۰ نفر
۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱

روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت:

اخیرا تعدادی از اصناف خانه سینما با مدیریت طیف سیاسی کار حاکم بر این مجموعه به ظاهر صنفی، بحث تحریم جشنواره فیلم فجر را مطرح کرده‌اند؛ بحثی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه نشأت گرفته از یک خواست حقیقی و عقیده باطنی باشد، آبشخورش یک مانور تبلیغاتی و یک بلوف سیاسی است!
البته دلایل زیادی برای این گمانه‌زنی وجود دارد، از دلایل تجربی گرفته تا حواشی ایجاد شده به دنبال این موضع گیری اخیر.
قضیه از این قرار است که دوستان ما در خانه سینما اساسا سوراخ دعا را گم کرده‌اند، گرچه وردی به دست آورده‌اند! این‌ها‌‌ همان کسانی هستند که همقطارانشان طی سال‌های گذشته بحث‌های مشابهی همچون تحریم نمایشگاه کتاب و سایر تحریم‌ها را مطرح کرده‌اند و می‌کنند، اما در کمال تعجب، خودشان اولین کسانی هستند که در همین برنامه‌ها حضور همه جانبه و یکپارچه دارند!
به نظر می‌رسد بحث تحریم جشنواره فیلم فجر آن هم درحالی که حدود یک ماه بیشتر به زمان برگزاری این جشنواره نمانده، بیشتر یک مانور تبلیغاتی و جنجال سخیف سیاسی باشد تا چیز دیگری و بعید به نظر می‌رسد وجهی از حقیقت و واقعیت بوده و اراده‌ای مبنی بر به ظهور رساندن این تحریم در پشت موضع‌گیری‌های مسئولان خانه سینما وجود داشته باشد، اما با این حال و با در نظر گرفتن همه این موارد جای این سئوال باقی است که چرا مدیران خانه سینما و بعضی از اعضای صنفی‌اش به چنین رفتارهایی آن هم در چنین موقعیتی دست می‌زنند؟
فراموش نکنیم که امسال سی امین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد و این دوره از جهات مختلفی دوره مهمی به حساب می‌آید؛ مهم و حساس.
اینکه مدیران خانه سینما شکایت معاونت سینمایی وزارت ارشاد مبنی بر غیرقانونی بودن اساسنامه‌ای که هیئت مدیره فعلی بر مبنای آن ریاست را در این خانه برعهده گرفته‌اند، مطرح کرده‌اند و مسئله را به مراجع قضایی و دادگاه صالحه کشانده‌اند، دلیلی بر این رفتارهای سیاسی‌کارانه و غرض‌ورزانه و صادر کردن این بیانیه‌های ملتهب نمی‌شود.
مگر نه اینکه بخش حقوقی معاونت سینمایی وزارت ارشاد از خانه سینما و هیئت مدیره برآمده از اساسنامه‌اش به دادگاه شکایت برده است! خب پاسخ چنین رفتاری کاملا مشخص است و در قانون پیش‌بینی شده؛ شما می‌توانید با حضور در دادگاه از وجاهت قانونی خود که ان شاءالله از آن برخوردارید دفاع کرده و پاسخ محکمی به معاونت وزارت ارشاد بدهید، پس دیگر هیچ گونه دلیلی برای این رفتار‌ها و حرکات و سکنات این چنینی باقی نمی‌ماند، مگر آنکه دستتان از دلیل و برهان و سند و پاسخ قانونی و محکمه‌پسند خالی باشد و آن وقت است که هر کس دیگری هم که جای شما باشد به چنین رفتار‌ها، گفتار‌ها و اعمالی دست خواهد زد؛ از صدور بیانیه‌های شدید خشمگین گرفته تا تحریم جشنواره فیلم فجر!
عجیب است! مدیران خانه سینما در پی تحریم و احیانا و مسلما تعطیلی جشنواره فیلم فجر هستند؟! خدا را شکر که دم خروس از حواشی قضیه آشکار شد و مدیریت خانه سینما با این رفتارش نشان داد برای سینمای ایران و البته نماد و جشن یگانه و خاطره‌انگیزش که‌‌ همان جشنواره فیلم فجر شد هیچ ارزشی قائل نیست و حتی می‌تواند به خود این اجازه را بدهد که جشنواره فیلم فجر را با همه بار تاریخی، تجربی و هنریش به پای مقاصد و اغراض سیاسی و شخصی خود قربانی کند! زهی تأسف و تأثر!
دوستان خانه سینما! برخلاف میل شما و برخلاف ظاهرسازی‌ها و شعارهای توخالیتان جشنواره فیلم فجر امسال برگزار خواهد شد و تردیدی نداریم که شما هم با همه اصنافتان در این جشنواره حضور پیدا خواهید کرد؛‌‌ همان طور که همقطارانتان با اینکه نمایشگاه کتاب چند سال پیش را شدیدا و قطعا تحریم کردند، در آن حضوری همه جانبه داشتند!
اما این رفتار‌ها و گفتار‌ها و عملکردهای شما در تاریخ و حافظه سینماگران و سینمای ایران باقی خواهد ماند و قضاوت نهایی به مردم و زمان سپرده خواهد شد!
58302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    51 14
    بابا سینما و خانه اش و ... را میخواهید چکار؟ صدا و سیما که هست. سالی چندتا فیلم و سریال هم به سفارش صدا و سینما تهیه میشه که کافیست.
    • بدون نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
      2 5
      سینما لازم است و صدا و سیما نمی تواند جای آن را پر کند ولی سینما نیازی به خانه سینما ندارد خانه سینما خانه ای است که ستونها یش را موریانه خورده است و عن قریب است که بر سر اعضایش فرود بیاید سینما گران به یک انجمن صنفی پاک مانند انجمن صنفی موسسات سمعی و بصری نیاز دارد جلساتش در وزارت ارشاد برگزار می شود و حمایت هم می شود و همیشه ممنون وزارت ارشاد است نه قمه کش در مقابل آن