۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴

بشار اسد در کاخ الروضة دمشق به اتفاق فرماندهان نظامی و مشاوران سیاسی و امنیتی خود در حال بررسی آخرین نقشه های جنگی است.

حسن هانی زاده

در ادبیات جاهلی اعراب مثلی وجود دارد که می گوید" آخر الدواء الکی " آخرین درمان بیمار داغ کردن او است. در قدیم وقتی درمان بیمار از راه دارو بی نتیجه می ماند معمولاً یک قطعه آهن را در آتش بشدت گداخته می کردند و بر زخم بیمار می گذاشتند که در آن صورت یا بیمار بهبود پیدا می کرد و یا می مرد! رخدادهای دراماتیکی سوریه به گونه ای است که برای بشار اسد رئیس جمهوری این کشور تنها یک راه حل باقی مانده و آن " داغ کردن بیمار است". ظواهر امر نیز نشان می دهد که بشار اسد و دولت علوی سوریه اکنون درصدد حل بحران این کشور از راه نظامی برآمده اند. حرکت روزهای اخیر رسانه های سوریه به سمت زمینه سازی افکار عمومی برای پذیرش راه حل نظامی، گویای این حقیقت است که صف آرائی نیروهای طرفدار و مخالف بشار اسد به مرحله نهائی رسیده است. نیروهای داخلی و خارجی مخالف دولت سوریه که طیف وسیعی را تشکیل می دهند، اکنون یک جبهه قدرتمندی را در ابعاد سیاسی، نظامی و رسانه ای سازماندهی کرده اند.
در جبهه خارجی، اپوزیسیون خارج نشین به رهبری برهان غلیون استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه سوربن فرانسه قرار دارد. برهان غلیون که اهل شهر حمص سوریه است بیش از 20 سال است که در فرانسه زندگی می کند و طی یکسال گذشته توانسته اغلب نیروهای مخالف دولت بشار اسد را در یک تشکل سیاسی تحت عنوان شورای انتقالی سازماندهی کند. این شورا از حمایت مالی و نظامی آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه، قطر، گروه 14 مارس به رهبری سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان و نیز اتحادیه عرب برخوردار است.
قطر و عربستان میلیاردها دلار کمک مالی و ترکیه و آمریکا، گروه 14 مارس و اتحادیه اروپا انواع تجهیزات نظامی در اختیار نیروهای زیر مجموعه شورای انتقالی قرار داده اند. طرحی که اکنون آمریکا، اروپا، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارند اینست که در آینده نزدیک شورای انتقالی سوریه را به رسمیت بشناسند و سپس ارتش آزادیبخش را به عنوان شاخه نظامی این شورا تقویت کنند. در گام بعدی محاصره اقتصادی و سیاسی دولت بشار اسد تشدید خواهد شد و برخی کشورها را به اخراج سفرای سوریه و قطع رابطه با دولت بشار اسد تشویق کنند.
از سوی دیگر ارتش دولتی سوریه که به شدت به بشار اسد وفادار است اکنون به تدریج دچار فرسایش شده است . اغلب رده های فرودستی نیروهای مسلح سوریه اخیراً از اوضاع و شرایط فعلی خود در طول 11 ماه گذشته نزد فرماندهان ارشد ارتش شکایت کرده اند. این نیروها گفته اند که حدود 11 ماه در آماده باش کامل به سر می برند و نسبت به سرنوشت خانواده خود بیمناک هستند و ادامه این وضع روحیه آنان را متزلزل کرده است.
در عین حال رسانه های وابسته به عربستان و قطر جریان سازی وسیعی علیه دولت بشار اسد را آغاز کرده اند. هم اکنون یک اتاق جنگ مشترک که هدایت عملیات جنگ روانی و تبلیغاتی را علیه دولت سوریه به عهده دارد در دوحه تشکیل شده که هدف آن تضعیف روحیه نظامیان دولت سوریه است. تاکنون بیش از 15 هزار تن از نیروهای ارتش سوریه از بدنه نیروهای مسلح جدا شده و به نیروهای موسوم به ارتش آزادیبخش سوریه پیوسته اند.
در تحلیل پدیدۀ فرار سربازان از ارتش، در واقع نقش مذهب را نمی توان نادیده گرفت زیرا اغلب کسانی که از بدنه ارتش جدا شده اند سنی مذهب هستند و با طایفه علوی سوریه که بخش فرادستی بدنه ارتش را تشکیل می دهد، سازگاری ندارند. هدف نیروهای اپوزیسیون آزادسازی چند شهر مرزی مانند ادلب و حلب است تا در نهایت اوضاع لیبی را در سوریه شبیه سازی کنند. با این تفاوت که به دلیل وجود مرز مشترک میان سوریه و فلسطین اشغالی ناتو نمی تواند مانند آنچه که در لیبی اتفاق افتاد در سوریه عملیاتی کند. علت این امر اینست که بروز نا امنی های گسترده در مناطق هم مرز فلسطین اشغالی ممکن است جنبش های مبارز فلسطینی و لبنانی را به بهره گیری از این اوضاع برای انتقال سلاح های پیشرفته از سوریه به لبنان تشویق کند. لذا گزینه آمریکا و غرب اینست که ارتش آزادیبخش سوریه را برای حمله به شهرهای مرزی سوریه تقویت کنند. به همین دلیل اکنون نیروهای نظامی مخالف دولت بشار اسد که در شهر مرزی انطاکیه ترکیه مستقر هستند پیچیده ترین تجهیزات نظامی را ازآمریکا دریافت کرده اند. گفته می شود این تجهیزات برای نخستین بار خارج از مجموعه ناتو مورد استفاده قرارمی گیرد.
در میدان الامویین دمشق که مقر ستاد ارتش سوریه قرار دارد فرماندهان وفادار به بشار اسد و دولت علوی سوریه در حال رایزنی پیرامون نحوه حمله به شورشیان ضد دولتی این کشور هستند. به موازات آن شبکه های رسانه ای دولت سوریه برای انجام عملیات "آخرین درمان" یک سلسله جریان سازی های خبری را آغاز کرده اند. عمده کسانی که با شبکه های تلویزیونی سوریه مصاحبه می کنند تنها یک جمله را تکرارمی کنند" ارتش باید کار تروریست ها را یکسره کند".
وتوی اخیر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه و چین این امید را به دولت بشار اسد داده که می تواند بحران را با یک حمله نظامی گسترده مهار کند. تلقی موجود اینست که دولت بشار اسد همه راه حل های سیاسی را تجربه کرده و ادامه وضعیت فعلی، ارتش را از درون دچار فرسایش خواهد کرد. لذا بهترین و آخرین راه حل استفاده از نیروهای نظامی است هر چند که این راه حل ممکن است نتیجه معکوسی به همراه داشته باشد.
پیش بینی می شود که اگر ارتش سوریه به شورشیان حمله کند حداقل در یک هفته بیش از یکصد هزار نفر از طرفین کشته خواهند شد.
اکنون نفس ها در سینه حبس شده و همه نگاهها به سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به دمشق دوخته شده است. این که لاوروف چه طرحی را به دولتمردان سوریه ارائه خواهد داد تاکنون هیچگونه گمانه زنی هائی در این خصوص منتشر نشده اما در هر حال پس از این سفر و در طول دو هفته آیند اوضاع سوریه به اصطلاح "یکسره" خواهد شد. اکنون بشار اسد در کاخ " الروضة" دمشق به اتفاق فرماندهان نظامی و مشاوران سیاسی و امنیتی خود در حال بررسی آخرین نقشه های جنگی است. آیا این حمله احتمالی نوعی خودکشی خواهد بود؟ مسلماً باید به نقش بازیگران منطقه ای و بین المللی نیز توجه کرد که در صورت وقوع این حمله چه واکنش هائی ممکن است از خود نشان دهند.آیا تقابل روسیه و چین با آمریکا و غرب بر سر بشار اسد وارد مرحله جدی تری خواهد شد؟ آیا حامیان منطقه ای بشار اسد وارد صحنه خواهند شد؟ آیا آمریکا، عربستان، قطر و اسرائیل طرحی برای حذف فیزیکی بشار اسد دارند؟ اینها سوالاتی است که جواب آن در آینده نزدیک مشخص خواهد شد اما آنچه مسلم است خاورمیانه آبستن حوادث دردناکی است که این حوادث در شکل گیری نهائی پازل های سیاسی این منطقه موثرخواهند بود.

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    194 2
    چقدر خبر توی سوریه است ما بی خبر؟ یعنی اینقدر اوضاع خرابه؟
    • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      79 1
      فکر کنم واسه یه دقیقس.........
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    کاش اینگونه بود. یعنی کاش مخالفان مسلح یک جای خاصی داشتند و می شد با یه حمله کار اونها رو ساخت اما مشکل این هست که اون ها لابلای مردم هستند. در خانه ها و در خیابان ها. با آنها چطور باید مبارزه کرد. اگر به آنها حمله شود زنان و کودکان بی دفاع را سپر خود می کنند.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      لابلای مردم کسی پنهان نشده. همه آنها مردم هستند که با حکومت خود مشکل دارن
    • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      اونها لابه لاي مردم هستند چون از خود مردمند. تعصب كوركورانه تا كجاآاآا (خبر آنلاين پاسخ رو بذار لطفا)
    • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      9 2
      اصلا تو باغ نیستی نظر نده چند تا مقاله بخون ببین کی به کیه؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    خدا کنه تکلیف رو بتونه یه سره کنه. ما هم اینجا دیگه خسته شدیم .
    • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      مگه شما داری می جنگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      3 1
      تو کجای پیازی؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    تفسير خوبي است و با آن موافقم. فقط اگر بشار اسد حمله كند قطعا خودكشي خواهد بود زيرا 1- ملت ناراضي خاموش هم به صف مخالفان ميپيوندند. 2- كلا در باعث و عامل خونريزي و جنگ در نزد مردم و حتا طرفدارانشا انزجار ايجاد ميكند 3- دشمنان خارجي را بسيج كرده و بهانه‌ي خوبي براي حمله به آنها دست ميدهد. 4- فرسايش جنگي هم به ضرر حاميان بشار اسد است
  • رضا IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    90 10
    به ياد دارم چندي پيش خبر آنلاين در مقاله اي تحت عنوان" آنچه در مورد سوريه نمي دانيد" اعلام داشت كه 52% (اگر اشتباه نكنم) از مردم سوريه خواهان ابقا اسدهستند جداي از اينكه به نظربنده اين خود نشان از پايگاه مردمي نه چندان مستحكم اسد در سوريه دارد، آنچه توجه من را به خود جلب كرد اين حقيقت بود كه در واقع طيف گسترده اي از مردم -چه ما آن ها را اقليت بناميم- خواهان كناره گيري اسدند. حال سوال اينجاست كه آيا داغ كردن اين مريض 48%ي مغاير با اصول دموكراسي و عين سركوب نيست؟ آيا به دور از ذهن است كه كسي كه استفاده از چنين گزينه اي را در نظر دارد تاكنون نيز مرتكب جناياتي شده باشد كه در زمره جنايت عليه بشريت واقع شود؟
  • محمد IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    74 8
    اشتباه بشار اسد اين بود كه يازده ماه پيش وظيفه ي ساكت كردن تظاهرات آرام خياباني مردم را به عهده ارتش گذاشت ، ارتش هم در همه ي دنيا فقط توپ و اسلحه ميشناسد و براش فرق ندارد سرباز ،‌ چريك ، ‌زن يا جوان جلوش ايستاده باشند . اون وقت بشار اسد بهانه به دست عربستان سعودي داد . آل سعود هشتاد سال هست بطور مطلق حكومت مي كنند و فاميلي قدرت را به دست گرفته اند ،‌ حالا دلشان براي مردم سوريه مي سوزد .
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    123 1
    ایا ایران هم نقشی در معادلات سیاسی سوریه دارد؟
    • کاشیان IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      10 36
      اگر جایی دخالت کنیم صراحتا اعلام میکنیم . صحبتهای رهبری در نماز جمعه را مرور کنیم یا علی
    • بدون نام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
      14 4
      نه بابا چه نقشی؟ باور کن...
    • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      10 2
      خودت چی فکر میکنی؟
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    23 2
    یکی از یکی دیگه پرسید «مگه شما داری می‌جنگی؟» واقعا تعجب کردم از این دیدگاه! شما فکر می‌کنید ایران در این قضیه سرمایه‌گذاری نکرده؟ مطمئنم اگر جمله بعدی رو بنویسم، مطلبم چاپ نمی‌شه پس...
  • استاددانشگاه IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    25 5
    ممنون ازسایت وزین خبرآنلاین ونویسنده محترم که منصفانه نقدنموده مقاله خیلی خوبی بود دربعضی سایتهااصلانمیشه بشاراسد ونوری المالکی رانقدکرد انگار معصومند ونظرات راباتیغ سانسورهدف میگیرند کاش ماانسانهاازمولایمان حسین بن علی یادمیگرفتیم اگردین ندارید لااقل آزاده باشید ومطمئن باشید هرکس خلاف جهت آب شناکند خسته میشود وبشارهم سرانجامش همین خواهدشد وقدرت راباسلحه نمیتوان حفظ کرد . خدایاچنان کن سرانجام کار توخشنودباشی ومارستگار
  • بدون نام NL ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    7 29
    شما که اونجا نیستی تا بدونی چه خبره؟از زائران ایرانی که گرفتار اونها شدند باید پرسید که با چه آدمهایی طرفیم.کسانی که مهندسان ایرانی رو به عنوان نیروی نظامی ایران می دزدند و بعدش هم با وقاحت تمام تو رسانه ها فیلم اعترافات اجباری رو پخش میکنند به نظر شما انسانند؟این بساطی که تو سوریه درست شده جز یاغیگری و حمله های تلافی جویانه عربهای شیخ نشین وغربیهای دماغ سوخته چیز دیگری نیست.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      3 19
      منفي براي چيه ؟ اين تكنيسينها و مهندسين واقعا از شزكت مپنا هستند! شايد همين مسئله كافي باشه تا لا اقل پيش وجدان خودتون بشار اسد رو بيشتر محق بدونيد. در ضمن وجود بشار اسد در سوريه خيلي به نفع مردم مظلوم فلسطين.
    • يك دوست IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
      5 20
      باهات موافقم تو كدوم انقلاب مردمي مردم بمب گذاري كردن يا آدم ربايي كردن سلفي ها دارن اين كارو مي كنن مگه سر بريدناشونو نديديد؟متاسفانه بعضي از دوستان دارن از اونور بام ميوفتن نميدونم چرا ولي بايد اينو بدونن كه سقوط بشار اسد از هر نظر به ضرر ماست بماند كه رژيم بشار اسد يك رژيم ديكتاتوريست ولي نه به شدت قضافي يا خود قطر يا بحرين.ما بايد به فكر خودمون باشيم اونهايي كه مخالف اين حرف منن احتمالا ازون دست افكاريو دارن كه حتي حمله به ايران رو هم مجاز مي دونن بدون اينكه درك درستي از شرايط كنوني داشته باشند ولي اينكه نوع حكومت در سوريه بايد تغيير كنه اجتناب ناپذير
  • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    2 15
    ميدونم اين مطلب من رو نشون نميديد اما از طرف من به آقاي حسين هاني زاده بگيد مرد حسابي داري خودتو ضايع ميكني مثل اينكه دوست داري سرنوشتت مثل آقاي قذافي بشه آره؟ پس باز هم خودت رو تابلو و خرابتر كن....
  • بدون نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
    24 1
    تجربه نشان داده است که روسیه شریک صادق و امینی برای مسلمانان نیست.چون از دیکتاتوریهایی مانند کره شمالی و صدام حمایت کرده است و دوم اینکه در جمهوری چچن و داغستان بسیاری از مسلمانان را به خاک و خون کشید و در مسئله وتو به نفع سوریه نیز معلوم نیست حسن نیت داشته باشد.
    • اردی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      0 0
      هم درد عزیز من نمی دانم چه قدر زمان می برد تا ما این مسئله را بفهمیم
  • بدون نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    22 2
    اينقد نكيد حكومت علوي بابا خود دولت سوريه يك حكومت سوسياليستي عربي هست تا كي عوام فريبي
  • دیبا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    7 2
    با عرض سلام و با امید به انکه همواره در پیشبرد اهدافتان موفق باشید من بعنوان یک خواننده دائمی سایت شما بینهایت از نوع کارشناسی جناب حسن هانی زاده که بیشتر در ارتباط با اوضاع خاورمیانه و خصوصا در ماههای اخیر در ارتباط با اوضاع فعلی سوریه حقیقی ترین نظر کارشناسی را ارائه داده اند سپاسگذارم چرا که نظر و کارشناسی ایشان بنظرم بسیار واقع بینانه و کارشناسانه میباشد خواهشمندم از مدیریت محترم این سایت این نظر مرا درج نموده و همواره از نظرات جناب هانی زاده در کارشناسی مسائل خاورمیانه و خصوصا سوریه در این سایت مورد استفاده عموم خوانندگان قرار گیرد. با تشکر و سپاس بیکران از زحماتتان
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    1 1
    بشار اسد مخالف داشته از بین سنی ها اما کشورهایی همچون عربستان سعودی و هم پیمانانش دارند از این جریانات سوء استفاده می کنند . مثل عراق امروز خیلی تلاش کردند که نوری مالکی نباشه.نتونستند. حقیقت اینه که اکثریت نسبی مردم سوریه با بشار اسد هستند . البته اقلیت بزرگی هم مخالف هستند . راه حل چیست. مسلما راه حل درون کشور سوریه هست . نه خارجی ها حق دخالت در امور داخلی سوریه رو دارند. نه مخالفان حق دست بردن به سلاح دارند. و نه حکومت سوریه میتونه حقوق اقلیت رو نادیده بگیره و یا دست به کشتار بزنه . قضیه به این سادگیها هم نیست. به هرحال عربها میخوان سوریه رو تمام و کمال تو چنگشون بگیرن. مگه عربستان از عبدالله صالح یمن با چنگ و دندون حمایت نمیکنه. از پادشاه بحرین چی؟؟ به دیکتاتور تونس پناه نداده ؟
  • حميد رضا IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 1
    شما خيلي در مورد سوريه سياه نمايي ميكنيد به شدت متاثر از الجزيره و العربيه هستيد...كاش همزمان با تحولات در عرصه سوريه شما هم به روز بشيد روزي كه شكسته بشاره بگيد شكسته و روزي كه پيروزي بگيد پيروزي شما همش ميگيد فردا مي افته پس فردا مي افته ولي الان 11 ماهست كه نيفتاده...تقريبا تمام مطالب شما را ميخونم فقط بشار را محكوم ميكنيد//منم ميدونم بشار در عراق ضد ايران بود يا با ترك ها چقدر رابطه داشت ولي الان نياز جامعه واقعيت هست نه چيزي كه سردبير سايت دوست داشته باشه...
    • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      1 0
      اقای حمید رضا اگر منظور شما از اینکه بشار در عراق ضد ایران بود دارید اشتباه میکنید تنها کشور عربی که از اول انقلاب تا حالا از ایران حمایت کرده بر عکس اعراب نامرد فقط وفقط خاندان اسد در سوریه بودند ان هم چه در زمان جنگ چه الان سعی کنید مطالعات سیاسی وتاریخی خود را بیشتر کنید
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    2 0
    بشار اسد به غیر از وهابیون و گروههای تروریستی القاعده میانه رو ومتمایل به غرب وعربستان که مسلح هم هستند مخالفان ان چنانی ندارد فقط تحریکات خارجی اوضاع را متشنج کرده
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 3
    ایا امریکای خائن وجنایتکار شریک خوبی است یا انگلیسی نامرد