ایرنا نوشت:

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: 9 ابررایانه تا پایان امسال راه اندازی می شود و بدین ترتیب شبكه "گرید ملی" شكل می‌گیرد.

شبكه گرید متشكل از مجموعه ای از ابررایانه است كه وظیفه پردازش اطلاعات با حجم زیاد مانند محاسبات ریاضی ، هواشناسی و ماهواره را برعهده دارند.

دكتر "نسرین سلطانخواه" گفت: ابررایانه‌های امیركبیر و شیخ بهایی در سال 89 راه‌اندازی شد و قرار است تا پایان امسال نیز با ایجاد و اتصال 9 پایگاه دیگر به این دو مركز اصلی، شبكه گرید ملی متشكل از 11 ابررایانه راه اندازی شود.

وی افزود: 9 ابررایانه دیگر به زودی در مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی نقاط مختلف كشور از جمله شیراز، آذربایجان، دو نقطه در تهران و دیگر استان ها راه اندازی خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطرنشان كرد: ابررایانه های یادشده به طور متوسط دارای توان پردازش سه ترافلاپس هستند و به عنوان ابررایانه های جانبی به ابررایانش های اصلی و مادر كه همان ابررایانه شیخ بهایی و امیركبیر هستند ، متصل می شوند.

سلطانخواه همچنین از تولید نرم افزارهای فرهنگی مورد استفاده در شبكه ملی فرهنگ كشور با استفاده از ابررایانه های دانشگاه صنعتی امیركبیر و اصفهان خبر داد و گفت: در شورای راهبری شبكه ملی فرهنگ مقرر شد تا نرم افزارهای فرهنگی با قابلیت حجم بالای عملیات توسط متخصصان دانشگاه صنعتی شریف تولید شوند و از ظرفیت های ابررایانه های دانشگاه های امیر كبیر و اصفهان نیزدر این زمینه استفاده شود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =