۰ نفر
۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶

ایرنا نوشت:

منابع نزدیک به حزب الله لبنان با اشاره به مواضع منفی 'ولید جنبلاط' رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان در قبال اوضاع سوریه گفتند: سید 'حسن نصرالله' درخواست جنبلاط برای دیدار با وی را رد کرده است.
به گزارش ایرنا از بیروت، ولید جنبلاط معرف به ولید بیک فرزند کمال جنبلاط بنیانگذار حزب سوسیالست ترقی خواه دروزی لبنان به خاطر شم سیاسی قوی او و حفظ مصالح اقلیت دروزی ها بیش از سایر سیاستمداران لبنانی به تغییر مواضع سیاسی شهرت دارد.

 جنبلاط و حزب الله از آغاز تا پایان

جنبلاط که پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و هم پیمانی با سعد حریری فرزند رفیق حریری و نخست وزیر سابق لبنان تندترین مواضع را علیه ایران، سوریه و حزب الله اتخاذ می کرد، از حدود دو سال پیش به تدریج پیمان خود را با حریری گسست و با میانجی گری دبیرکل حزب الله به سوریه سفر رفت و پس از عذرخواهی از بشار اسد به خاطر سخنان تندی که علیه وی ایراد کرده بود، رابطه اش را بهبود بخشید.

جنبلاط در گام دوم طی اقدامی کم سابقه در سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافت و با سفیر جدید ایران دیدار و از مواضع گذشته ابراز ندامت کرد.

وی سومین و مهم ترین گام را نیز برداشت و ضمن هم پیمانی با حزب الله به سقوط سعد حریری رفیق دیرینه خود کمک کرد و دقیقا در زمانی که رای دو جریان 14مارس و 8 مارس با هم برابری می‌کرد، با حمایت از 8 مارس باعث روی کار آمدن حبیب میقاتی (نخست وزیر فعلی لبنان ) شد اما جنبلاط ماه پیش و پس از دیدار با معاون وزیر خارجه آمریکا شدیدتر از گذشته تغییر موضع داد.

وی با نظر سیدحسن نصرالله در مورد توطئه چینی غرب در حوادث سوریه مخالفت کرده و از سید نصرالله خواست که اسد را به اصلاحات توصیه کند.

ناامیدی حزب الله

در همین راستا روزنامه لبنانی الجمهوریه به نقل از منابع نزدیک به حزب الله پیرامون روابط میان حزب الله و ولید جنبلاط نوشت: حزب الله امیدی به اعتماد سازی مجدد با ولیدجبنلاط ندارد لذا روابط بین آنها به پایین تر سطح خود رسیده و تنها به دیدارهای 'غازی عریضی' وزیر حمل نقل و 'وائل ابوفاعور' وزیر اموراجتماعی (از وزرای جنبلاط) با برخی مقامات حزب الله محدود شده است.

این روزنامه فاش کرد: ولید جنبلاط چندین بار درصدد دیدار دیدار و گفتگو با دبیرکل حزب الله بوده ولی سیدحسن نصرالله با توجه به مواضع متغیر وی درقبال اوضاع سوریه، از دیدار با وی خودداری کرده است.

الجمهوریه با اشاره به اینکه سطح روابط حزب الله با جنبلاط به صفر رسیده است، نوشت: حزب الله رغبتی به ایجاد درگیری های علنی با ولید جنبلاط نداشته و به داشتن روابط سرد با وی دراین برهه از زمان، اکتفا می کند.

 دریافت 150 میلیون دلار از قطر

منابع حزب الله تأکید کردند: ولید جنبلاط دو هفته پیش با هدف گشودن جبهه جنگ علیه نظام سوریه، مبلغ هنگفتی به مقدار 150 میلیون دلار از کشور قطر دریافت کرده و این امر خشم و غضب حزب الله را برانگیخته و در نتیجه به سردی روابط با ولید جنبلاط منتهی شده است.

به گفته منابع حزب الله، جنبلاط به دلیل تغییر موضع خود در برابر اوضاع سوریه دیگر در گروه 8 مارس قرار ندارد چراکه به دیدگاههای جریان 14 مارس در رابطه با اوضاع سوریه نزدیک شده است.

الجمهوریه به نقل از منابع نزدیک به دمشق هم نوشت: دمشق در روابط میان حزب الله و جنبلاط دخالت نخواهد کرد و این مسئله را با توجه به ارزیابی حزب الله از منافع ملی کشور و حمایت مقاومت به خود حزب الله واگذار کرده است.

به گفته آنها، دمشق راه ارتباطی خود را با ولید جنبلاط به طول کامل بسته و گفته است که 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه از وی استقبال نخواهد کرد.

منابع نزدیک به جریان 14 مارس هم با اشاره به اینکه جنبلاط موضع خود را در تأیید حرکتهای کشورهای عربی به وضوح اعلام کرده، تاکید کردند: جایگاه جنبلاط در بازی سیاسی مهم نیست بلکه مهم این است که مواضع و گزینه های وی در رابطه با اوضاع سوریه، با بسیاری از گزینه ها و مواضع گروه 14 مارس همخوانی دارد.

افشاگری های قندیل

از سوی دیگر ناصر قندیل نماینده سابق مجلس لبنان خواستار تحقیق در خصوص حساب های مالی 'ولید جنبلاط' رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان شد و گفت: باید مشخص شود که جنبلاط در طی 30 سال فعالیت سیاسی خود چه مقدار پول کثیف جمع آوری کرده است.

وی با اشاره به نقش جنبلاط در جریان جنگ چاد و فروش مزدوران به 'معمر قذافی' گفت: این رهبر دروزی لبنانی با رفت و آمد به کشورهای مختلف و با همکاری رژیم صهیونیستی سعی در تاسیس یک کشور مستقل دروزی دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: جنبلاط امید دارد که با ادامه بحران در سوریه، این کشور فروبپاشد و به چند کشور کوچک تر تقسیم شود، سپس او و همفکرانش بتوانند با تاسیس کشور کوچکی که 'جبل لبنان'، 'حاصبیا' و 'سویداء' را از لبنان و از سوی دیگر با همکاری رژیم صهیونیستی دروزی های 'جولان' و 'الجلیل' را نیز در بر می گیرد، به آرزوی خود دست یابند.

قندیل با فراخواندن جنبلاط به کناره گیری زودرس از سیاست خطاب به او گفت: فکر تاسیس کشور دروزی یک فکر شیطانی و کشنده است و او برای چند نسل بعد از خود نیز اموال جمع کرده و بهتر است که از سیاست به کنار برود.

در همین راستا، قندیل از طرحی مشترک میان فیلتمان، سعد حریری، جنبلاط و 'سمیر جعجع' رییس حزب مسیحی نیروهای لبنانی پرده برداشت که بر اساس آن با سرمایه های عربستان و قطر، همزمان با بحران سوریه، این افراد سعی دارند که تسلط خود را بر شمال و منطقه جبل لبنان افزایش دهند. 26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =