۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۱

با سیاستی که اکنون غربی‌ها به صورت فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا اتخاذ کرده‌اند. باید منتظر نتایج باخت- باخت یا برد برای ایران و باخت برای آنان باشیم.

هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با سفیر سوئیس، پیگیری انتظارات ایران از غرب را خواستار شد .پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبر از آنچه که غرب باید انجام دهد تا فضای اعتماد به مذاکرات ایران و 1+5 برگردد، گفت که در ادامه می‌خوانید: 

ایران در جریان مذاکرات با 1+5 نشان داد رویکرد گفت‌وگو را درپیش گرفته است. به نظر شما غرب اکنون چطور باید فضای گفت‌وگو را در جهت مثبت و سازنده نگه دارد؟

ایران در گفت‌وگو با 1+5 سعی کرده است در جهتی حرکت کند که نتیجه برد-برد حاصل شود اما اگر طرف مذاکره روی اهداف غیرقابل قبول ایران اصرار کند، دیگر این نتیجه حاصل نخواهد شد و غرب باید این واقعیت را درک کند که مذاکره تنها راه حل مناسب برای برون‌رفت از فضای بی‌اعتمادی است که میان ایران و غرب به‌وجود آمده است. هرچند که ما گفت‌وگوی اخیر را مثبت ارزیابی کردیم اما با حساسیت رفتار آمریکا و اروپایی‌ها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم آمریکا و اروپا از اشتباهات گذشته خود درس گرفته باشند و بدانند که اعمال سیاست‌های غلط در قبال ایران نتیجه‌ای جز برخوردهای همانند برخوردهای آنان را درپی ندارد و اگر رویکردی از سوی آنان اتخاذ شود که مغایر با منافع ملی ما باشد، مذاکرات دیگر نتیجه برد-برد درپی نخواهد داشت و با سیاستی که اکنون غربی‌ها به صورت فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا اتخاذ کرده‌اند. باید منتظر نتایج باخت- باخت یا برد برای ایران و باخت برای آنان باشیم. بنابراین انتظار داریم غرب به آسیب‌شناسی ارتباط گذشته خود با ایران بپردازد و در فضای برد-برد وارد مذاکره با ایران شود. 

با توجه به سخنان اخیر آقای هاشمی‌رفسنجانی به نظر می‌رسد پس از مدت‌ها مجدداً لحن مسئولان در سیاست خارجی به‌هم نزدیک شده است. این مسأله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این مسئله نشان داد همه مسئولین نظام حول محور منافع و مصالح ملی حرکت می‌کنند و وحدت ملی اولویت بالایی برای آنها دارد که سبب می‌شود در مواجهه با مسائل خارجی از ادبیات مشترک استفاده کنند. در واقع نشان می‌دهد فضایی را که در گذشته ایجاد شده و سبب ایجاد فاصله میان مسئولان نظام شده بود، در سیاست خارجی نمود پیدا نکند و این نکته مثبتی است و امیدوارم این مسئله تبدیل به یک روند شود تا در آینده شاهد بیشتر شدن چنین اتفاقاتی باشیم و از مسئولان نظام یک دیالوگ مشترک در منافع ملی بشنویم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =