اندرو میلر با رمان «ناب» برنده جایزه 30 هزار پوندی کتاب سال کوستا شد.

به گزارش خبرآنلاین، داستان این رمان در گورستانی در پاریس در روزهای پیش از انقلاب فرانسه می‌گذرد.
 
جوردی گریگ، رئیس هیئت داوران و سردبیر نشریه «ایونینگ استاندارد» در لندن این رمان را «تصویر دقیق» آن دوران توصیف کرد.
 
میلر 33 ساله برای رسیدن به این جایزه کارول ان دافی شاعر بزرگ بریتانیایی، موریا یانگ، کریستی واتسن و میتو هالیس را شکست داد.
 
او پس از بردن جایزه گفت: «بردن جایزه نگران‌کننده اما لذت‌بخش است.» شخصیت محوری رمان «ناب» مهندسی جوان است که به دستور پادشاه به پاریس فرستاده می‌شود تا یک گورستان قدیمی را ویران کند چراکه گورستان دیگر جایی برای دفن مردگان ندارد.
 
گریگ در ادامه تحسین از این رمان گفت: «این رمان حکایتی اخلاقی است که دوران پیش از انقلاب فرانسه را با وضوح تمام توصیف می‌کند.»
 
 
گریگ به همراه دیگر داوران جایزه که شامل پاتریک گیل رمان‌نویس، هیو دنیس و درولا کروان (هر دو بازیگر) بودند پیش از مراسم اهدای جایزه 90 دقیقه با یکدیگر بحث کردند و در خاتمه «ناب» را برنده جایزه معرفی کردند.
 
رئیس هیئت داوران افزود دو رمان «به شدت مرا مجذوب خود کرده بودند. انتخاب برنده کار دشواری بود.» چراکه آثار در ژانرهای مختلفی بودند و باید از بین چهار برنده اولیه جایزه کتاب کوستا در رشته‌های زندگینامه، شعر، کتاب کودکان و رمان یک برنده را انتخاب می‌شد و به گفته گریگ این کار شبیه «مقایسه موز با مرغ بود.»
 
دیگر کتاب‌هایی که بخت بردن جایزه کتاب سال کوستا را داشتند از این قرار بودند: کتاب زندگینامه ادوارد تامس شاعر نوشته میتو هالیس، این شاعر سال 1917 در جبهه غرب کشته شد؛ «سان‌بردهای کوچک در دوردست» اولین رمان کریستی واتسن، «زنبورهای عسل» مجموعه شعر کارول ان دافی و «جاده قرمز خونین» کتاب کودکانی نوشته موریا یانگ.
 
اولین واکنش میلر پس از گرفتن این جایزه که پیشتر جایزه «ویتبرد» خوانده می‌شد و اعتبار بسیار زیادی دارد، چنین بود: «عجبا!» او در ادامه از ویراستار کتاب و کارگزار ادبی خود تشکر کرد و گفت: «سفر غریبی بود، سه سال در یک اتاق خود را حبس می‌کنی و بعد نتیجه این می‌شود. کمی نگران هستی اما خوشحال. لحظه بسیار شیرینی است.»
 
 
چهار کتابی که هر کدام در یک بخش از جایزه کتاب کوستا برنده شده بودند جایزه پنج هزار پوندی دریافت کردند و «ناب» که از میان این چهار اثر برنده کتاب سال کوستا شد یک جایزه 30 هزار پوندی دیگر نیز دریافت کرد. این چهار کتاب از میان 568 کتاب دیگر انتخاب شده بودند.
 
میلر که به نوشتن رمان‌هایی درمورد برحه‌های تاریخی علاقه دارد با رمان «اکسیژن» نامزد جایزه بوکر و ویتبرد بوده است. او از دانشگاه لنکستر دکترای «نویسندگی خلاق» دارد. «درد زیرک» اولین رمان میلر بود که با تحسین فراوان روبرو شد. «کازانووا»، «خوش‌بین‌ها» و «یک صبح مثل یک پرنده» دیگر رمان‌های میلر هستند.
 
سال پیش کتاب شعر «بی‌قراری» سروده جو شپکات برنده جایزه 30 هزار دلاری شد.
 
بی‌بی‌سی / 24 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =