۰ نفر
۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳

گروه تروریستی بوکو حرام خصوصا با انفجار تروریستی دیروز در نیجریه که منجر به کشته شدن بیش از 40 نفر در روز کریسمس شد بر سر زبان ها افتاده است.

اما  چه چیزهایی باید درباره گروه «بوکو حرام» بدانیم؟


بـه گـزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگـزاری رویترز، گروه «بوکو حرام» نیجریه مسئولیت چند انفجار را که روز کریسمس در این کشور رخ داد به عهده گرفت.

از جمله این انفجارها می توان به حمله به یک کلیسای کاتولیک اشاره کرد که طی آن دست کم بیست و پنج نفر کشته شدند.

در اینجا به برخی حقایق درباره گروه «بوکو حرام» اشاره می کنیم. گروه بوکو حرام فعالیتهای خود را در سال دو هزار و سه آغاز کرد.

تمرکز اعضای این گروه بیشتر بر ایالتهای شمالی نیجریه از جمله «یوبه»، «کانو»، «باوچی»، «بورنو» و «کادونا» بوده است. بوکو حرام در زبان «هاوسا» - که در شمال نیجریه تکلم با آن رایج است - به معنای «حرام بودن تحصیلات غربی» است.

این گروه، الگو برداری ساده ای از جنبش طالبان در افغانستان شمرده می شود. بر اساس باورهای این گروه، هر کس که از ایدئولوژی سختگیرانه آن پیروی نکند کافر شمرده می شود، خواه آن فرد مسیحی باشد یا مسلمان.

این گروه خواستار اجرای «شریعت» یا قوانین اسلام در سرتاسر نیجریه است. مرکز تجمعات مذهبی پیروان بوکو حرام در مساجد شهرهای مختلف نیجریه از جمله «مایدوگوری»، «کانو» و «سوکوتو» قرار دارد.

پیروان این گروه ریش بلند دارند و دستارهای قرمز یا سیاه به سر می کنند. حملات عمده ای که توسط این گروه تا کنون انجام شده است به شرح زیر است: - بوکو حرام در ماه ژوئیه سال دو هزار و نه حملاتی را در شهر «باوچی» در شمال شرق نیجریه و در واکنش به دستگیری شماری از اعضای این گروه انجام داد.

اعضای بوکو حرام همچنین با نیروهای پلیس و ارتش نیجریه در شهر «مایدوگوری» در شمال این کشور درگیر شدند.

طی پنج روز درگیری در این دو شهر، هشتصد نفر کشته شدند. - در همان ماه (ژوئیه سال دو هزار و نه) «محمد یوسف» رهبر این گروه توسط نیروهای امنیتی نیجریه دستگیر و چند ساعت بعد در بازداشتگاه پلیس به ضرب گلوله کشته شد. - «ابوبکر شکوه» از معاونان سابق رهبر گروه بوکو حرام در اوایل ژوئیه سال دو هزار و ده طی پیامی تصویری مدعی رهبری جدید این گروه شد.

پیشتر تصور بر آن بود که وی در سال دو هزار و نه طی درگیری با نیروهای پلیس کشته شده است.

شکوه در این پیام اعلام کرد این گروه آمادگی دارد تا منافع غرب را در نیجریه هدف حملات خود قرار دهد. - این گروه در ماه دسامبر سال دو هزار و ده مسئولیت بمب گذاری در مناطق مرکزی نیجریه و حمله به کلیساها را در شمال شرق این کشور به عهده گرفت.

در این حملات دست کم هشتاد و شش نفر کشته شدند. - در تاریخ شانزدهم ژوئن سال دو هزار و یازده، یک خودروی بمب گذاری شده در پارکینگ محوطه مقر پلیس نیجریه در ابوجا منفجر شد.

در این حادثه دست کم دو نفر کشته شدند.

بوکو حرام روز بعد مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت. - در تاریخ بیست و ششم ژوئن سال دو هزار و یازده، انفجار چند بمب در یک رستوران در بخش «دالا» شهر «مایدوگوری» به کشته شدن بیست و پنج نفر منتهی شد.

شاهدان عینی اعلام کردند اعضای بوکو حرام، بمبها را به درون رستوران پرتاب کردند. - به گفته گروههای مدافع حقوق بشر، حملات گروه بوکو حرام از ماه ژوئیه سال دو هزار و ده به بعد دست کم دویست و پنجاه قربانی گرفته است. - در تاریخ بیست و پنجم ماه اوت، اعضای بوکو حرام به یک پاسگاه پلیس در شهر «گومبی» در شمال شرق این کشور حمله کردند.

در جریان این حمله چهار افسر پلیس و یک سرباز شته شدند.

مهاجمان سپس به بانکهای «فرست بانک» و «یونیون بانک» در این شهر حمله کردند و پس از کشتن هفت کارمند این بانکها، مقدار نامعلومی پول را به سرقت بردند. - در تاریخ بیست و ششم ماه اوت یک بمب گذار انتحاری به ساختمان سازمان ملل متحد در ابوجا حمله کرد.

در این حمله دست کم بیست و سه نفر کشته و هفتاد و شش نفر زخمی شدند.

انفجار بمب باعث شد طبقه همکف ساختمان سازمان ملل ویران شود و تقریبا تمام شیشه های این ساختمان فرو بریزد.

بوکو حرام در تاریخ بیست و نهم ماه اوت مسئولیت این حمله را پذیرفت و درخواست کرد تا زندانیان این گروه آزاد شوند.

این گروه همچنین خواستار لغو تدابیر امنیتی شد که با هدف پیشگیری از وقوع انفجارهای بیشتر به اجرا گذاشته شده بود.

این انفجار نخستین انفجار انتحاری در نیجریه شمرده می شد.

وقوع این حادثه حاکی از تغییر تاکتیکهای این گروه بود و پیچیدگی مواد منفجره مورد استفاده را آشکار می کرد.

- در تاریخ چهارم ماه نوامبر، حمله به شهر «داماتورو» و روستای «پوتیسکوم» دست کم شصت و پنج کشته بر جای گذاشت.

این حملات که شامل موجی از بمب گذاری ها در شهر «مایدوگوری» در شمال شرقی نیجریه بود از شدیدترین حملات گروه بوکو حرام به حساب می اید.
 

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ياسر IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    37 4
    خدا لعنتشان كند
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    11 3
    فكر كردم يه گروه موسيقيه!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    33 3
    لعنت خدا بر اين گروه جنايتكار
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    10 2
    درد از جهالت
  • وای IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    8 2
    ای بابا بوکو حلال چیه که اینا بوکو حرام هستند