قانون حذف کنکور در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که مطابق آن، کنکور باید تا سال ۱۳۹۰ حذف و رقابت داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گرفت.

اما این اتفاق نیفتاد و اعلام شد که تا 3سال آینده کنکور حتما حذف خواهد شد. علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه زمان حذف کنکور بین سال‌های 91 تا 93 است، گفت: به دلیل اینکه از زمان تصویب قانون حذف کنکور در وزارت آموزش و پرورش همت کافی و هماهنگی‌های لازم برای اجرای آن وجود نداشت دستگاه‌های ذی‌ربط نظر خود را برای اجرای قانون حذف کنکور با تاخیر دو تا سه ساله ارائه دادند.
وی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات برای حذف کنکور سال 91 بود، تصریح کرد: امیدواریم بین سال‌های 92 تا 93 آن سالی که می‌تواند بهترین نتیجه را با حذف کنکور داشته باشد، انتخاب شود.
با اینحال حسن غفوری فرد رئیس هیأت نظارت و ارزیابی شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه اکنون 250 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، گفت: اما این مساله دلیلی برای حذف کنکور نیست و باید گفت حذف کنکور تنها در دانشگاه‌های درجه دو و یا سه کشور امکان پذیر است.
وی معتقد است که حذف کنکور تنها در برخی رشته‌ها و در بعضی از دانشگاه‌های کشور وجود دارد و امکان ندارد که متقاضیان ورود به دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، تهران و امیر کیبر بدون آزمون وارد این دانشگاه‌ها شوند زیرا برای حضور در این دانشگاه‌ها رقابت جدی میان داوطلبان وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس هشتم با تاکید بر اینکه حذف کنکور تنها در دانشگاه‌های درجه دو و یا سه امکان پذیر است، بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های مطرح شرایط سختی دارند و باید در رقابت سنگینی شرکت کنند.
غفوری فرد گفت: فکر نمی‌کنم کنکور در آینده‌ای نزدیک حذف شود و اگر هم مساله‌ای انجام شود تنها در بعضی از رشته‌ها که ظرفیت پذیرش بالای دانشجو دارد امکان پذیر خواهد شد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس بیان داشت: موضوع حذف کنکور تا کنون در شورایعالی انقلاب فرهنگی بررسی نشده اما اگر این موضوع به طور جدی دنبال شود این شورا نیز وارد گرو خواهد شد وبه بررسی ابعاد آن خواهد پرداخت و حتی المقدور پیشنهادات کارشناسانه‌ای را برای بهتر انجام شدن این مساله بیان خواهد کرد.

البته چندی پیش هم محمدحسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از دستور وزیر علوم برای بررسی طرح پیشنهادی حذف کنکور در برخی رشته ها خبر داد و گفت: وزیر علوم دستور داده است که طرح پیشنهادی سازمان سنجش برای حذف کنکور در برخی از رشته های تحصیلی به صورت اجرایی بررسی شود.
وی افزود: سازمان سنجش برای حذف کنکور موضوع طبقه بندی رشته های دانشگاهی را مطرح کرده است که بر اساس این طرح، برخی از رشته ها قابلیت حذف کنکور را دارند و برخی دیگر با اعمال سوابق تحصیلی و کنکور قابلیت پذیرش را دارند.

