بستن تنگه هرمز، حضور جدی ایران در آبهای آزاد، خروج ناو هواپیمابر آمریکایی و... مجموعه اتفاقاتی بود که در جریان بزرگترین رزمایش ارتش ایران همه نگاه ها را به خود متوجه کرد.

 به گزارش خبرآنلاین، بزرگترین رزمایش نیروی دریایی ارتش که در حوزه عملیاتی آبهای جنوب شرق کشور از شرق تنگه هرمز تا مدار 20 درجه شمال اقیانوس هند و در حوزه اطلاعاتی نیز تا مدار 10 درجه شمالی برگزار شد، ظهر امروز با برگزاری رژه پایانی یگان‌های شرکت‌کننده، پایان یافت.
در پی آغاز این رزمایش، یک روزنامه روسی گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران قادر است تنگه هرمز را ببندد و این تصمیم می‌تواند چشم‌انداز صادرات نفت را به‌طور اساسی در معرض خطر قرار دهد.
در واکنشی دیگر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی  مدعی شد که اقدام نیروی دریایی ارتش ایران برای انجام آزمایش‌های موشکی، منعکس‌کننده وضعیت دشوار ایران بر اثر تشدید تحریم‌ها توسط جامعه بین‌المللی است.
پنتاگون نیز در برابر عملیات‌های دریادلان نیروی دریایی ارتش کشورمان در جوار تنگه هرمز ساکت نماند و تاکید کرد که هیچ‌گونه اقدامی را در جهت بستن مهمترین تنگه جهان تحمل نخواهد کرد.
وزارت امور خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی، از آزمایش‌های موشکی در رزمایش اخیر نیروی دریایی کشورمان ابراز نگرانی کرد و یادآور شد که مسیر ترانزیت نفت باید باز بماند.
این واکنش های سراسیمه در حالی بود که رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای سرزمینی و با هدف آمادگی نیروهای نظامی انجام شد.
آزمایش چند موشک جدید از جمله محراب و اژدر "PT 47" در این میان بازتاب های فراوانی داشت. آنجا که در نهمین روز از این رزمایش، پروژه جدید موشکی نیروی دریایی ارتش با نام "محراب" از روی ناوچه‌ موشک‌انداز کلاس پیکان "گرز" برای نخستین‌ بار آزمایش شد.
پروژه موشکی میان‌برد محراب به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه‌های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز بوده و در رده تسلیحات دارای فناوری بالا و راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است.
آن گونه که ایسنا به نقل از امیر سرتیپ سیدعبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش نقل کرده است موشک محراب هم‌اکنون به تولید انبوه رسیده است.
شلیک اژدرهای "PT 47" نیز از زیردریایی‌های کلاس غدیر به سوی شناورهای سطحی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این رزمایش بزرگ بود.
 
شلیک موفق موشک‌های "قادر"، "نصر" و "نور"
در سومین روز از مرحله‌ نمایش قدرت این رزمایش نیز موشک‌های ساحل به دریای برد بلند "قادر" و برد کوتاه "نصر" با موفقیت شلیک شدند.
سامانه فوق پیشرفته خوداتکای "قادر"، موشکی است که در بخش رادار، ماهواره، میزان دقت در انهدام اهداف، میزان برد و مسافت و نیز مکانیزم‌های هوشمند ضدرهگیری و اختلال در مسیر در مقایسه با نسل قبل از خود ارتقا یافته است.
همچنین موشک سطح به سطح "نور" از یگان شناور مستقر در دریا با موفقیت شلیک شد.  سامانه ای که ارتش آن را «سامانه موشکی فوق پیشرفته» خوانده اند و اعلام کردند: «نور نسبت به نسل قبلی خود در بخش سیستم‌های ضدراداری، تعقیب هدف، هدایت و کنترل و ضدجنگ الکترونیک ارتقاء یافته است و به راحتی پس از یافتن هدف مورد نظر می‌تواند آن را رهگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد. »
هدف قرار دادن پهپادهای رادارگریز  از دیگر اقدامات آزمایش شده در این رزمایش بود که در راستای اجرای تاکتیک‌های رزمی و نمایش اقتدار خود، با استقرار بر روی یگان‌های شناور و پرتاب موشک‌های دوش‌پرتاب، مورد هدف قرار دادند.
عملیات تجسس و نجات، هلی‌برن و مقابله با دزدان دریایی، تیراندازی نواع سامانه‌های سبک و سنگین توپخانه دریایی مستقر بر روی ناوشکن‌ها، یگان‌های موشک‌انداز و یگان‌های پشتیبانی کننده نیروی دریایی علیه اهداف سطحی، پروازی و نورافشان، خنثی‌سازی اقدامات جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک، تست نهایی سامانه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات ارتباطی دوربرد، عملیات تبادل در دریا و همچنین گشت و شناسایی دریایی تا پسابندر، از جمله اقدامات انجام شده طی ده روز برگزاری رزمایش ولایت 90 بود.
 
