رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هشدار نسبت به پدیده نفوذ فرهنگ استکباری در اکثر آثار باقی مانده از علامه عسکری به خوبی مشاهده می‌شود گفت: علامه عسکری یکی ازکسانی بودند که سالها پیش این خطر را درک کرده و درباره آن هشدار داده بودند.

به گزارش خبرنگار lما از قم؛ دکتر علی لاریجانی در یادمان دوسالانه علامه عسکری که پنجشنبه 27 بهمن ماه در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی شهر قم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران همایش گفت: برای شخصیت علامه عسکری باید همایش‌های بین‌المللی برگزار شود چرا که آثار علامه فراملی و بین‌المللی به شمار می‌آید.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که پیش از انقلاب در کلاس‌های علامه عسکری که در محله تجریش تهران برگزار می‌شد، شرکت می‌کرده است افزود: در آن زمان قالب بحث‌های اسلامی حول و حوش مباحثی بود که مرحوم دکتر علی شریعتی مطرح می‌کرد ولی بحث‌های علامه عسگری مباحثی بود که کمتر کسی به آنان می‌پرداخت.
وی شخصیت علامه عسکری را شخصیتی همه جانبه و دارای ابعاد مختلف خواند و ادامه داد: اقدام‌های ایشان از تاسیس مدارس و دانشگاه‌های اسلامی گرفته تا تحقیقاتی که بر پایه قرآن و اصول انجام گرفته است همه بیانگر این است که علامه عسکری زندگی خود را وقف اهل بیت کرده است.
لاریجانی با برشمردن چند ویژگی بارز شخصیتی علامه عسکری تشریح کرد: روش استدلال و بحث علامه به گونه‌ای بود که ایشان با ارائه مستندات رقیبان و حریفان علمی را بی‌دفاع می‌کردند و از حریم اهل بیت و شیعه دفاع می‌کردند.
وی یادآور شد: به همین میزان که آثار علامه در بلاد اسلامی طرفدار دارد جریان‌های استکباری و وهابی نیز تلاش می‌کنند با عملیات‌های تخریبی وجهه شخصیت‌های دینی برجسته اسلام را ناشناخته باقی بگذارند اما علامه به دلیل وجود ویژگی کادرپروری و شاگردپروری به فکر آینده نیز بوده است.
لاریجانی افزود: امروز برخی علما و اندیشمندان به علت نداشتن کادر و شاگرد قوی در جوامع اسلامی تاثیری مقطعی دارند ولی عسکری با تاسیس دانشگاه اصول‌الدین در قم و نجف شاگردان و فارغ‌التحصیلان زیادی به جوامع اسلامی ارائه کرد.
وی گفت: علامه عسکری معتقد بودند که در جامعه اسلامی افرادی که عهده‌دار سمت هستند باید بیش از سایرین به علوم اسلامی آشنایی داشته باشند و این مساله یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان بود.
لاریجانی درباره دیگر ویژگی شخصیتی علامه عسکری گفت: روش و مدل تدریس ایشان به گونه‌ای بود که مفاهیم به سختی آموزش داده نمی‌شد و ایشان مطالب را به ساده‌ترین شکل ممکن تفهیم می‌کردند.
وی با یادآوری خاطره‌ای از علامه عسکری گفت: ایشان بر این اعتقاد بودند که تدریس با روش‌های دشوار و پیچیده اقتباسی از یونانیان است چرا که یونانیان نمی‌خواستند مباحث علمی را جز طبقه اشراف طبقه دیگری کسب کند ولی مفاهیم اسلامی برای فهم عموم مردم است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان استکبارشناسی را دیگر ویژگی شخصیتی علامه عسکری برشمرد و افزود: ایشان نفوذ استکبار در جوامع اسلامی را به چند دسته نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم‌بندی می‌کردند و مهم‌ترین آسیب را آسیب استکبار فرهنگی می‌دانستند. لاریجانی تاکید کرد: هشدار نسبت به پدیده نفوذ فرهنگ استکباری در اکثر آثار باقی مانده از علامه عسکری به خوبی مشاهده می‌شود و این مساله یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های علامه عسکری محسوب می‌شود.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره بروز فرهنگ استکباری در جوامع اسلامی یادآور شد: علامه عسکری یکی ازکسانی بودند که سالها پیش این خطر را درک کرده و درباره آن هشدار داده بودند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری همایش بین‌المللی علامه عسکری با حضور علاقه‌مندان و محققان سراسر جهان اسلام در شهر قم باشیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =