۰ نفر
۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳

هفته نامه سیاحت و تجارت نوشت:

محلات، شهری است آرامیده در آغوش گل‌های زرد میخک و شقایق‌های سرخ وحشی که به دلیل شهرتش در پرورش گیاهان زینتی، به «هلند ایران» معروف شده است.
این شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان، وجود باغ‌ها، مزارع پروش‌ گیاهان زینتی و همچنین دور بودن ازمراکز و کارخانه‌های آلاینده هوا، از سوی گردشگران خارجی به «بهشت افسانه‌ای» نیز شهرت پیدا کرده است.

پرورش گل در محلات، از پیشینه دیرینه‌ای برخوردار بوده و با تاریخچه گلکاری در ایران گره خورده است.

تاریخچه گلکاری در ایران به 85 سال پیش باز می‌گردد. نخستین بار فردی مسیحی از اهالی تهران به نام «پرتیوار» که گلکاران محلات معتقدند از هلندی‌های مقیم پایتخت بوده است، به اتفاق چند نفر از هموطنانش، در باغ خود در تهران با وارد کردن بذر گل از هلند اقدام به پرورش گل کرد. سرکارگر استخدام شده از سوی «پرتیوار» از اهالی محلات به نام «یحیی‌خان» بود که در سال‌ها برای کار به تهران رفته و پس از بازگشت به دیار خود، کشت گل‌ها را محلات به شکلی حرفه‌ای رواج داد، تا آنجا که در حال حاضر نیز محلات به عنوان یکی از مراکز تولید انواع گل‌های زینتی در آسیا، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به‌عنوان نمونه، جایزه برتر نمایشگاه بین‌المللی «اوزاکای» ژاپن که چهارسال پیش برگزار شد، به پرورش‌دهندگان گل «گلایل» محلات تعلق گرفت.
30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    11 20
    ولی اون سه تا گل زاید به استقلال یه چیز دیگه بود
    • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
      11 4
      بچه بازی و اظهار نظر بیجا در کل مملکت دیده می شود. کاش کمی جنبه داشته باشیم. این یک بحث فنی است. گروهی از پرورش دهندگان گل و صادرکننده ها اخبار تخصصی را تعقیب می کنند. به علت عدم توجه به آب و هوای محیط برخی از گلهای اونجا غیراقتصادی است. هلند دارای آب و هوایی است که نیاز به گلخانه خیلی کمه.
    • حسنی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      5 8
      گلهای فرهاد قشنگترند
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    11 0
    محلات از نظر صنعت گل بسیار شکوفا است و از لحاظ تولید گل مثل هلند است، اما تولید انبوه گل در این شهر، تنها در گلخانه های آن انجام می شود و خود شهر طبیعتی نیمه خشک و کوهستانی دارد که با طبیعت هلند کاملا متفاوت است. با این حال این شهر دارای هوایی بسیار خوب و تمیز و برخی نواحی دیدنی است.
  • حسام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    9 8
    محلات شهر گل بسیار شهر زیبایی است.من هر وقت خسته از شرایط کاری به این منطقه سفر می کنم.
  • حمید IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    7 0
    با سلام . از سایت خبرآنلاین و یا کاربران محترم خواهشمندم توضیح دهد که چه موقع از سال برای بازدید از محلات مناسب تر است.
    • شمه A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      0 0
      سلام شما هروقت خواستید میتونید به محلات برید چون همیشه هوای عالی داره. حتما برید ضرر نمیکنید
  • مهدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    5 0
    با سلام بهترین زمان برای استفاده از طبیعت زیبای محلان ماه اردیبهشت در کنار پارک سرچشمه با درختان چنار تنومند و بهترین زمان برای بازدید از گلخانه ها و نمایشگاه بین المللی گل و گیاه شهریور ماه می باشد . سوغات این شهر گل . حلوا و تریکو می باشد . اطراف این شهر معادن سنگ تراوارتن فراوان دیده می شود . کارخانه های سنگ بری های زیادی در اطرا ف شهر می باشد .
  • حمید IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    0 0
    با تشکر از مهدی عزیز