45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    5 9
    چرا دانشگاههای مجازی ( آنلاین) را گسترش نمی دهید؟ چرا حمایت نمی کنید؟
    • دانیال IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
      3 2
      انشاء الله 100 سال دیگه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    18 3
    من واقعا تعجب میکنم از ذهن های که این ایده های شاهکارانه را ارائه می کنند .دوستان تصور می کنند که عده ای از سر بیکاری کنکور را وضع کرده اند .و کلا یادشان رفته کنکور یعنی چه!!! برای مثال تو این مملکت 100 نفر با شرایط قابل و در حد عالی برای تقاضای رشته مهندسی برق دانشگاه شریف و امثال هم وجود ندارد؟آن وقت چیکار باید کرد؟؟/اصلا شرایط تحصیلی را بررسی بکنیم یعنی عامل انسانی را دخالت داده ایم و عامل انسانی هم دخالت پیدا بکند یعنی احتمال خطا افزایش می یابد.به نظر من این عزیزان لطف کنند و ایده پردازی نکنند مشکلات زیاد نمی شود
    • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      1 5
      سیستم بهتری برای ارزیابی استعدادها و میزان سواد دانش آموزان میتوان درست کرد. به طور مثال آزمونی در جهان وجود دارد که هر چند بار که خواستید میتوانید آن را امتحان دهید و آزمون طوری طراحی شده که میزان سواد علمی را درجه بندی میکند. چرا باید یک بار برای همیشه آنهم در 4 ساعت با یک آزمون تستی که میزان دقت و حافظه تحلیلی را اندازه گیری نمیکند، سرنوشت 4 سال بعد یک نفر تعیین شود؟
    • شامپو صحت IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
      0 4
      الان دقیقا منظورت چی بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من که نمیخوام کنکور بدمممممممممممممممممم
  • ياحق IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    3 4
    بسمه تعالي دانشجو و تحصيل کرده زياد داريم ولي متأسفانه اغلب آنها کم سواد هستند و قدرت استفاده از علم و دانش را ندارند بخشيش مربوط به خود دانشجوست و بخشي مربوط به دانشگاههاست.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    6 0
    بالاخره برای رشته های مهم هم حذف میشه یا نه؟
    • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      1 0
      آره واقعااین سوالیه که ذهن من رو به خودش مشغول کرده خواهش میکنم یه جواب قانع کننده پیدا کنیدبرای رشته های نظری کنکورهست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • شامپوصحت IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      0 0
      الکی شیکمتو صابون نزن...خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    4 1
    سلام ایا واقعا کنکور تا سال92-93حذف میشه یانه؟ یعنی اگرهم حذف بشه واسه دانشگاههایی مثل دانشگاه تهران و شهید بهشتی بازهم کنکور وجود داره؟
  • فلانی IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 2
    سلام من امسال میرم دوم احتمال زیادکنکوربرای زمان ماحذف میشه.میشه بگیداگرکنکورحذف شه به ضررمامیشه یانه(حذف نشدنش برای مابهتره)؟ ممنون
  • علیرضا وفادار IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    3 2
    با سلام.من دانشجوی کاردانی برق هستم وامسال سال آخرمه ومیخام یکسال بخونم ودر کنکور تجربی 93 شرکت کنم.لطفا به من بگید کنکور هست یابرداشته میشه؟باتشکر
  • هلیا IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    3 0
    در پاسخ به فلانی عزیزم من چن ساله که کنکور میدم این تجربه رو دارم که کنکور بهترین راهه واسه ما فعلا. اگه کنکور رو بردارن بی عدالتی غوغا میکنه ... چن سال پیش تو مدرسه ما سوالات ازمون نهایی سوم رو میفروختن من با چشمای خودم دیدم... ولی کیه که برسه....
  • رز IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    2 0
    چرا تکلیف ما رو مشخص نمی کنین که واسه کدوم رشته ها کنکور حذف نمیشه
  • ژاکلین IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    سلام خسته نباشید میخواستم بگم که من که سال سومم میخواستم کنکور ازمایشی بدم ایا دفترچه هاش میاد امسال که من شرکت کنم؟تاسال بعد واسه ما کنکور حذف میشه یانه/؟/ایا شرط معدل میشه/؟ممنون اگه راهنماییم کنید
  • امينه IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    2 0
    سلام خسته نباشيد.من تو پيام نور زبان انگليسي ميخونم ترم1هستم ميخوام انصراف بدم دوباره كنكور93 شركت كنم تورو خدا بگيد الان تكليف چيه؟