کره‌شمالی این‌روزها میزبان نخست‌وزیر چین است.

همزمان با حضور این مقام عالی‌رتبه کشور همسایه در پیونگ‌یانگ رسانه‌های کره‌شمالی باز هم در شیپور دوستی دمیدند. این بار هم کره‌ای‌ها اعلام کردند که رهبران کره شمالی از مذاکرات دو جانبه و چند جانبه درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور استقبال می‌کنند. کیم یونگ ایل، نخست‌وزیر کره شمالی در دیدار با ون جیابائو، همتای چینی‌اش تمایل پیونگ‌یانگ را نسبت به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد. نخست‌وزیر کره شمالی و هیأت اعزامی چینی، نسبت به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره از طریق مذاکرات دو جانبه و چندجانبه ابراز تمایل کردند.

پیونگ‌یانگ که رهبران آن تاکنون بارها بر لزوم گفت‌وگوهای دو جانبه با واشنگتن تأکید کرده‌اند، این بار در ملاقات با مقام‌های چینی، واشنگتن را مقصر افزایش برنامه هسته‌ای خود خواندند. به رغم اتخاذ مواضع آشتی‌جویانه از سوی کره شمالی در چند ماه اخیر در قبال واشنگتن و سئول، پیونگ‌یانگ هم‌چنان تأکید دارد برنامه تسلیحاتی‌اش باید به عنوان یک عامل بازدارنده نظامی ادامه یابد اما اظهارنظر اخیر رهبران کره شمالی در ملاقات با مقام‌های چینی نشان‌دهنده تازه‌ترین ابراز تمایل کره شمالی نسبت به بازگشت به مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای است که به حالت تعلیق در‌آمده است.

همزمان با وعده چین مبنی بر از سرگیری روابط با کره شمالی، پیونگ‌یانگ نیز از گسترش این رابطه به عنوان امتیازی برای برقراری صلح نام برد. هوجین‌تائو، رئیس‌جمهور چین و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی در پیام‌هایی که امروز به یکدیگر ارسال داشتند بر ادامه دوستی و گرمی روابط دو کشور تأکید کردند. کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی نیز در پیام خود گفت: روابط چین - کره شمالی در حال ثبات بیشتر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =