شرق نوشت:

شهرهای آینده قطعا با شهرهای امروز، متفاوت خواهند بود. سیستم‌های خدمات شهری، ساختمان‌ها و حتی سیستم حمل و نقل ترافیکی نیز در مقایسه با امروز تغییرات زیادی خواهد داشت.

مردمی که در آینده و در این شهرها زندگی خواهند کرد، نیازهای متفاوتی نیز نسبت به مردم امروز خواهند داشت و در این میان خودرو یکی از اولویت‌ها به‌شمار می‌آید. سال‌هاست که مباحث داغی میان محققان و کارشناسان درخصوص کمبود منابع انرژی و در خطر قرار داشتن محیط زیست مطرح بوده است. این نگرانی‌ها همواره با صنعت خودروسازی و راهکارهایی که برای توسعه سیستم حمل و نقل درون‌شهری مطرح بوده، گره خورده است و در این میان تلاش شده راهکارهای مختلفی ارایه شود تا این نگرانی‌ها به حداقل برسند. ایده‌هایی که درخصوص این نوع خودروها مطرح شده، ریشه در امروز ندارند بلکه از چندین دهه پیش و زمانی که صنعت خودروسازی رونق جدی گرفت، برخی مبتکران این عرصه ایده‌هایی درخصوص خودروهایی با قابلیت پرواز در آسمان یا حرکت در آب مطرح کرده‌اند و هر روز نیز طرح تازه‌ای در این خصوص رونمایی می‌شود. خودرو مفهومی به‌نام «یی» تازه‌ترین ایده‌ای است که در این پرنده رونمایی شده و سر و صدای زیادی نیز در رسانه‌های خبری و به‌خصوص علمی جهان به راه انداخته است. بارزترین مشخصه این خودرو قابلیت پرواز آن است. برخی کارشناسان معتقدند این خودرو قابلیت تبدیل شدن به واقعیت را دارد. اما برخی دیگر می‌گویند این فقط یک خیال‌پردازی است.

نگاه کلی به این طرح تداعی‌کننده همان سیستم‌های سرعتی حمل و نقلی است که در برخی فیلم‌ها و انیمیشن‌های تصویرکننده آینده زمین دیده شده است. طراحی اولیه این خودرو از سوی گروهی از محققان دپارتمان طراحی صنعتی مدرسه مهندسی مکانیک و خودرو چین انجام شده و در ارایه آن یک شعار کلی در نظر گرفته شده است: «محصولی برای برآورده کردن نیازهای مردم در شهرهای آینده.»

این خودرو مثل خودروهای امروزی ـ البته در شکل و شمایلی کاملا متفاوت و جذاب‌تر ـ روی زمین حرکت می‌کند، اما این قابلیت را دارد که تنها با فشرده شدن یک دکمه به وضعیت پرواز درآید و همچون یک هواپیمای کوچک سرعتی از میان انبوهی از آسمان‌خراش‌ها و معابر چند طبقه درون‌شهری عبور کند. خودرو برای اینکه از وضعیت حرکت روی زمین به وضعیت پرواز در آسمان درآید، دو مرحله بسیار ساده را پیش‌روی دارد. راننده با انتخاب وضعیت پرواز در آسمان تنها در عرض چند ثانیه شاهد آن خواهد بود که دو چرخ جلویی از یکدیگر جدا شده و به سمت بالا رفته و در همین حال دو جداره کناری خودرو نیز با فاصله گرفتن از هم در حکم بال‌های خودرو موجب می‌شود تا خودرو از زمین فاصله بگیرد. لای زژین یکی از طراحان این خودروست. او می‌گوید: آنچه که طراحی کرده‌ایم در حقیقت خودرویی است که به‌راحتی می‌توان آن را از وضعیت حرکت روی آسفالت به وضعیت شناور شدن در هوا و حرکت با سرعت بالا تبدیل کرد.

خودرو «yee» قرار است از جمله فناوری‌هایی باشد که در آینده‌ای نه‌چندان دور در قالب خودرو پرنده در سیستم حمل و نقل درون‌شهری به کار گرفته ‌شود. حرکت در آسمان، جایی که خبری از آسفالت و معابر و موانع شهری نیست، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در این حالت سرعت حمل و نقل به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته و از تراکم خودروها در ترافیک‌های سنگین کاسته می‌شود. نتیجه این فرآیند سادگی در زندگی و آرامش بیشتر است. نکته دیگر اینکه از منابع جدید انرژی استفاده شده است، اینجا دیگر خبری از سوخت‌های فسیلی و آلاینده نیست. شاید بتوان اوج خلاقیت به کار گرفته شده در این پروژه را در ملخ‌های قدرتمندی دانست که در چرخ‌های خودرو جاسازی شده‌اند. روی آسفالت و خیابان‌های درون‌شهری، yee خودرویی سرعتی است که با تکیه بر پیشرفته‌ترین فناوری‌های خودروسازی جهان حرکت می‌کند و زمانی هم که در آسمان به پرواز درمی‌آید، انتخابی مطمئن برای آنهایی است که از غوطه‌ور شدن در آسمان لذت می‌برند.

در این خودرو خبری از سوخت‌های فسیلی نخواهد بود، چون یکی از مهم‌ترین راهبردهای فنی که طراحان خودرو از همان ابتدا مدنظر داشته‌اند، رساندن ضریب آلایندگی آن به صفر بوده است. این خودرو با استفاده از انرژی خورشیدی و همچنین الکتریسیته‌ای که از این طریق تولید می‌شود، حرکت می‌کند. برای این منظور طراحان، ساخت سطح وسیع خورشیدی را مدنظر داشته‌اند که نه تنها به عنوان یک ایستگاه بزرگ شارژ خودرو به کار گرفته می‌شود بلکه رانندگان می‌توانند از آن برای نشستن بر زمین یا برخاستن از آن استفاده کنند. پاک بودن خودرو از حیث استفاده از انرژی‌های پاک یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که آن را به عنوان یک فناوری مفهومی قابل قبول از سوی منتقدان علمی قرار داده است. مهم‌ترین بخش این خودرو دو وضعیتی در چرخ‌های آن است، جایی که این بخش‌ها به عنوان موتور اصلی حرکت خودرو در آسمان به کار گرفته می‌شوند.

چرخ‌ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند: تایر، چرخ و ملخ. زمانی که yee روی زمین حرکت می‌کند، قسمت تایر وظیفه اصلی را در حرکت خودرو به عهده دارد، اما زمانی که yee راهی آسمان می‌شود این بخش ملخ‌دار است که به عنوان قلب مجموعه نقش مهم خود را در پایداری خودرو نشان می‌دهد، گرچه هنوز اطلاعات فنی خاصی درباره این خودرو پرنده منتشر نشده است، اما از هم‌اکنون برخی کارشناسان امور خودرو می‌گویند می‌توان از آن برای راه‌اندازی رقابت‌های جذاب هوایی در سال‌ها یا دهه‌های آینده استفاده کرد .

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ع ی د PL ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    3 0
    فکرشو بکنید تو آسمون تهرون با این ها دستی بکشند بیچاره کلاغها !!!