نوسانات بازار ارز این روزها به حوزه اقتصادی محدود نشده و پای آن به حوزه گردشگری نیز کشیده شد. هرچند برداشت های عجیب و غریبی از ان می شود.

لیلا شریف: "منوچهر جهانیان" معاون گردشگری کشور از احتمال افزایش ۳۰ درصدی ورود توریست به ایران با تکیه به وضعیت کنونی نرخ ارز سخن گفته است.
تلاش برای جذب نزدیک به 20 میلیون گردشگر تا پایان سال 1404 یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. اهدافی که برای دستیابی به آن دست به دامان راه حل های مختلفی همچون خوشبین بودن به نوسانات بازار ارز شده اند.

البته خوشبین بودن به فضای ملتهب بازار ارز و تلاش برای آنکه این نوسانات ارزی، به عنوان منجی گردشگری کشور معرفی شود، تنها اقدام متولیان گردشگری برای به حاشیه راندن خلاءهای اصلی این حوزه از جمله نبود آمار واقعی گردشگران خارجی، بی توجهی به بهبود زیرساخت های مناسب برای جذب گردشگر و هزار و یک گره حوزه گردشگری کشور که کم کم به گره های کور تبدیل میشوند، نیست.
 

آمارهای مگو ورود گردشگر خارجی به کشور

در سال های اخیر آمار ورود گردشگران خارجی به کشور به داستانی مگو تبدیل شده است که اغلب مسئولان گردشگری کشور، از بیان آن طفره می روند یا اینکه با بیان آمارهای متناقض بدون توجه به سطح آگاهی مخاطب، بر نادرست بودن این آمارها صحه می گذارند.

در این میان تلاش برای جستجو آمار درستی در مورد تعداد گردشگران خارجی که وارد کشور شده اند نیز، تقریبا بیهوده است. آمار مسافران خارجی که وارد کشور می شوند، به طور معمول از سوی چهار مرجع اداره کل اتباع خارجه نیروی انتظامی، اداره کل اتباع خارجه وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان گمرک کشور جمع آوری می شود.

اما هر کدام از سازمان ها به دلایلی همچون محرمانه بودن، نبود محاسبات دقیق، از ارائه آمار دقیق گردشگران خارجی سر باز می زنند. در میان منابع موجود، سازمان کمرگ به عنوان تنها گزینه دستیابی به تعداد مسافران خارجی وارد شده به کشور پیشرو بود. که این گزینه نیز- با وجود نداشتن شاخص لازم برای شناسایی گردشگر از مسافر- پس از تغییرات ایجاد شده در ساختار سایت اطلاع رسانی این سازمان، حذف شد و به عبارتی دیگر هیچ منبع موثقی برای دستیابی به آماری گرشگران خارجی در دسترس نیست.

 

آمارهای متناقض

نبود منبع موثق برای دستیابی به آمار حوزه گردشگری، عاملی شده است تا هر چند وقت یکبار شاهد ارائه آماری متفاوت و متناقض در حوزه گردشگری باشیم. در واقع تفاوت در ارائه آمارها داستانی تکراری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

اوایل مرداد ماه امسال "احمدزاده کرمانی" رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی از رشد 300 درصدی گردشگران خارجی در کشور نسبت به سال 83 سخن گفت اما در تغییر موضعی قابل توجه درست یک ماه بعد، احمدزاده سخنان خود را تغییر داد و میزان رشد ورود گردشگران خارجی به کشور را به میزان 65 درصد محدود کرد و از موضع خود پایین آمد.

البته پیش از این نیز " شهباز یزدانی" معاون گردشگری سابق سازمان میراث فرهنگی در اسفند سال 89 از ورود دو میلیون و 590 هزار گردشگر خارجی به کشور خبر داده بود اما پس گذشت چند ماه "حمید بقائی" آماری را با کمی تفاوت یعنی رقم دو میلیون و 400هزار نفر را به عنوان آمار گردشگران خارجی اعلام کرد، آمارهایی که تفاوت آنها، تا حدودی واقعی نبودن این اعداد و ارقام را به ذهن متبادر می کند.

اما در این آشفته بازار آمارهای متفاوت و گاه متناقض ورود گردشگر خارجی به کشور، برخی مسئولان به شیوه های جالبی برای افزایش تعداد گردشگرهای خارجی در کشور و رسیدن به سند چشم انداز 1404 متوسل شده اند و به جای حل منطقی مشکلات حوزه گردشگری- به خصوص ورود گردشگر خارجی- گزینه های عجیبی را مطرح می کنند.

 

ارز، توریسم می آورد؟

"منوچهر جهانیان" معاون گردشگری کشور وضعیت کنونی ارز و نوسانات بازار ارز را دلیلی برای افزایش 30 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور دانست و در این رابطه گفت: ضعیت کنونی نرخ ارز از سویی باعث کاهش تورهای خروجی شده و از طرف دیگر آژانس‌داران را ترغیب به افزایش تورهای ورودی به کشور می‌کند که تأثیر 30 درصدی بر افزایش توریست خارجی در ایران خواهد داشت.

گزینه ای که با توجه به اهداف بلند مدت سند چشم انداز گردشگری ایران در سال 1404 که بر افزایش تعداد گردشگر ورودی به کشور تا میزان 20 میلیون نفر تأکید دارد، چندان قابل قبول به نظر نمی رسد.

به عبارت دیگر با نگاهی منطقی به این داستان، نمیتوان نوسانات بازار ارز که موقتی بوده و خود منشاء مشکلات دیگر در کشور می شود را به عنوان منجی گردشگری کشور معرفی کرد و متولیان این حوزه باید به دنبال دستاویز دیگر برای نجات صنعت گردشگری کشور باشند.

جدول زیر اهدافی که به توسعه گردشگری ایران در طول چهار برنامه چشم انداز وجود دارد را نشان می دهد:

 سالهای برنامه  نرخ رشد برنامه تعداد گردشگران در سال های پایانی برنامه درآمد ارزی
برنامه چهارم (84-88)  30 درصد  2.6 میلیون نفر  1.5میلیارد دلار
 برنامه پنجم (89-93)  20 درصد  6.5 میلیون نفر  4.5 میلیارد دلار
 برنامه ششم (94-98)  15 درصد  13 میلیون نفر  10 میلیارد دلار
 برنامه هفتم (99-1403)  10 درصد  20 میلیون نفر  15 میلیارد دلار

 4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    16 0
    وضع امکانات رفاهی و قیمت هتل ها و امکانات تفریحی در ایران در سطح امروز دنیا نیست و نمی تواند توریست جذب کند.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    13 0
    ایشان چون خودشان از هتل ها مفت استفاده می کنند خبر ندارند برای یک شب اقامت در یکی از این هتل های تهران یا شمال یا کیش باید چقدر پرداخت کنی .هر وقت دست کردند در جیب خودشان خواستند پول بدهند ببینیم در ایران دوست دارند توریست باشند یا در ترکیه.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    10 0
    الان یه رستوران که چندتا از غذا های ما ایرانی ها مثل این چلو خورشت های ایران را با کیفیت و قیمت خوب داشته باشد در این تهران نداریم چه برسد به بقیه جاها . الان بخاطر قیمت گوشت همه رستوران ها گوشت گوسفند را از این دوتا خورشت قیمه و قرمه ایی که می دادند هم برداشته اند و گوساله بجاش می زنند که طعم غذای ایرانی را خراب می کند و بقیه غذا ها ی ایرانی را هم که ندارند . این از غذای توریست ، اون توی مملکتش پیتزا به اندازه کافی خورده و میخواد غذای تازه ایی بخورد که ما هم برایش چیزی شایسته ایران نداریم.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    14 0
    من در این راه ها و جاده های ایران یه دونه سرویس بهداشتی تمیز پیدا نکردم توریست امد اینجا بی رودربایستی کجا باید کارش را بکنه؟ برای هم تعریف می کنند وضع چیه بقیه هم نمی یان .برید توی اینترنت بخونید همشون وبلاگ دارند و نظراتشون را نوشند.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    9 0
    برو یکی دیگه رو گول بزن
  • gharbasch IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    12 0
    ببينم-كشوري كه اينقدر واردات از كشور خارج دارد- و با اين نرخ ارز ميتواند قيمت ها و خدمات در اينجا ارزان بماند؟ يك مقايسه قيمت ها مواد خوراكي و غير خوراكي در كشور ما و با كشور هاي آمريكاو اروپا كاملا ديده ميشود كه قيمت ها در آنجا بمراتب ارزان تر از ايران است- - حالا هم ديديد كه در خبر امروز آمده است كه نرخ پرواز ها هم زياد شده است- ورفتن مردم ايران به خارج هم بيشتر براي خريد است نه گردش بنا بر اين اين بلا بيشتر بسر ما ميبارد كه با در آمد كم درگير گران تر شدن اجناس خواهيم بود
  • مجید IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    8 0
    آخه وقتی توریست دلار آورد می تونه به قیمت آزاد 1800 تومان بفروشه؟؟؟ اگه این کار رو بکنه که مجرم محسوب می شه و باید تشریف ببره زندان!!!!!! فقط می تونه دلار رو به بانک بفروشه که قیمت اون هم 1226 تومان هستش.......
  • صاحب IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    2 1
    بابا یه بار یه توریست اومده بود بانک از رئیس بانک پرسید کجا میتونم ایمیلمو چک کنم ؟ ریس بانکم فقط کلمه چک و متوجه شد در جواب گفت : ببینم چکش واسه کدوم بانکه ؟؟...توریست : 00000
  • جیمی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    0 1
    آخ جون چه انعامی بگیریم .. همین الان تصور کردم افسار شتر تو دستمه و اون توریسته عینک آفتابی زده سوار شتر کلاه حصیری گذاشته با دور بین اطراف و نگاه میکنه ... هر چند ثانیم دست میکنه تو جیبش و به من دلار انعام میده .. منم همش میگم یس یس
  • بدون نام CA ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    5 0
    من به عنوان کسی که سالیان ساله در صنعت گردشگری مشغولم و شغلم گردشگری هست به جرات میگم این آقا که این پیشبینی رو کرده کاملا بی اطلاع از این صنعت هست و حتی نمی دونه مبنای جذب توریست چی هست ما علاوه بر زیرساختهای خرابمون مشکله مدیریت هم داریم و سالهاست افرادی که هیچ علمی از این صنعت ندارند بر سر کار میان و هر روز خراب و خراب تر داره میشه متاسفم برای کشور زیبای خودم که چه بلایی سرش داره میاد
  • بدون نام IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    0 0
    توریست رستوران می خواد که با 5 دلار غذای خوب بخوره نه 20 دلار براش صورت حساب درست کنه.