فاجعه، بحران ، انقلاب، موفقیت و شکست در دنیای رسانه و سینما تیترهای اصلی اخبار مهم سال 2011 این دو حوزه بودند.

به گزارش خبرآنلاین، در سالی که گذشت اوضاع اقتصاد سینمایی رو به بهبود بود. فروش فیلم‌ها با رشد اندکی نسبت به سال 2010 روبرو شد. مردم در اروپا بیش از گذشته به سینماها رفتند. در برزیل، روسیه و خاورمیانه هم بلیت‌های بسیاری فروخته شد و جشنواره‌های مسکو و دوبی با فیلم‌های پرخرجی چون «ترانسوفرمرها: تاریکی ماه» و «مامویت: غیرممکن - پروتوکل شبح» آغاز شدند.
 
شاید در این بین فقط اوضاع ژاپن چندان روشن نبود، کشوری که سونامی و بعد فاجعه اتمی آن را زمین زد. این درحالی بود که رقیب دیرینه این کشور یعنی چین موفق شد پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای خود به نام «گل‌های جنگ» را با حضور یک ستاره هالیوودی یعنی کریستین بیل تولید کند.
 
اما سینما و فروش فیلم‌ها همه چیز نیست و نبوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به برترین اخبار رسانه‌ای دنیا در سال 2011، اخباری که جذاب یا تکان‌دهنده بودند.
 
پایان دنیا
پرونده شنود غیرقانونی تماس‌های تلفنی توسط کارمندان هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» روپرت مرداک، این بزرگترین غول رسانه را دچار دردسر کرد. این رسوایی آنچنان بزرگ بود که این هفته‌نامه (قدیمی‌ترین هفته‌نامه بریتانیا) تعطیل شد و موجب شد قرارداد 14 میلیارد دلاری مرداک با شبکه بزرگ بی‌اسکای‌بی لغو شود. این درحالی است که مرداک پدر، پسرش جیمز و پیرس مورگان که زمانی سردبیر «نیوز آو د ورلد» بوده هرگونه اطلاع از این ماجرای شنود را تکذیب کردند. مشکلات مرداک در سال 2012 ادامه دارد چون پرونده این رسوایی هنوز باز است، شاید تنها کسی که در این ماجرا به شهرت رسید وندی دِنگ، همسر مرداک پدر باشد که در اولین دادگاه روپرت مرداک کشیده‌ای به مردی زد که ظرفی از خمیر ریش را به سمت مرداک پرتاب کرد.
 
رنج سونی
شبکه سونی ماه آوریل پس از اینکه شبکه اینترنتی‌اش هک شد ضربه شدیدی خورد. بیش از 100 میلیون از کاربران این شبکه متوجه شدند اطلاعاتشان دستکاری شده است. از طرف دیگر این کاربران که برای بازی آنلاین عضو شبکه سونی بودند باید منتظر سونامی می‌نشستند. سونی پس از سونامی ژاپن هم مجبور شد چند کارخانه خود را تعطیل کند و در نهایت این کمپانی سال 2011 را با از دست دادن 1.2 میلیارد دلار به پایان رساند.
 
خداحافظ برلوسکونی
حتی آتشی‌ترین دشمنان برلوسکونی هم فکرش را نمی‌کردند اما سیلویو برلوسکونی در ماه نوامبر اعلام کرد از نخست وزیری ایتالیا استعفا می‌دهد. او در 17 سال گذشته مدت 11 سال در این سمت فعالیت می‌کرد. برلوسکونی همیشه آماج حملات بود، زندگی او که به «بونگا بونگا» شهرت دارد و سرشار از تفریح و خوشی است و اتهام فساد هرگز او را رها نکرده و نمی‌کند. این غول رسانه‌ای 75 ساله ضربه اصلی را زمانی خود که شرکت رسانه‌ای‌اش دچار مشکل شد. پرونده فساد اخلاقی برلوسکونی پای افراد مشهوری چون جرج کلونی و کریستانو رونالدو را به دادگاه باز کرد تا علیه او شهادت دهند.
 
لارس عنصر نامطلوب است
لارس فن تریر کودک پردردسر سینماست و در سالی که گذشت با فیلم «ملانکولیا» در جشنواره کن حضور داشت. منتقدان از فیلم لذت بردند اما صحبت‌های عجیب فن تریر در نشست مطبوعاتی فیلم همه چیز را بهم زد. او در این نشست اعلام کرد با هیتلر احساس «همدردی» می‌کند. او فکر می‌کرد اهالی کن با این شوخی می‌خندند اما چنین نشد. فستیوال که خشمگین بود فن تریر را کلا از حضور در دیگر دوره‌های کن منع کرد و او را «عنصر نامطلوب» خواند. حتی پلیس فرانسه هم مشغول تحقیقاتی درمورد فن تریر شد، اتهام پلیس «توجیه جنایت جنگی» توسط این کارگردان معروف بود. سازنده «شکستن امواج» و «داگویل» پس از این اعلام کرد دیگر هرگز در هیچ مصاحبه‌ای شرکت نمی‌کند. با همه این صحبت‌ها «ملانکولیا» جایزه بهترین فیلم را از جوایز فیلم اروپا را دریافت کرد و یکی از 10 فیلم برتر سال 2011 بسیاری از منتقدان سینمایی بود.
 
موفقیت ایرانی
سینمای ایران با موفقیت روبرو شد. «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی خرس طلای جشنواره برلین را از آن خود کرد و از آن زمان تاکنون از جوایز مختلف جایزه گرفته است و منتقدان غیرایرانی یک صدا فیلم را تحسین کرده‌اند. این فیلم پس از «درخت زندگی» دومین فیلم سال از نظر منتقدان مجله معتبر «سایت اند ساند» بود. «جدایی نادر از سیمین» بخت اصلی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان امسال است.
 
شغل ایتالیایی
چند روز پیش از آغاز سال 2012 مارکو مولر به شکلی عجیب و بدون هیچ تقدیری از ریاست جشنوراه فیلم ونیز برکنار شد. او هشت سال در این پست مشغول به کار بود و بسیاری او را دلیل تولد دوباره جشنواره ونیز می‌دانستند، جشنواره‌ای که زیر نظر مولر هم با هالیوود آشتی کرده بود و هم جایی برای تبلور استعدادهای جدید و نمایش فیلم‌های کارگردان‌های مولف شده بود. شاید چیزی که مولر را از جشنواره ونیز دور کرد، ضربه مالی 135 میلیون دلاری بود که می‌خواست صرف ساخت سالن «قصر سینما» کند، اما پروژه شکست خورد. البته احتمال اینکه ونیز دوباره دست به دامان مولر شود بسیار زیاد است. فعلا آلبرتو باربرا جایگزین او شده که شاید بالاخره موفق شود بازار فیلم جشنواره فیلم ونیز را راه بیندازد. برعکس مولر دیگر رئیس‌های جشنوراه‌های بزرگ اروپا سرجای خود باقی ماندند؛ دیتر کاسلیک تا سال 2016 رئیس جنشواره فیلم برلین می‌ماند و تی‌یری فرمو و ژیل ژاکوب هم تا سال 2014 به ترتیب مدیر و رئیس جشنواره فیلم کن هستند.
 
هالیوود ریپورتر / 31 دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
57241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    16 2
    تيتر خبرتون خيلي بد و غير حرفه اي هست!!!!!!!!