انجام دو عملیات واقعی، همزمان با برگزاری رزمایش
یکی از نکات قابل توجه این رزمایش، انجام دو عملیات واقعی از سوی نیروی دریایی ارتش در حین انجام رزمایش بود که در یک مورد، یک فروند نفتکش عربستانی توسط یگان‌های نیروی دریایی ارتش کشورمان، از چنگ قایق‌های ناشناس نجات یافت و در مورد دوم، یک بالگرد فرامنطقه‌ای مجبور به ترک منطقه رزمایش شد.
همزمان با برگزاری این رزمایش، یک فروند بالگرد متعلق به نیروهای فرامنطقه‌ای وارد حوزه رزمایش شد ولی به سرعت توسط سامانه‌های راداری نیروی دریایی کشف و شناسایی شد و نیروهای خودی به سرعت به آن اخطار دادند که وارد این محدوده نشود و پس از اعلام اخطارهای لازم، این بالگرد از محدوده خارج شد.
 
فرمانده کل ارتش: ناو هواپیمابر آمریکا به تنگه هرمز برنگردد
در پایان این رزمایش، امیر سرلشگر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگران حضور یافت و با اشاره به خروج ناو هواپیمابر آمریکایی از تنگه هرمز که در آغاز رزمایش ولایت 90 انجام شد، گفت: تذکر می‌دهیم ناو هواپیمابر آمریکایی که برای ما تهدید محسوب می‌شود، دوباره بازنگردد و ما عادت نداریم حرف‌های خود را دوباره تکرار کنیم.
وی همچنین درباره پیام رزمایش ولایت 90 برای دشمنان تصریح کرد: دشمن آنچه را که می‌توانست از این رزمایش دریافت کند، دریافت کرده است؛ چراکه ناو هواپیمابر آمریکایی در زمان آغاز رزمایش ولایت 90 از تنگه هرمز خارج شد و به خلیج عدن رفت. تاکید ما این است که به دنبال ترویج هیچ کار غیرمنطقی نیستیم اما به این ناو هشدار می‌دهیم که بازنگردد.
 
فرمانده کل ارتش اضافه کرد: رزمایش ولایت 90 نه یک حرکت انفعالی است و نه تهاجمی، بلکه برای اثبات این موضوع است که در همه مناطق می‌توانیم منافع خود را حفظ کنیم. کسب توانمندی به معنای تهدید نیست بلکه به این معناست که ما وقتی در دریای بزرگی مثل مدیترانه می‌توانیم منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم، مطمئنا در تنگه هرمز این کار راحت‌تر اتفاق می‌افتد.
  
سرلشگر فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز تاکید کرد: ملت ایران قابل تهدید نیست و هر کس به این فکر باشد باید هزینه سنگینی را بپردازد. ملت ایران در فناوری نظامی و پیشرفت‌های علمی رشد ماهانه دارد و در هر رزمایش، یک سلاح نیرومند مطابق با دکترین نظام جمهوری اسلامی که دفاعی و بازدارنده است، ارائه می‌دهد.
 
وی با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ ولایت 90، اظهار کرد: فرماندهان قدرتمند ارتش در یگان‌های مختلف در کنار فرماندهی انقلابی و پرتلاش نیروی راهبردی ارتش به صحنه آمدند و طرح این رزمایش را که قرارگاه خاتم‌الانبیاء آن را ابلاغ کرده بود، زیر نظر حدود 40 نفر از ناظران ستادکل نیروهای مسلح به اجرا گذاشتند.
 
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: پیام رزمایش، پویایی، تحرک، کارآمدی و وجود سلاح‌های نوساز استراتژیک و افزایش بردهای عملیاتی برای دفاع از نظام و منافع ملت ایران در ماموریت راهبردی نیروی دریایی ارتش است.
 
رییس ستادکل نیروهای مسلح هم از نمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رزمایش، یکی از برنامه‌هایی است که نیروهای ارتش و سپاه برای تمرین آمادگی خود در هر سال برگزار می‌کنند و به زودی نیز اقتدار نیروی دریایی سپاه را شاهد خواهیم بود.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يزدان IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    54 5
    درود بر تمام نيرو هاي سلحشور ارتش جمهوري اسلامي ايران زنده باد نام هميشه خليج فارس
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    22 0
    درود
  • نسرین IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    15 0
    زیباترین سلامها برای دریادلان ارتش ایران
  • وحیددرخشنده IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    10 0
    چو ایران نباشد تن من مباد
  • اصغر IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    3 0
    خدا آبروی ایران و ایرانی حفظ نماید. درود بر ایران و ایرانی.