نماینده مردم تهران در مجلس هشتم معتقد است امنیتی شدن فضای انتخابات بیش از همه به رفتار و اظهار نظر نخبگان بستگی دارد.

 حجت الاسلام  و المسلمینمصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص تذکر رهبر انقلاب درباره چالش امنیتی شدن انتخابات، گفت: به طور صریح معتقدم نظام ما هیچ گاه از ناحیه مردم آسیب ندیده است و این گونه مسائل مربوط به نخبگان اعم از مسئولین و غیر مسئولین است.
وی با بیان اینکه اصولا این نخبگانند که می توانند فضا را آرام کنند، یا اقدامی انجام دهند که مصالح ملی قربانی شود، افزود: امنیتی شدن فضای انتخابات به رفتار و اظهار نظری های نخبگان مربوط می شود. همچنان که در قضیه انتخابات سال 88 شاهد بودیم که بخشی از نخبگان ملت حرکتی را انجام دادند که فریب کارانه بود، و عده بسیار بزرگی را گول زد.
رهبر انقلاب در خطبه های نماز عیدفطر با اشاره به چالش برانگیز بودن انتخابات در کشور، خاطر نشان کرده بودند: «مراقب باشید این چالش به امنیت کشور صدمه نزند.»
مصباحی مقدم که می گفت تجربیات سیاسی کشور ما برای مردم درس آموز بوده است، ادامه داد:اگر بار دیگر صحنه مشابهی تکرار شود، مردم زیر بار چنین فضایی نمی روند.
وی اظهار داشت: اگر فضایی به وجود بیاد که به ایجاد بحران کمک کند، صاحبان علائق و تمایلاتی که با نظام جمهوری اسلامی ایران سر ناسازگاری دارند، از آن فضا سوء استفاده می کنند.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه نباید به دست این گروه ها بهانه داد، افزود: ما از ابتدای انقلاب جریاناتی را در کشور داشتیم که مخالف اصل انقلاب اسلامی بودند، و به دنبال بهانه ای بودند تا خودی نشان دهند و اعتراض خود را ابراز کنند؛ اما شرایط نظام جمهوری اسلامی اجازه نمی داده است که آنها محوریت داشته باشند. بنابراین اگر کسی وارد اعتراض شد، گروه های ضد نظام دور او جمع می شوند. و قطعا مقصودشان این نیست که خواسته های لیدری که به میدان آمده را محقق کنند، بلکه به دنبال بهره گیری از این فضا برای تشنج اوضاع و گل آلود کردن فضا و رسیدن به اهداف خودشان هستند.
عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به اینکه پیش بینی می کنید رفتارهایی از این جنس در انتخابات مجلس داشته باشیم؟، تصریح کرد: من پیش بینی می کنم از این جنس رفتار داشته باشیم و این مساله هوشیاری دولت به عنوان مسئول اجرای انتخابات، وزارت اطلاعات و عامه مردم هوشیاری ها را نیاز دارد تا از تکرار چنین رخداد های جلوگیری شود.
پیش بینی راهبردهایی که دشمنان انقلاب و ضد انقلاب برای تاثیر گذاری بر انتخابات مجلس دنبال می کنند، موضوع دیگری بود که مصباحی مقدم درباره آن، گفت: آمریکایی ها مایلند در انتخابات ایران تاثیر گذار باشند،اما ما دست آنها را خواندیم و ملت ایران تجربه تمایلات بیگانگان را در انتخابات می شناسند.
وی تلاش برای تحریم انتخابات و کاهش حضور مردم در پای صندوق های رای را اولین راهبرد غرب در مقابل انتخابات ایران دانست و اظهار داشت: تجربه نشان داده غالبا هم واکنش های مردم عکس این حرکت بوده است و هر گاه آنها بر تنور تحریم دمیدند، انتخابات پر شور تر برگزار شده است و اگر در این دوره هم همین رویه را پیش بگیرند، پاسخشان را از مردم خواهند گرفت.
عضو جامعه روحانیت مبارز اقدام دوم را تخریب برخی از شخصیت ها و ابراز تمایل نسبت به برخی دیگر دانست و اظهار داشت: اتفاقا این اقدام آنها تشخیص موارد  مشکوک یا معیوب را ساده می کند و در صورتی که نتوانند از مشارکت مردم جلوگیری کنند، می روند به سراغ اینکه بر رای مردم اثر گذاری داشته باشند  و القا می کنند اگر به فلان گروه رای بدهید، رابطه شما با غرب بهبود می یابد یا از بین می رود.من تصور می کنم از این جهت هم اقدامی از سوی آنها صورت خواهد گرفت که در نهایت به فهم جریانی که با اصول و مبانی و ارزش های ملت ایران در تضاد است، کمک می کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دامن زدن به مسائل قومیت ها را یکی دیگر از نقاطی دانست که احتمالا از سوی غرب دامن زده می شود و افزود: وجود قومیت ها یکی از نکات مثبت کشور ما است که نشان دهنده ظرفیت خوب نظام است که عرب، ترک، بلوچ، کرد، لر، فارس،گیلک داریم و در 33 سال گذشته وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران نشان دادند و همه این اقوام هم شهید داشته اند. بنابراین با توجه هب همراهی و پیوستگی آنها با نظام اسلامی، ممکن است دشمنان انقلاب بخواهند با بهره گیری از قومیت ها، این فرصت را به تهدید تبدیل کنند، و در مطالبات قومیتی بدمند.
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم در حوزه داخلی هم، گفت: ممکن است برخی از جریانها کسانی را با هزینه های سنگین وارد انتخابات کنند، تا رای بیاورند و حتما افرادی را کاندیدا می کنند که سابقه سیاسی منفی ندارند تا از فیلترها بگذرند.
وی گفت: اگرچنین هزینه سنگینی شد، انتظار این است که مردم نسبت به چنین هزینه هایی واکنش نشان دهند و به چنین کاندیدایی رای ندهند.
مصباحی مقدم با اشاره به نحوه تبلیغات یکی از کاندیداها در دوره قبل مجلس، یادآور شد: در دوره قبل یکی از چهره های مشهور به صورت منفرد هزینه بسیار زیادی در تهران کرد و شاید به اندازه همه گروه ها هزینه تبلیغات اش شد، ولی این فرد کف آرا را هم نیاورد.
 وی با بیان اینکه رمز به هم ریختن اوضاع تقلب است، تصریح کرد: شرایط انتخاباتی در جمهوری اسلامی به گونه ای نیست که امکان تقلب را گسترده کند، هر چند ممکن است تخلفاتی رخ دهد که براساس حضور ناظران کاندیداها بر سر صندق ها امکان شکایت وجود دارد، اما اگر کسی سخن از تقلب وسیع و گسترده کرد، این موضوع رمز ایجاد فتنه است.
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه در برابر کسانی که چنین سخن بگویند هم دستگاه های اجرایی و هم مردم، باید محکم بیاستند، اظهار داشت: دلیل این امر این است که برگزار کننده انتخابات خود ملت است و دولتها تنها فراهم کننده بستر لازم هستند.
وی با اشاره به نظارت های متعدد در هنگام جمع بندی و اعلام شمارش آرا انتخاباتی، گفت: ساز و کار انتخابات به خوبی نشان می دهد که امکان تقلب گسترده نیست و در مواردی که تخلفاتی باشد، قانون به خوبی امکان شکایت و بررسی آن را فراهم آورده است.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =