توران ولی‌مراد

طرحی با هدف تعیین سازوکار افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی توسط کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب(س) تهیه و در شورای مرکزی جامعه زینب و احزاب زنان اصولگرا به تصویب رسید.

این طرح مکانیزمی برای افزایش تعداد نماینده زن در مجلس است که به مجلس ارسال شده است. این طرح پیشنهادی است که در قالب یک نامه و یک ضمیمه با امضای مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب (س)، خطاب به رییس محترم مجلس شورای اسلامی به دفتر ایشان تحویل داده شد.

عفت شریعتی معاون پارلمانی دبیر کل جامعه زینب (س) در پی جمع آوری امضا از نمایندگانی از مجلس است تا بتواند آن را در قالب طرحی از طرف مجلس به مرحله اجرا بیاندازد. جامعه زینب جهت تصویب درصدد است تا نمایندگانی را با خود همراه کرده که طرح را امضا کنند. همراهی نمایندگان این امکان را ایجاد می کند که طرح در یکی از کمیسیون‌ها با یک فوریت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

توضیح این که اگر بنا باشد که مشخصا و مستقیما طرحی با تعیین سهم برای زنان در مجلس شورای اسلامی تعیین شود این موضوع مرتبط با قانون اساسی می‌شود که امکان انجام این عمل نیست، ولی تعیین سازوکار برای انجام این هدف به اصلاح قانون انتخابات مربوط می‌شود که در شرایط حاضر این قدم برداشته شده است.

 متن کامل نامه و ضمیمه آن به عنوان طرح پیشنهادی احزاب زنان اصولگرا جهت تعیین سازوکار افزایش تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی که به مجلس ارائه شده است از این قرار است:

از: کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب (س) و احزاب زنان اصولگرا

به: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

پیشنهاد طرح یک فوریتی نحوه افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی

 برادر ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی – دامت توفیقاته

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و عرض ارادت؛ احتراما ضمن تقدیر از زحمات شما خداوند را سپاسگزاریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها در مجامع بین‌المللی سربلند و افتخارآمیز حضور داشته و دارد، به استثناء اندک بودن نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی که در کنفرانس‌ها و گنگره‌ها و مجامع بین‌الملل زیر سوال می‌باشد. این امر تا جایی است که ایران در این ارتباط در رده یک کشور به آخر مانده قرار گرفته است و موجبات سرشکستگی و نقطه ضعف نظام مردم‌سالاری دینی شده است. دولتمردان و به ویژه نمایندگان مجلس به این مسئله مهم اذعان دارند، و این نقطه ضعفی است که حقیقتا بر فرهیختگان و دلسوزان نظام پوشیده نیست.

مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از زنان نماینده فرمودند: "به سمتی بروید که تعداد زنان نماینده بیشتر شود و زنانی صاحب اندیشه به مجلس راه پیدا کنند و به دست و افواه دیگران نگاه نکنند." و نیز به مناسبت روز زن فرموده اند: "ما در جمهوری اسلامی پیشرفت داشتیم. نگاه من، نگاه خوشبینانه است... منتها این نگاه خوشبینانه نباید مانع بشود از این که ضعف ها را ببینیم. ما درجاتی پیش رفتیم، اما ای بسا ده برابر این ممکن بود پیش برویم. آن چه موجب شد نتوانیم در آن حد جلو برویم، همین ضعف ها و مشکلاتی است که وجود داشته ... که باید برطرف شود."

 بر همین اساس بنا به دلایل؛

- رشد فزاینده زنان متخصص و کارآمد و ضرورت حضور پررنگ تر زنان متخصص در مراکز تصمیم ساز به دلیل بهره برداری کارآمد و بهتر از آنان به عنوان سرمایه های ملی

-ضرورت بهره برداری از نگرش زنانه به مسائل و موضوعات در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری

-پرداختن به مسائل زنان و خانواده و رفع خلاءهای قانونی و نظارت لازم به جهت رفع مشکلات و آسیب‌ها از خانواده از امور مهمی است که افزایش بانوان را برای نمایندگی کردن مطالبات زنان در این امر ایجاب می‌کند.

-شناخت دولتمردان و سیاستمداران از توانمندی‌های زنان و بهره‌برداری از آنان در پست‌های کلیدی و تصمیم ساز، زمینه ساز شناخت جامعه از زنان لایق و کارآمد می‌شود. حضور زنان در پست‌های سرنوشت ساز موجب شناخت بهتر جامعه از آنان و بالندگی و پیشرفت کشور است.

-برای زنان به دلیل حفظ عفاف و رعایت از حریم‌های خاص، دستیابی به امکانات مالی و سیاسی میسر نمی‌باشد.

-جبران فرصت‌ها و امکانات اجتماعی- اقتصادی که زنان به دلیل پرداختن به خانواده کمتر به آن دست می‌یابند.

