عدم وجود قوانین بازدارنده در کنار حجم گسترده تقاضا، مصر را به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش غیرقانونی محصولات تهیه شده از عاج فیل تبدیل کرده است. عاج فیل‌ها از مرزهای جنوبی به مصر قاچاق می‌شود.

محبوبه عمیدی: تماشای ردیف‌های منظمی از فیل‌های در حال حرکت می‌تواند اتفاق فوق‌العاده‌ای باشد البته نه زمانی که از عاج قاچاق ساخته شده‌اند و پشت ویترین مغازه‌های سوغات‌فروشی در انتظار توریست‌ها هستند تا به این بازار غیرقانونی رونق بدهند.

به گزارش نیوساینتیست، علی‌رغم غیرقانونی بودن فروش این محصولات از سال 1990/1379 تاکنون، تحقیقی که توسط TRAFFIC (شبکه نظارت بر خرید و فروش حیات وحش) انجام شده نشان می‌دهد فروشگاه‌های بسیاری در قاهره و اقصر دارند به فروش مجسمه‌های کوچک تهیه شده از عاج فیل ادامه می‌دهند.

فیل‌هایی از عاج

انقلاب مصر و تحولات اخیر آن باعث شده تعداد جهانگردانی که از این کشور بازدید می‌کنند، به شدت کاهش یابد، اما تحقیقات نشان می‌دهند حجم محصولات ساخته شده از عاج که در بازار این کشور موجود است، نسبت به آخرین پژوهش که در سال 2005/1384 انجام شده، کاهش پیدا نکرده است.

گفتگو با مغازه‌داران نشان می‌دهد بازار کشورهای غربی دیگر چندان مشتاق خرید این محصولات نیست اما تقاضای بالای جهانگردان چینی این بازار را همچنان پر رونق نگه داشته است. عاج مورد نیاز برای ساخت این سوغاتی‌ها توسط شکارچیان غیرقانونی و اغلب از طریق آفریقای مرکزی مخصوصا سودان به مصر وارد می‌شود و خریداران برای هر کیلوگرم عاج مرغوب حدود  275 دلار می‌پردازند.

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    41 0
    شرم آوره. آخه این مجسمه تو خونه اون چینی باشه یا نباشه چه فرقی می کنه اما اگه فیل ها نباشن....من همه جوره ادمو درک می کنم اما اونایی که نمی فهمن محیط زیست و حیوانت چی هستن رو درک نمی کنم.
  • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    19 0
    واقعا بسی جای تاسف دارد
  • آرمین IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    25 0
    خریدن این فیل ها تزیینی از حرام هم حرام تر است. واقعا انسان ها موجودات خودخواه و زیاده خواهی هستند، جمعیت شان دارد به 9 میلیارد میرسد و چنان حریص هستند که در حال نابودی موجودات و جنگل و طبیعت هستند.
  • binam US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    0 20
    چه خوب منم باشم ميكشم
  • binam US ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
    0 5
    از حرام حرامتر كه ميشه حلال ، و از اونجايي كه جمعيت به 9 ميليارد رسيده بايد يه فكري براي جا باشيم ديگه نباشيم ?
  • بدون نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    4 1
    جنس عاج فیل مثل مینای دندون انسانه بخاطر همینه که خیلی طرفدار داره
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    1 0
    :(