ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
*دویچه وله*
توافق درباره تحریم‌های جدید علیه ایران
برخی کشورها بر سر اقدامات تنبیهی شدیدتر علیه ایران و عدم خرید نفت از این کشور به توافق رسیدند. ایتالیا این تحریم‌ها را برای تغییر رویه‌ی ایران ضروری می‌داند. در هفته‌های گذشته 11 کشور بزرگ سه بار برای اقدام مشترک علیه جمهوری اسلامی گرد آمده‌اند. ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، در یک نشست مطبوعاتی فاش کرد که کشورهای ذینفع در تحریم ایران، سه دور از مذاکرات در ایتالیا برگزار کرده‌اند که آخرین آنها هفته گذشته بود. دیپلمات‌های یازده کشور، از جمله برخی از اعضای اتحادیه اروپا، تحریم‌های بیشتری علیه ایران را ضروری دانسته‌اند.
نخست وزیر ایتالیا درباره این نشست‌ها گفت: «شرکت‌کنندگان توافق داشتند که ابزارهای شدیدتری برای فشار بر ایران ضرورت دارد، تا درآمد ایران از صادرات نفت خام کاهش یابد، زیرا با همین درآمدهاست که ایران برنامه اتمی و زرادخانه موشکی خود را دنبال می‌کند.»
مونتی تایید کرد: «ایتالیا نیز که 13 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند، با این موضع موافقت دارد، اما با قید یک شرط: معاملاتی که از آنها به ایران نفع مالی نرسد، باید از تحریم معاف باشند.» نخست وزیر ایتالیا به معاملات شرکت ایتالیایی انی (ENI) نظر دارد، زیرا این شرکت در ازای بازپرداخت مطالباتش از "شرکت ملی نفت ایران" به جای پول از ایران نفت خام دریافت می‌کند.
*رادیو اسراییل*
ایرانیان ربوده شده در سوریه در دست مخالفان بشار اسد
 با گذشت ده روز از ربوده شدن چند ایرانی در سوریه و در حالی که هنوز هیچ گزارشی در زمینه سلامت آنها منتشر نشده است، گروه "مپنا" که مدعی است این افراد از مهندسان آن شرکت بوده اند، خواستار آن شد که سازمان ملل متحد شرایط این هفت تن را پیگیری کند. در حالی که ایران مدعی است همه این افراد مهندس و تکنسین برق هستند، یک عضو شورای ملی مخالفان دولت سوریه تأکید کرد که ایرانیان ربوده شده، مهندسان کامپیوتری هستند که به منظور کمک به دولت دمشق برای سرکوب معترضان به سوریه رفته بودند.
بسام جعارة در مصاحبه ای با شبکه خبری "العربیة" گفت این ایرانیان هم اکنون در اختیار مخالفان هستند و از شهر "حمص" به نقطه دیگری منتقل شده اند.
*بی بی سی*
اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس پشت کرده‌اند
بررسی نهایی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در ایران با شورای نگهبان است. ناظران و سیاستمداران منتقد در ایران از جمله طیف های مختلف اصلاح طلبان شیوه عمل شورای نگهبان را دخالت در امر انتخابات توصیف می کنند.
رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در دوره هفتم و هشتم انتخابات مجلس، مانع حضور این طیف سیاسی در رقابت های انتخاباتی شد و در این دوره نیز به نظر می رسد جز تعدادی از نمایندگان اصلاح طلب فعلی مجلس، این جناح سیاسی در انتخابات حضور ندارد.
مطابق قانون انتخابات مجلس ایران، شورای نگهبات ناظر انتخابات و مسئول بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی است.
طیف های مختلف اصلاح طلبان در اعتراض به شرایط کشور از جمله زندانی بودن شمار کثیری از سیاستمداران این طیف و تردید نسبت به آزادی و سلامت برگزاری انتخابات، اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت نمی کنند.
*رادیو فرانسه*
آمریکا ایران را به داشتن رفتار غیر منطقی متهم کرد
در ادامه تنش های لفظی میان ایران و آمریکا بر سر تهدید بستن تنگه هرمز، آمریکا ایران را به داشتن "رفتار غیر ‏منطقی" متهم کرد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در پاسخ به پرسش رسانه ها در باره تهدید ‏بستن تنگه هرمز از جانب ایران گفت : " این روزها ما شاهد نوعی رفتار غیر منطقی از جانب ایران بوده ایم."‏‏
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اثرات تحریمهای موجود علیه ایران از جانب کشور های غربی ‏گفت : " می‌توان تصور کرد که اثرات تحریمهای بین المللی آغاز شده و و افزایش فشارها بویژه در عرصه ‏نفت بگونه ای است که ایران را وادار به ستیزه جویی کرده است."‏
*صدای آمریکا*
ایران تهدیدهای خود را به مرزهای آمریکا نزدیکتر می کند
محمود احمدی نژاد به آمریکای جنوبی سفر خواهد کرد. دفتر محمود احمدی نژاد اعلام کرد رییس جمهوری در نیمه دوم دی ماه به ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور خواهد رفت. ایلنا راس لتینن، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است سفر احمدی نژاد در راستای نزدیکتر شدن تهدید ایران به مرزهای ایالات متحده است.
دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کرد سفر محمود احمدی نژاد به آمریکای جنوبی با دیدار از هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، آغاز خواهد شد. در واکنش به این خبر، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد ایران در تلاش است تا به تعمیق روابط خود با متحدانش در آمریکای جنوبی بپردازد و تهدیدهای خود را به مرزهای ایالات متحده نزدیکتر کند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191952

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =