لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از پیش از تعطیلات هفته گذشته مجلس در دستور کار نمایندگان بود و همچنان نیز بررسی آن ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که معمولا فقط در فصل بررسی لوایح بودجه و برنامه سخن می​گوید، قفل سکوت خود را شکست و امروز با برخی بندهای این لایحه مخالفت کرد. او در مخالفت با تامین بودجه​ای در اختیار عالیترین مقام اجرایی برای برخوردهای لازم با قاچاق، گفت: این دیگر چه کاری است؟ چرا باید چنین بودجه​ای بگذاریم که هر طور خواست خرج کند؟
نماینده ماهنشان که معتقد بود اگر کالای داخلی با کیفیت و قیمت خوب ارائه شود، نیازی به قاچاق از خارج نیست، ادامه داد: این کار خامی است و سر و ته اغلب عبارات این لایحه مشخص نیست. مثلا برگزاری رزمایش برای مقابله با قاچاق یعنی چی؟ مگر می خواهیم جنگ کنیم؟
او که معتقد بود باید در آینده ای نه چندان دور به فکر ملغی کردن این قانون بود، با این پاسخ دلخوش نماینده صومعه سرا مواجه شد که نگاه او را برآمده از یک مدینه فاضله می​خواند.
عبدالهی در مخالفت با بندهایی که به مجازات های سنگین برای قاچاقچیان اشاره داشت، هم خطاب به همکارانش گفت: آیا تا کنون سری به زندان​ها زده​اید؟ من رفته​ام. 80 درصد زندانیان یکی از این زندان​ها به دلیل قاچاق مواد مخدر و کالا در حبس بودند. تا زمانی که نتوانیم فرصت شغلی ایجاد کنیم، باید منتظر این روش​ها باشیم. مردم که نمی توانند شاهد مرگ اعضای خانواده اشان از گرسنگی باشند! نمی​توان اینقدر سفت و سخت دید و مجازات های سنگین تعیین کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بخشی از این لایحه مبنی بر اینکه «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای کیفیت کالاهای تولید داخلی سیاست گذاری کند»، ادامه داد: این کار خوبی است. اما شدنی است؟
وی افزود: یکی از کارهای خوب ما در هدفمند کردن یارانه​ها، واقعی کردن قیمت نان بود که جلوی قاچاق آرد را گرفت و دیگر نیازی به درست کردن مامور و تعلیم وی برای مبارزه با قاچاق نیست. الان هم باید همین کار را بکنیم نه اینکه اینجا بنشینیم و به دور از حکمت قانون گذاری برای مبارزه با قاچاق برای وزارت علوم و آموزش و پروش هم کار تعریف کنیم!
موید حسینی صدر هم همچون عبدالهی مخالف برخوردهای سنگین با قاچاقچیان خرد در مناطق مرزی بود که گفت: به نظرم باید گردن قاچاقچی​های کار بلد را هم زد اما مرز نشینی که نیاز معیشتی دارد را نباید اینطوری تنبیه کرد. او می داند که کارش مذموم است و نانش حلال نیست اما چاره ای ندارد!
او که می​گفت در هیچ کجای دنیا با کسانی که از محل خرید و فروش ته لنجی ها امور می​گذرانند، برخورد خشن نمی​شود، گفت: نگذارید برای چهار تا روسری و یک جعبه شکلات کسی به زندان بیفتد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    26 1
    برای اولین باره که میبینم نماینده ها بفکر گرسنگی مردم هستن!!!1
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    7 0
    خیلی وقت بود دلم تنگ یک حرف حساب بود
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    0 4
    این نماینده خبر ندارد مرز نشین ها شرکت تعاونی دارند و شرکت تعاونی مرزنشینان سهمیه مشخص در واردات دارد که این امتیاز مخص مرز نشینان است؟