به جهت حضور پررنگ‌تر و فعالتر زنان در مجلس شورای اسلامی و جبران موانع و مشکلات بر سر راه زنان و برطرف شدن ضعف‌های موجود، ساز و کار زیر جهت افزایش تعداد زن نماینده در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود:

 ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات:

"از شهرها و مراکز استانی با بیش از 2 نماینده در مجلس شورای اسلامی یک زن، شهرهایی که تعداد نمایندگانشان به 5 و یا بیشتر می‌رسد 2 نماینده زن، و از شهر تهران 10 زن به مجلس شورای اسلامی راه یابند."

پیشاپیش از اهتمام و زحمات حضرتعالی و نمایندگان محترم در تصویب این طرح پیشنهادی کمال تشکر را دارد.

کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب (س) و احزاب زنان اصولگرا

 ضمیمه:

در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی تعداد نمایندگان زن 4 و 9 و 14 در مجلس پنجم و باز رقم‌های 13 و 12 و 8 از کل 290 نماینده بوده است. این تعداد متناسب با جمعیت زنان کشور و نیازهای واقعی جامعه نیست و تناسبی با وسعت و تنوع قومی و اقلیمی کشور و مسائل و موضوعات حیاتی در عرصه مسائل زنان و خانواده ها ندارد. ریشه این عدم توازن تعداد و نسبت، مشکلات خاصی است که زنان به دلیل زن بودن با آن ها روبرو هستند، همچنین روند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشخصا شیوه پیدایش فهرست‌های انتخاباتی می‌باشد.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مکرر بر این معنا که زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت داشته باشند تصریح کردند. از جمله این که "خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیفشان این است" به طور قطع حضور فعال و پررنگ زنان با عدم حضور پررنگ آنان در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی به مرحله اجرا و عمل درنخواهد آمد. دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حضور زنان در حدی نبوده است که آنان را در انجام این تکلیف مهم یاری کند.

 می توان به مواردی اشاره کرد که موجبات تعداد اندک زنان در مجلس بوده است. از جمله:

-مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی که مخصوص زنان است

-عدم ارتباطات نزدیک زنان با مراکز و افرادی که امکانات و تسهیلات را در اختیار دارند.

هدف این نیست که زنانی به صرف تعلق به یک خط سیاسی و یا انتساب به اشخاص یا گروه‌های خاص به مجلس راه یابند چرا که بعضا این افراد فاقد توان لازم جهت دستیابی به اهداف مورد نظر می‌باشند. چنین عناصری نه در انجام وظایف عمومی نمایندگی توفیقی خواهند داشت و نه در ایفای نقش نمایندگی کردن مطالبات زنان و حل و رفع مسائل و مشکلات خاصی که مربوط به زنان و خانواده‌ها می باشد موفق خواهند بود.

 پیشنهاد افزایش تعداد زن نماینده به این دلیل است که:

1- انسان های اندیشمند، متفکر، کارآمد و شجاع سرمایه های یک ملت هستند که موظفند در جهت حل و رفع مسائل و مشکلات جامعه و پیشرفت آن تاثیرگذار باشند، از این رو بر زنان هم واجب است تا در این مهم کوشا باشند.

2-تفاوت زن و مرد یک امر واقعی است. نقش مادری به زنان توان خاصی می بخشد که به دلیل فرزندآوری و پرورش لحظه به لحظه یک انسان نگاهشان به موضوعات با مردان متفاوت است. زن و مرد در همه زمینه ها مکمل یکدیگر هستند و صحیح نیست که در جهت رشد جامعه و حل و رفع مشکلات و در جهت ساماندهی و توسعه، جامعه از نگرش زنان به مسائل و موضوعات بی بهره باشد. عدم بهره برداری از نگرش زنان به مسائل و موضوعات موجب می شود طرح ها و راه حل ها همه جانبه نبوده و به نتیجه لازم نرسد.

3-اهمیت خانواده و حفظ سلامت و امنیت آن، کارآمدی و جدیت و تلاش خاصی را می طلبد که مجلس به عنوان مرکز قانونگذاری و هم نظارت بر اجرا نیازمند حضور زنان متعهد و متخصص و کارآمد در این ارتباط است چرا که موضوع خانواده تنیده به موضوع زن و نگاه کردن از زاویه نگاه زنان به مسائل آن است.

 متذکر می‌شود:

•در حال حاضر حدود 330 شهر در کشور دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی می‌باشند که نیمی از این شهرها (170 شهر) تنها یک نماینده و بقیه حداقل دارای دو نماینده در مجلس هستند.

•در جهت اصلاح قانون انتخابات ضروری است که در انتخابات زنان فقط با زنان رقابت کرده و برای ورود به مجلس مجبور نباشند با مردان رقابت کنند.

•ضرورت حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر زنان در مجلس شورای اسلامی نه یک مطالبه صنفی بلکه یک ضرورت متکی بر مصالح داخلی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و .. و افتخارات بین‌المللی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =