تا آنان را نسبت به نظام اسلامی ناامید کند.
در چنین شرایطی چه باید کرد؟ چگونه می‌توان به مقابله با این وضعیت پرداخت.
مع الاسف اقدام جناح افراطی اصلاح طلب که از مدتها قبل زاویه خود را با نظام اسلامی آغاز کرده و هر روز بیشتر می کند، در کنار این فشارهای فزاینده، به عاملی برای جدا کردن شماری از مردم از نظام اسلامی تلقی خواهد شد. این افراد که به ظاهر بحث عدم تحریم را مطرح می کنند با جدیت تمام و ـ خواسته یا ناخواسته ـ در کنار تمام فعالیت های دشمنان این حکومت، در جهت ناامید مردم را به نظام اسلامی و نهادهای آن حرکت کرده و زمینه را برای مشارکت کمتر فراهم می کنند. این افراد باید بدانند و می دانند که مشارکت کمتر، سبب جری شدن بیشتر دشمنان شده و نظام اسلامی را گرفتار چالش های جدی در عرصه بین المللی خواهد کرد. در آن صورت، اگر اتفاقی بیفتد خودشان هم در این آتش خواهند سوخت.
باز پرسش ما این است که در این شرایط چه باید کرد؟
پاسخ این رفتار را از دشمنان و مخالفان نمی توان انتظار داشت. دشمن اگر دشمنی نکند اسمش دشمن نخواهد بود. مهم این است که در این سوی، مسوولان نظام جمهوری اسلامی و نخبگان حامی آن و تمام علاقه مندان به نظام که توانی دارند باید تلاش کنند تا زمینه مشارکت بیشتر مردم را در انتخابات فراهم کنند.
این مشارکت بیشتر یا حداکثری، شرایطی دارد که باید به آنها توجه کرد، اما پایه و اساس آن ایجاد و تقویت اعتماد به مجلس و سیستمی است که انتخابات را برگزار می کند. تلاش برای فراهم کردن زمینه ای که مردم را به برگزاری یک انتخابات سالم باورمند سازد، کاری است که باید برگزارکنندگان انتخابات زمینه اش را فراهم کنند. مهم سلامت انتخابات است که باید به هر قیمت تامین شود و این چیزی است که با توجه به حرف و حدیث های سابق با حرف به دست نخواهد آمد.
نکته دیگر برای ایجاد مشارکت حداکثری آن است که باید اجازه حضور سلایق مختلف را در مجلس داد. تنها چند روز دیگر تا ثبت نام کاندیداها باقی مانده است. در این مرحله باید این اعتماد به مردم و کاندیداهای احتمالی داده شود که مسوولان مربوطه سخت گیری های بی مورد نخواهند داشت و اجازه خواهند داد سلایق مختلف در انتخابات حضور داشته باشند. بدون تعارف باید گفت تنگ کردن مجال حضور در کاندیداتوری انتخابات مجلس در دوره های قبل، اعتماد بخشی از مردم را گرفته و مع الاسف هیچ گاه جبران نشده است. از دست دادن بخشی از مردم در هر مرحله در نهایت سبب خواهد شد تا نظام ضربه خورده و گرفتار چالش های جدی شود.
خدا نکند گروهی از افراطی های اصولگرا تصور کنند که با نیامدن معتدلین از اصلاح طلبان اوضاع بهتر و فضا برای آنان بازتر خواهد بود. این جماعت توجه ندارند که در آن صورت، با کاهش مشارکت، هرچند ممکن است آنان به مجلس راه یابند، اما دشواری‌های دیگری در انتظار آنان و نظام است. این خامی است که کسی تصور کند با خالی شدن صحنه، مجلس به دست آنان خواهد افتاد و هر کاری که اراده کنند، خواهند کرد. مهم تبعات این ماجرا در سطح ملی است.
به هر روی ایجاد اعتماد در گروه های میانه رو اصلاح طلب امری است که باید توسط مسؤولان بالای نظام دنبال شده و آنان تشویق به حضور در انتخابات شوند. روشن است که بی توجهی به این امر، سبب خواهد شد تا مشارکت با درصد پایین تری صورت گیرد.
اگر توجه کنیم که در انتخابات مجلس مصر بیش از هفتاد درصد مردم شرکت کرده اند، طبیعی است که پایین بودن مشارکت در ایران می تواند نقطه ابهامی برای نظام ما در میان کشورهای اسلامی از یک طرف و معنادار بودن آن برای غربی ها باشد.
می توان تصور کرد که یک مشارکت گسترده و همزمان با پرهیز مردم از راه دادن عناصر افراطی از هر دو سو، جریانی خردگرا، معتدل و همدل به مجلس برود تا بتواند بدون جار و جنجال و با قدرت، در چهارچوب قانون اساسی و بر اساس حفظ حقوق متقابل میان دولتها، منافع ملی ـ اسلامی مردم ما را تأمین کند.
/2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =